Osallisuus ulkona oppimisessa esikoululaisen kokemana
Sademaa, Janina; Koskinen, Ida (2018-09-11)
Osallisuus ulkona oppimisessa esikoululaisen kokemana
Sademaa, Janina
Koskinen, Ida
(11.09.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018091435775
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018091435775
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten esikoululaiset kokevat oman osallisuutensa toteutuvan, kun heidät viedään ulos oppimaan. Tutkimuksen kohteena oli eräs varsinaissuomalainen esiopetusryhmä, joka toimii ulkona ympäri vuoden ilman varsinaista sisätilaa. Ryhmän käytössä on kota, jossa syödään ja tehdään välillä tehtäviä. Ryhmään kuului 15 lasta ja kaksi aikuista. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelun avulla ja haastatteluun osallistui 11 esikoululaista.
Ulkona oppiminen tarkoittaa tilannetta, jossa opetusryhmä viedään ulos perinteisen luokkahuoneessa opiskelun sijaan. Ulkona on mahdollista opiskella, opettajan omista kiinnostuksen kohteista ja luovuudesta riippuen, kaikkia oppiaineita. Ulkona tapahtuvan opetuksen hyötyjä on tutkittu kansainvälisesti paljon. Tutkimukset ovat osoittaneet, että ulkona tapahtuva oppiminen tukee lapsen osallisuutta, itsenäisyyttä ja luovuttaa sekä syventää oppimista. Tutkijat ovat myös olleet yhtä mieltä siitä, että ulkona oppimisen potentiaalia ei ole hyödynnetty siinä määrin kuin se olisi mahdollista.
Tässä tutkimuksessa esikoululaisten kokemaa osallisuuden kokemusta selvitettiin Hujalan & Turjan (2016) osallisuuden moniulotteisuuden mallia hyödyntäen. Mallissa tuodaan selkeästi esille ulottuvuudet, joiden kautta lapsen osallisuutta on mahdollista tarkastella. Mallissa esitetyt ulottuvuudet ovat lapsen valtaistuminen, aiheen valinta ja vaikutuspiiri, ajallinen ulottuvuus sekä tunnetason tekijät.
Tutkimustulokset osoittivat, että esikoululaiset kokivat osallisuutensa toteutuvan parhaiten itseä lähellä olevissa asioissa, kuten keskinäisissä vuorovaikutustilanteissa ja leikeissä. Tulokset olivat linjassa ennakko-oletusten kanssa ja tukivat aiemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia. Tulosten pohjalta voidaan havaita, että ulkona oppiminen edistää lapsen osallisuutta ja tukee monia varhaiskasvatussuunnitelman 2005, esiopetuksen opetussuunnitelman 2014 sekä perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 tavoitteita. Näitä tavoitteita ovat esimerkiksi lapsen osallistaminen ja monipuolisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen.
Tämän ja aiempien tutkimusten perusteella voidaan sanoa, että ulkona oppiminen olisi erinomainen lisä perinteisen luokkahuonetyöskentelyn ohella. Lisäksi ulkona oppimisen hyödyt ja osallistava vaikutus olisi hyvä tuoda opettajien tietoisuuteen esimerkiksi opettajankoulutuksen kautta.
Ulkona oppiminen tarkoittaa tilannetta, jossa opetusryhmä viedään ulos perinteisen luokkahuoneessa opiskelun sijaan. Ulkona on mahdollista opiskella, opettajan omista kiinnostuksen kohteista ja luovuudesta riippuen, kaikkia oppiaineita. Ulkona tapahtuvan opetuksen hyötyjä on tutkittu kansainvälisesti paljon. Tutkimukset ovat osoittaneet, että ulkona tapahtuva oppiminen tukee lapsen osallisuutta, itsenäisyyttä ja luovuttaa sekä syventää oppimista. Tutkijat ovat myös olleet yhtä mieltä siitä, että ulkona oppimisen potentiaalia ei ole hyödynnetty siinä määrin kuin se olisi mahdollista.
Tässä tutkimuksessa esikoululaisten kokemaa osallisuuden kokemusta selvitettiin Hujalan & Turjan (2016) osallisuuden moniulotteisuuden mallia hyödyntäen. Mallissa tuodaan selkeästi esille ulottuvuudet, joiden kautta lapsen osallisuutta on mahdollista tarkastella. Mallissa esitetyt ulottuvuudet ovat lapsen valtaistuminen, aiheen valinta ja vaikutuspiiri, ajallinen ulottuvuus sekä tunnetason tekijät.
Tutkimustulokset osoittivat, että esikoululaiset kokivat osallisuutensa toteutuvan parhaiten itseä lähellä olevissa asioissa, kuten keskinäisissä vuorovaikutustilanteissa ja leikeissä. Tulokset olivat linjassa ennakko-oletusten kanssa ja tukivat aiemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia. Tulosten pohjalta voidaan havaita, että ulkona oppiminen edistää lapsen osallisuutta ja tukee monia varhaiskasvatussuunnitelman 2005, esiopetuksen opetussuunnitelman 2014 sekä perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 tavoitteita. Näitä tavoitteita ovat esimerkiksi lapsen osallistaminen ja monipuolisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen.
Tämän ja aiempien tutkimusten perusteella voidaan sanoa, että ulkona oppiminen olisi erinomainen lisä perinteisen luokkahuonetyöskentelyn ohella. Lisäksi ulkona oppimisen hyödyt ja osallistava vaikutus olisi hyvä tuoda opettajien tietoisuuteen esimerkiksi opettajankoulutuksen kautta.