Tapaustutkimus esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä : Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä yhteistyön suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista
Westman, Antti (2017-10-02)
Tapaustutkimus esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä : Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä yhteistyön suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista
Westman, Antti
(02.10.2017)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017102750329
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017102750329
Tiivistelmä
Turun yliopisto
Opettajankoulutuslaitos/Kasvatustieteiden tiedekunta
ANTTI WESTMAN & HANNA WESTMAN: Tapaustutkimus esi- ja alkuopetuksen
yhteistyöstä – Esi- ja alkuopetuksen opettajien näkemyksiä yhteistyön suunnittelusta,
toteutuksesta ja arvioinnista
Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 57 sivua, 6 liitesivua
Syksy 2017
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia erään suomalaisen kunnan esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä, sen suunnittelua, toteutusta sekä arviointia. Tutkimus toteutettiin keväällä 2017 sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin kaikille kunnan esi- ja alkuopettajille, joita oli yhteensä 43. Kyselyyn vastasi 20 opettajaa, joista yhdeksän työskenteli esiopetuksessa, kahdeksan 1. luokalla ja kolme 2. luokalla. Kaikki kunnan esi- ja alkuopettajat työskentelevät koulutoimen alaisuudessa ja lisäksi esiopetus on sijoitettu alakoulujen yhteyteen. Kyselyllä pyrittiin kartoittamaan tutkittavana olleen kunnan opettajien näkemyksiä esi- ja alkuopetuksen yhteistyön suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin käytänteistä. Lomakkeen yhtenä tarkoituksena oli lisäksi selvittää opettajien näkemyksiä yhteistyön kehittämisen mahdollisuuksista.
Tutkimuksen teoreettinen osa koostuu esi- ja alkuopetuksen määrittelystä, tehtävästä sekä niiden välisestä yhteistyöstä, jota tarkastelemme moniammatillisen työyhteisön sekä tiimityön kautta. Käsittelemme teoria osuudessa myös esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmia sekä niiden merkitystä yhteistyön perustana. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa aineiston analysoinnissa on käytetty teemoittelua sekä tyypittelyä.
Tutkimuksessa selvisi, että kaikki vastaajat toteuttivat jonkinlaista esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä. Yhteistyön suunnittelun, toteuttamisen sekä arvioinnin käytänteissä oli vastausten perusteella koulukohtaisia eroja esimerkiksi säännöllisyydessä ja toimintatavoissa. Kyselyn tuloksista selviää, että esi- ja alkuopetuksen yhteistyö on luonteeltaan oppiainerajat ylittävää ja erityisesti taito- ja taideaineisiin linkittyvää toimintaa, jossa pääpainona ovat erilaiset projektit. Isoimpana esteenä yhteistyölle nähtiin ajanpuute, niin suunnittelussa kuin toteutuksessakin. Myös fyysiset oppimisympäristöt sekä yhteistyön mahdollistaman toimintakulttuurin puutteellisuus koettiin yhteistyötä hankaloittavina tekijöinä. Tuloksista käy ilmi, että kaikki vastaajat kokivat esi- ja alkuopetuksen oppilaiden kannalta merkitykselliseksi sekä hyödylliseksi. Opettajat kokivat yhteistyön myös oman työnsä ja siinä kehittymisen kannalta tärkeäksi. Yhteistyön arviointikäytänteissä oli tutkimuksen tulosten perusteella selkeitä vastauskohtaisia eroja. Osa vastaajista toivoi enemmän esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä, kun taas osa vastaajista koki yhteistyön määrän nykyisellään sopivaksi.
Avainsanat: esiopetus, alkuopetus, esi- ja alkuopetuksen yhteistyö, esiopetussuunnitelma, perusopetuksen opetussuunnitelma
Opettajankoulutuslaitos/Kasvatustieteiden tiedekunta
ANTTI WESTMAN & HANNA WESTMAN: Tapaustutkimus esi- ja alkuopetuksen
yhteistyöstä – Esi- ja alkuopetuksen opettajien näkemyksiä yhteistyön suunnittelusta,
toteutuksesta ja arvioinnista
Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 57 sivua, 6 liitesivua
Syksy 2017
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia erään suomalaisen kunnan esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä, sen suunnittelua, toteutusta sekä arviointia. Tutkimus toteutettiin keväällä 2017 sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin kaikille kunnan esi- ja alkuopettajille, joita oli yhteensä 43. Kyselyyn vastasi 20 opettajaa, joista yhdeksän työskenteli esiopetuksessa, kahdeksan 1. luokalla ja kolme 2. luokalla. Kaikki kunnan esi- ja alkuopettajat työskentelevät koulutoimen alaisuudessa ja lisäksi esiopetus on sijoitettu alakoulujen yhteyteen. Kyselyllä pyrittiin kartoittamaan tutkittavana olleen kunnan opettajien näkemyksiä esi- ja alkuopetuksen yhteistyön suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin käytänteistä. Lomakkeen yhtenä tarkoituksena oli lisäksi selvittää opettajien näkemyksiä yhteistyön kehittämisen mahdollisuuksista.
Tutkimuksen teoreettinen osa koostuu esi- ja alkuopetuksen määrittelystä, tehtävästä sekä niiden välisestä yhteistyöstä, jota tarkastelemme moniammatillisen työyhteisön sekä tiimityön kautta. Käsittelemme teoria osuudessa myös esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmia sekä niiden merkitystä yhteistyön perustana. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa aineiston analysoinnissa on käytetty teemoittelua sekä tyypittelyä.
Tutkimuksessa selvisi, että kaikki vastaajat toteuttivat jonkinlaista esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä. Yhteistyön suunnittelun, toteuttamisen sekä arvioinnin käytänteissä oli vastausten perusteella koulukohtaisia eroja esimerkiksi säännöllisyydessä ja toimintatavoissa. Kyselyn tuloksista selviää, että esi- ja alkuopetuksen yhteistyö on luonteeltaan oppiainerajat ylittävää ja erityisesti taito- ja taideaineisiin linkittyvää toimintaa, jossa pääpainona ovat erilaiset projektit. Isoimpana esteenä yhteistyölle nähtiin ajanpuute, niin suunnittelussa kuin toteutuksessakin. Myös fyysiset oppimisympäristöt sekä yhteistyön mahdollistaman toimintakulttuurin puutteellisuus koettiin yhteistyötä hankaloittavina tekijöinä. Tuloksista käy ilmi, että kaikki vastaajat kokivat esi- ja alkuopetuksen oppilaiden kannalta merkitykselliseksi sekä hyödylliseksi. Opettajat kokivat yhteistyön myös oman työnsä ja siinä kehittymisen kannalta tärkeäksi. Yhteistyön arviointikäytänteissä oli tutkimuksen tulosten perusteella selkeitä vastauskohtaisia eroja. Osa vastaajista toivoi enemmän esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä, kun taas osa vastaajista koki yhteistyön määrän nykyisellään sopivaksi.
Avainsanat: esiopetus, alkuopetus, esi- ja alkuopetuksen yhteistyö, esiopetussuunnitelma, perusopetuksen opetussuunnitelma