Yleislääkärin vastaanottotapahtuma - näkökulmia laatuun
Kuusela, Maisa (2014-04-25)
Yleislääkärin vastaanottotapahtuma - näkökulmia laatuun
Kuusela, Maisa
(25.04.2014)
Annales Universitatis Turkuensis C 378 Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5688-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5688-3
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia yleislääkärin vastaanottotapahtuman laadun eri ulottuvuuksia, erityisesti lääkärin ja potilaan arvioita vastaanottotapahtuman laadusta, sekä verrata näitä arvioita keskenään. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia palkkausjärjestelmän yhteyttä laatuun sekä löytää sopivia välineitä yleislääkärin vastaanottotapahtuman laadun arviointiin.
Tutkimuksessa käytettiin triangulaatiota sekä materiaalien, tutkijoiden että menetelmien osalta. Materiaali koostui kyselylomakkeista (2191 vastaanottotapahtumaa, 2167 lääkärin lomaketta ja 1777 potilaan lomaketta), potilasasiakirjoista (n=175) ja vastaanottotapahtumien videoinneista (n=20). Analyysissä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä.
Laatu koostuu tässä tutkimuksessa tieteellisteknisestä/ammatillisesta osaamisesta, vuorovaikutustaidoista ja taloudellisesta laadusta. Kaikki osatekijät olivat kyselylomaketutkimuksen perusteella varsin hyviä, ja potilaat arvioivat laadun kaikki osatekijät paremmiksi kuin lääkärit. Potilaiden selviytyminen ja voimaantuminen vastaanottotapahtuman jälkeen oli parempaa, mikäli he pitivät vuorovaikutuksen laatua hyvänä ja lääkäriä omalääkärinään. Kyselylomaketutkimus antoi laadusta kuitenkin positiivisemman kuvan kuin tutkijoiden potilasasiakirjojen ja videointien avulla tekemät arviot. Potilasasiakirjat oli laadittu puutteellisesti ja potilasasiakirjajärjestelmät vaikuttivat postilaisasiakirjojen laatuun. Tutkijoiden arvioimana lääkäreiden vuorovaikutustaidot olivat keskimäärin tyydyttävät.
Lääkärin virkaehtosopimus ei näyttänyt vaikuttavan potilaan kokemaan laatuun, mutta väestövastuulääkärit kokivat sekä oman työnsä ammatillisen laadun että vuorovaikutustaitonsa paremmaksi kuin muut lääkärit. Väestövastuuterveyskeskuksissa myös hoidon jatkuvuus ja potilaan valinnanvapaus näyttivät toteutuvan muita terveyskeskuksia paremmin.
Yleislääkärin työn laadun arviointiin tarvitaan useita menetelmiä. Potilasasiakirjajärjestelmien tulisi olla helppokäyttöisiä, interaktiivisia ja tietoa automaattisesti kerääviä, jotta niistä saataisiin luotettavaa tietoa laadun arvioimiseksi. Lääkärin työn itsearviointia on edelleen tutkittava ja kehitettävä. GP’s consultation – perspective on quality
The primary aim of this study was to investigate different aspects of the quality of GP’s consultations. We also wanted to compare the assessments made by the patients and GPs, and furthermore, to assess the quality in the light of two employment contract systems.
The material consists of the assessments of 2191 consultations by 2167 GPs and 1777 patients (the answers to the questionnaires), the patient records (n=175), and the video recordings of 20 consultations. Qualitative and quantitative data, investigator and methodological triangulation were used in the analyses.
Every component of quality (medico-professional, communication, economic) was assessed quite good by patients and GPs. Patients were more satisfied than doctors with all components. The results of the questionnaire study were more positive than the assessments on the patient records and videos made by the investigators. The communication skills assessed by the investigators were satisfactory. Patient records were inadequate documents of consultations and their quality was found to depend on the electronic system used.
The employment contract system had no effect on the consultation quality assessed by the patients. However, the GPs in the health care centres with the capitation based contract rated their work quality higher than other GPs.
We need several tools to assess the quality of GP’s consultation. The patient records systems should be easy, interactive and the system should be able to copy or collect automatically the contents of separate data for quality assessment purposes. The selfassessment of the GPs requires further investigation.
Tutkimuksessa käytettiin triangulaatiota sekä materiaalien, tutkijoiden että menetelmien osalta. Materiaali koostui kyselylomakkeista (2191 vastaanottotapahtumaa, 2167 lääkärin lomaketta ja 1777 potilaan lomaketta), potilasasiakirjoista (n=175) ja vastaanottotapahtumien videoinneista (n=20). Analyysissä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä.
Laatu koostuu tässä tutkimuksessa tieteellisteknisestä/ammatillisesta osaamisesta, vuorovaikutustaidoista ja taloudellisesta laadusta. Kaikki osatekijät olivat kyselylomaketutkimuksen perusteella varsin hyviä, ja potilaat arvioivat laadun kaikki osatekijät paremmiksi kuin lääkärit. Potilaiden selviytyminen ja voimaantuminen vastaanottotapahtuman jälkeen oli parempaa, mikäli he pitivät vuorovaikutuksen laatua hyvänä ja lääkäriä omalääkärinään. Kyselylomaketutkimus antoi laadusta kuitenkin positiivisemman kuvan kuin tutkijoiden potilasasiakirjojen ja videointien avulla tekemät arviot. Potilasasiakirjat oli laadittu puutteellisesti ja potilasasiakirjajärjestelmät vaikuttivat postilaisasiakirjojen laatuun. Tutkijoiden arvioimana lääkäreiden vuorovaikutustaidot olivat keskimäärin tyydyttävät.
Lääkärin virkaehtosopimus ei näyttänyt vaikuttavan potilaan kokemaan laatuun, mutta väestövastuulääkärit kokivat sekä oman työnsä ammatillisen laadun että vuorovaikutustaitonsa paremmaksi kuin muut lääkärit. Väestövastuuterveyskeskuksissa myös hoidon jatkuvuus ja potilaan valinnanvapaus näyttivät toteutuvan muita terveyskeskuksia paremmin.
Yleislääkärin työn laadun arviointiin tarvitaan useita menetelmiä. Potilasasiakirjajärjestelmien tulisi olla helppokäyttöisiä, interaktiivisia ja tietoa automaattisesti kerääviä, jotta niistä saataisiin luotettavaa tietoa laadun arvioimiseksi. Lääkärin työn itsearviointia on edelleen tutkittava ja kehitettävä.
The primary aim of this study was to investigate different aspects of the quality of GP’s consultations. We also wanted to compare the assessments made by the patients and GPs, and furthermore, to assess the quality in the light of two employment contract systems.
The material consists of the assessments of 2191 consultations by 2167 GPs and 1777 patients (the answers to the questionnaires), the patient records (n=175), and the video recordings of 20 consultations. Qualitative and quantitative data, investigator and methodological triangulation were used in the analyses.
Every component of quality (medico-professional, communication, economic) was assessed quite good by patients and GPs. Patients were more satisfied than doctors with all components. The results of the questionnaire study were more positive than the assessments on the patient records and videos made by the investigators. The communication skills assessed by the investigators were satisfactory. Patient records were inadequate documents of consultations and their quality was found to depend on the electronic system used.
The employment contract system had no effect on the consultation quality assessed by the patients. However, the GPs in the health care centres with the capitation based contract rated their work quality higher than other GPs.
We need several tools to assess the quality of GP’s consultation. The patient records systems should be easy, interactive and the system should be able to copy or collect automatically the contents of separate data for quality assessment purposes. The selfassessment of the GPs requires further investigation.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2858]