Tabletkoulun käytön, itsearvioudun koulumotivaation ja englannin kielen oppimisen yhteys
Isoniemi, Venla (2018-05-07)
Tabletkoulun käytön, itsearvioudun koulumotivaation ja englannin kielen oppimisen yhteys
Isoniemi, Venla
(07.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018060125113
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018060125113
Tiivistelmä
Tieto- ja viestintäteknologialla kehittymisen myötä oppilailta vaaditaan tulevaisuudessa uudenlaisia taitoja. Näiden taitojen kehittämiseksi teknologiaa on osattava hyödyntää tarkoituksenmukaisesti opetuksessa. Tieto- ja viestintäteknologialla nähdään lisäksi olevan suuria mahdollisuuksia oppimisen tukemiseksi.
Pro gradu –tutkielman aiheena on tutkia, minkälaisia yhteyksiä on oppilaiden Tabletkoulun käytön, itsearvioidun koulumotivaation ja englannin oppimisen välillä. Lisäksi tarkasteltiin mittauskertojen välistä muutosta sekä sukupuolen vaikutuksia. Tarkoituksena oli myös selvittää, minkälaisia kokemuksia tutkittavilla on Tabletkoulun käytöstä englannin opetuksessa.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella erään koulun kaikkien 7.-luokkalaisilta (N=70). Tutkimusajankohdalla koulun tutkittavat saivat käyttöönsä henkilökohtaisen tablet-laitteen ja oppilaiden englannin opetus siirtyi täysin teknologia-avusteiseksi. Tutkimusaineistoa analysoitiin määrällisillä ja laadullisilla menetelmillä.
Tutkimuksessa huomattiin yhteys Tabletkoulun käytön, koulumotivaation sekä englannin oppimisen välillä. Sillä miten hyödylliseksi Tabletkoulu koettiin, oli yhteys koulumotivaatioon sekä englannin kielen osaamisen arvioon. Lisäksi hyvä koulumotivaatio ennusti hyvää itsearvioitua kielen osaamista sekä Tabletkoulun hyödylliseksi kokemista. Tutkimuksessa ei huomattu eroa sukupuolten tai mittauskertojen välillä. Tabletin käyttö itsessään koettiin mieluisaksi sekä Tabletkoulun liikuteltavuus ja erilaiset tehtävien piirteet. Mieluisuutta heikentäväksi piirteiksi koettiin oppimisympäristön joustamattomuus. Tuloksista myös ilmeni, että paperisia opiskeluvälineitä kaivataan tieto- ja viestintäteknologian lisäksi opetukseen.
Koulutusjärjestelmän oleellisin tehtävä on löytää ratkaisuja siihen, miten teknologia voi olla oppimisen apuna. Tämän tutkimuksen tulokset antavat arvokasta tietoa teknologia-avusteisten oppimisympäristöjen käyttöönoton mielekkyydestä oppilaiden näkökulmasta. Oppilaiden kokemukset tulisi ottaa huomioon tieto- ja viestintäteknologian integroinnissa opetukseen.
Pro gradu –tutkielman aiheena on tutkia, minkälaisia yhteyksiä on oppilaiden Tabletkoulun käytön, itsearvioidun koulumotivaation ja englannin oppimisen välillä. Lisäksi tarkasteltiin mittauskertojen välistä muutosta sekä sukupuolen vaikutuksia. Tarkoituksena oli myös selvittää, minkälaisia kokemuksia tutkittavilla on Tabletkoulun käytöstä englannin opetuksessa.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella erään koulun kaikkien 7.-luokkalaisilta (N=70). Tutkimusajankohdalla koulun tutkittavat saivat käyttöönsä henkilökohtaisen tablet-laitteen ja oppilaiden englannin opetus siirtyi täysin teknologia-avusteiseksi. Tutkimusaineistoa analysoitiin määrällisillä ja laadullisilla menetelmillä.
Tutkimuksessa huomattiin yhteys Tabletkoulun käytön, koulumotivaation sekä englannin oppimisen välillä. Sillä miten hyödylliseksi Tabletkoulu koettiin, oli yhteys koulumotivaatioon sekä englannin kielen osaamisen arvioon. Lisäksi hyvä koulumotivaatio ennusti hyvää itsearvioitua kielen osaamista sekä Tabletkoulun hyödylliseksi kokemista. Tutkimuksessa ei huomattu eroa sukupuolten tai mittauskertojen välillä. Tabletin käyttö itsessään koettiin mieluisaksi sekä Tabletkoulun liikuteltavuus ja erilaiset tehtävien piirteet. Mieluisuutta heikentäväksi piirteiksi koettiin oppimisympäristön joustamattomuus. Tuloksista myös ilmeni, että paperisia opiskeluvälineitä kaivataan tieto- ja viestintäteknologian lisäksi opetukseen.
Koulutusjärjestelmän oleellisin tehtävä on löytää ratkaisuja siihen, miten teknologia voi olla oppimisen apuna. Tämän tutkimuksen tulokset antavat arvokasta tietoa teknologia-avusteisten oppimisympäristöjen käyttöönoton mielekkyydestä oppilaiden näkökulmasta. Oppilaiden kokemukset tulisi ottaa huomioon tieto- ja viestintäteknologian integroinnissa opetukseen.