Näytä suppeat kuvailutiedot

Viisivuotiaan lapsen kielellisten vaikeuksien yhteys sosioemotionaalisiin vaikeuksiin

Kavanterä, Laura (2018-06-05)

dc.contributor.authorKavanterä, Laura
dc.date.accessioned2018-06-05T07:23:46Z
dc.date.available2018-06-05T07:23:46Z
dc.date.issued2018-06-05
dc.identifier.urihttp://www.utupub.fi/handle/10024/145166
dc.description.abstractTämän pro gradun tarkoituksena on ollut tutkia kielellisten vaikeuksien yhteyttä sosioemotionaalisiin vaikeuksiin, kun lapsi on viisivuotias. Tutkimus on osa HKA (Hyvän Kasvun Avaimet) -tutkimusta, jossa on selvitetty yhteensä 1827 lapsen kehitystä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella. Tähän tutkimukseen on käytetty Viivi-lomakkeen 5-vuotiaita koskevia vastauksia, jotka summamuuttujien muodostamisen jälkeen koskivat 573:tä lasta. Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää kielellisten vaikeuksien yhteyttä sosioemotionaalisiin vaikeuksiin. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää tiettyjen lasta koskevien taustaetekijöiden yhteyttä kielellisiin ja sosioemotionaalisiin vaikeuksiin. Näiksi taustatekijöiksi teorian pohjalta ovat määräytyneet vanhempien ikä, vanhempien koulutustaso, tulotaso sekä perherakenne. Tutkimus on kvantitatiivinen tutkimus ja aineisto on analysoitu SPSS-ohjelman avulla. Ohjelman avulla on haettu yhteyksiä eri summamuuttujien välillä ja näin pyritty muodostamaan käsitys siitä, millainen yhteys määritettyjen tekijöiden välillä tämän aineiston pohjalta on havaittavissa. Keskeisimpinä tuloksina voidaan todeta, että aineiston pohjalta yhteys kielen- ja emotionaalisten vaikeuksien välille löytyi. Samoin löytyi yhteys puheen- ja kielen vaikeuksien välille. Taustatekijöiden yhteyttä lapsen kielellisiin tai sosioemotionaalisiin vaikeuksiin ei tämän tutkimuksen pohjalta löytynyt. Mittari ja siitä luodut summamuuttujat eivät ole olleet validoituja. Tämä on saattanut vaikuttaa saatuihin tuloksiin, jotka osittain ovat ristiriidassa aiemman tutkimuksen kanssa. Kielen- ja emotionaalisten vaikeuksien yhteyden tiedostaminen on tärkeää. Esimerkiksi lasten kanssa työskentelevien olisi hyvä nähdä yhteys näiden vaikeuksien välillä, jotta lasta ja hänen käyttäytymistään voidaan sekä ymmärtää että tukea paremmin.-
dc.language.isofin-
dc.publisherfi=Turun yliopisto|en=University of Turku|-
dc.titleViisivuotiaan lapsen kielellisten vaikeuksien yhteys sosioemotionaalisiin vaikeuksiin-
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|-
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|-
dc.contributor.studysubjectfi=Kasvatustiede, kasvatustieteiden laitos|en=Educational Sciences|-
dc.contributor.departmentfi=Kasvatustieteiden laitos|en=Department of Education|-
dc.format.contentabstractOnly-


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]
    fi=Tämän kokoelman teoksista on saatavana vain tiivistelmä. Teoksen tekijä ei ole antanut lupaa kokotekstin julkaisemiseen. Työn paperisiin kappaleisiin on mahdollista tutustua Turun yliopiston kirjastossa.|en=This collection contains abstracts of theses accepted at the University Turku. Author of the thesis has not allowed that fulltext of thesis is published. A paper copy of the thesis is at the University of Turku library where it can be read.|

Näytä suppeat kuvailutiedot