The Environmental Status of the Port of HaminaKotka
Brunila, Olli-Pekka (2014-01-13)
The Environmental Status of the Port of HaminaKotka
Brunila, Olli-Pekka
(13.01.2014)
Publications of the Centre for Maritime Studies, University of Turku A 69 Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5533-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5533-6
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
This study is a part of the Ecologically Friendly Port Ust-Luga (EFP) project. The
purpose of this study is to examine the environmental status of the Finnish ports and,
more specifically, the Port of HaminaKotka. An analysis of the environmental status is
performed mainly as a literature review, because the Finnish ports must comply with
Finnish and EU legislation and with the binding international regulations and
conventions created by different organizations.
The International Maritime Organisation (IMO) has done groundbreaking work in the
field of maritime safety and maritime environmental protection. The MARPOL
convention has a great impact on decreasing pollution from international shipping and it
applies to 99% of the world’s merchant tonnage. Pollution prevention covers: Oil
pollution, Chemical pollution, Air pollution and GHG Emissions, Dumping of Wasted
and Other Matters, Garbage, Sewage, Port Reception Facilities, Special Areas under
MARPOL and Particularly Sensitive Sea Areas. There is also Pollution Prevention for
other treaties like anti-fouling systems used on ships, the transfer of alien species by
ships’ ballast water and the environmentally sound recycling of ships.
There are more than twenty different EU and international regulations that influence
ports and port operations in Finland. In addition, there is also national legislation that
has an effect on Finnish ports. For the most part, the legislation for ports is common in
the EU area, but the biggest and most important difference between the legislation in
Finland and other EU countries is due to the Act on Environmental Impact Assessment
Procedure. The Act states that the environmental impact assessment procedure shall be
applied to projects that may have significant adverse environmental impacts, due to the
special features of Finland`s nature and environment. In this Act, the term
environmental impact refers to the direct and indirect effects inside and outside Finnish
territory of a project or operations on human health, living conditions and amenity; soil,
water, air, climate, organisms, interaction between them and biodiversity; community
structure, buildings, landscape, townscape and cultural heritage; utilization of natural
resources.
In Finland, the Environmental Permit requires that ports collect all necessary
information concerning environmental effects and make required reports to the Finnish
authorities, stakeholders and the public. Commonly, environmental reporting is public
and environmental achievements are emphasized in reporting and in media. At the
moment, the problem in environmental reporting is that it’s difficult to compare data
from different ports. There is enough data concerning the environmental effects and
performance, but the manner of reporting and the quality of the data varies between
ports. There are differences in the units and codes used, in some cases the information is
not sufficient and it can even be rather unreliable. There are also differences regarding
the subjects that are emphasized in reporting. Tämä tutkimus on tehty osana Ecologically Friendly Port Ust - Luga (EFP) -hanketta.
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia ja selvittää Suomen satamien sekä erityisesti
HaminaKotka-sataman ympäristövalveutuneisuuden tilaa. Tutkimus on toteutettu
lähinnä lainopillisena tutkimuksena, koska Suomen satamat noudattavat Suomen ja
EU:n välistä lainsäädäntöä ja joissakin tapauksissa kansainvälisiä säädöksiä.
Kansainvälinen Merenkulkujärjestö (IMO) on tehnyt uraauurtavaa työtä merenkulun
turvallisuuden ja meriympäristön suojelussa. MARPOL-yleissopimuksella on ollut suuri
vaikutus kansainvälisen laivaliikenteen aiheuttaman saastumisen vähentämisessä ja 99
% maailman laivastosta noudattaa sopimusta. Saastumisen ehkäisy kattaa öljypäästöt,
kemikaalipäästöt, ilmansaasteet ja kasvihuonekaasupäästöt, jätteiden mereen
laskemisen, jätteet, jätevesi, satamien jätteiden vastaanoton, MARPOL-yleissopimuksen
määrittelemät erityisalueet ja erityisen herkät merialueet. Merien pilaantumista
ehkäistään myös muilla sopimuksilla koskien mm. laivojen eliönestomaaleja, alusten
painolastivesien mukana kulkeutuvia tulokaslajeja sekä alusten
ympäristöystävällisempää kierrätystä.
On olemassa yli kaksikymmentä eri EU- ja kansainvälistä säännöstä, jotka vaikuttavat
Suomen satamiin ja satamien toimintaan. Lisäksi suomalaisten satamien tulee noudattaa
myös kansallista lainsäädäntöä. Enimmäkseen lainsäädäntö on yhtäläinen EU:n alueen
satamissa, mutta eroavaisuuksiakin löytyy. Näistä suurin ja tärkein perustuu lakiin
ympäristövaikutusten arviointimenettelystä (YVA). Menettelyä sovelletaan
hankkeisiin, joilla voi olla merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia Suomen
luontoon ja ympäristöön. Ympäristövaikutuksilla tarkoitetaan sellaisia suoria ja
välillisiä vaikutuksia Suomen rajojen sisällä ja ulkopuolella, jotka voivat kohdistua
ihmisten terveyteen, elinoloihin ja virkistyskäyttöön, maaperään, veteen, ilmaan,
ilmastoon, organismeihin, luonnon monimuotoisuuteen, yhdyskuntarakenteeseen,
rakennuksiin, maisemaan, kaupunkikuvaan ja kulttuuriperintöön sekä luonnonvarojen
hyödyntämiseen.
Suomessa ympäristölupa edellyttää, että satamat keräävät ympäristötietoja ja raportoivat
niistä luvan myöntäjille, virkamiehille, eri sidosryhmille ja kansalaisille. Yleisesti
ympäristöraportointi on avointa ja ympäristötekoja painotetaan raportoinnissa ja
mediassa. Tällä hetkellä suurin ongelma ympäristöä koskevassa raportoinnissa on tiedon
vertailtavuus. Ympäristötietoa kerätään jo riittävästi, mutta raportointikäytännöt
vaihtelevat satamien välillä. Eroja voi olla yksiköissä, jätejakeiden numeroinnissa ja
joissakin tapauksissa tietoja ei ole riittävästi tai ne voivat olla jopa epäluotettavia. Eroja
esiintyy myös siinä, mitä asioita raportoinnissa korostetaan.
purpose of this study is to examine the environmental status of the Finnish ports and,
more specifically, the Port of HaminaKotka. An analysis of the environmental status is
performed mainly as a literature review, because the Finnish ports must comply with
Finnish and EU legislation and with the binding international regulations and
conventions created by different organizations.
The International Maritime Organisation (IMO) has done groundbreaking work in the
field of maritime safety and maritime environmental protection. The MARPOL
convention has a great impact on decreasing pollution from international shipping and it
applies to 99% of the world’s merchant tonnage. Pollution prevention covers: Oil
pollution, Chemical pollution, Air pollution and GHG Emissions, Dumping of Wasted
and Other Matters, Garbage, Sewage, Port Reception Facilities, Special Areas under
MARPOL and Particularly Sensitive Sea Areas. There is also Pollution Prevention for
other treaties like anti-fouling systems used on ships, the transfer of alien species by
ships’ ballast water and the environmentally sound recycling of ships.
There are more than twenty different EU and international regulations that influence
ports and port operations in Finland. In addition, there is also national legislation that
has an effect on Finnish ports. For the most part, the legislation for ports is common in
the EU area, but the biggest and most important difference between the legislation in
Finland and other EU countries is due to the Act on Environmental Impact Assessment
Procedure. The Act states that the environmental impact assessment procedure shall be
applied to projects that may have significant adverse environmental impacts, due to the
special features of Finland`s nature and environment. In this Act, the term
environmental impact refers to the direct and indirect effects inside and outside Finnish
territory of a project or operations on human health, living conditions and amenity; soil,
water, air, climate, organisms, interaction between them and biodiversity; community
structure, buildings, landscape, townscape and cultural heritage; utilization of natural
resources.
In Finland, the Environmental Permit requires that ports collect all necessary
information concerning environmental effects and make required reports to the Finnish
authorities, stakeholders and the public. Commonly, environmental reporting is public
and environmental achievements are emphasized in reporting and in media. At the
moment, the problem in environmental reporting is that it’s difficult to compare data
from different ports. There is enough data concerning the environmental effects and
performance, but the manner of reporting and the quality of the data varies between
ports. There are differences in the units and codes used, in some cases the information is
not sufficient and it can even be rather unreliable. There are also differences regarding
the subjects that are emphasized in reporting.
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia ja selvittää Suomen satamien sekä erityisesti
HaminaKotka-sataman ympäristövalveutuneisuuden tilaa. Tutkimus on toteutettu
lähinnä lainopillisena tutkimuksena, koska Suomen satamat noudattavat Suomen ja
EU:n välistä lainsäädäntöä ja joissakin tapauksissa kansainvälisiä säädöksiä.
Kansainvälinen Merenkulkujärjestö (IMO) on tehnyt uraauurtavaa työtä merenkulun
turvallisuuden ja meriympäristön suojelussa. MARPOL-yleissopimuksella on ollut suuri
vaikutus kansainvälisen laivaliikenteen aiheuttaman saastumisen vähentämisessä ja 99
% maailman laivastosta noudattaa sopimusta. Saastumisen ehkäisy kattaa öljypäästöt,
kemikaalipäästöt, ilmansaasteet ja kasvihuonekaasupäästöt, jätteiden mereen
laskemisen, jätteet, jätevesi, satamien jätteiden vastaanoton, MARPOL-yleissopimuksen
määrittelemät erityisalueet ja erityisen herkät merialueet. Merien pilaantumista
ehkäistään myös muilla sopimuksilla koskien mm. laivojen eliönestomaaleja, alusten
painolastivesien mukana kulkeutuvia tulokaslajeja sekä alusten
ympäristöystävällisempää kierrätystä.
On olemassa yli kaksikymmentä eri EU- ja kansainvälistä säännöstä, jotka vaikuttavat
Suomen satamiin ja satamien toimintaan. Lisäksi suomalaisten satamien tulee noudattaa
myös kansallista lainsäädäntöä. Enimmäkseen lainsäädäntö on yhtäläinen EU:n alueen
satamissa, mutta eroavaisuuksiakin löytyy. Näistä suurin ja tärkein perustuu lakiin
ympäristövaikutusten arviointimenettelystä (YVA). Menettelyä sovelletaan
hankkeisiin, joilla voi olla merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia Suomen
luontoon ja ympäristöön. Ympäristövaikutuksilla tarkoitetaan sellaisia suoria ja
välillisiä vaikutuksia Suomen rajojen sisällä ja ulkopuolella, jotka voivat kohdistua
ihmisten terveyteen, elinoloihin ja virkistyskäyttöön, maaperään, veteen, ilmaan,
ilmastoon, organismeihin, luonnon monimuotoisuuteen, yhdyskuntarakenteeseen,
rakennuksiin, maisemaan, kaupunkikuvaan ja kulttuuriperintöön sekä luonnonvarojen
hyödyntämiseen.
Suomessa ympäristölupa edellyttää, että satamat keräävät ympäristötietoja ja raportoivat
niistä luvan myöntäjille, virkamiehille, eri sidosryhmille ja kansalaisille. Yleisesti
ympäristöraportointi on avointa ja ympäristötekoja painotetaan raportoinnissa ja
mediassa. Tällä hetkellä suurin ongelma ympäristöä koskevassa raportoinnissa on tiedon
vertailtavuus. Ympäristötietoa kerätään jo riittävästi, mutta raportointikäytännöt
vaihtelevat satamien välillä. Eroja voi olla yksiköissä, jätejakeiden numeroinnissa ja
joissakin tapauksissa tietoja ei ole riittävästi tai ne voivat olla jopa epäluotettavia. Eroja
esiintyy myös siinä, mitä asioita raportoinnissa korostetaan.
Kokoelmat
- Erillisteokset ja sarjat [756]