Käsialan luettavuuden vaikutus koevastauksen sisällön arviointiin luokanopettajaopiskelijoilla
Vehkamäki, Marjo (2017-11-16)
Käsialan luettavuuden vaikutus koevastauksen sisällön arviointiin luokanopettajaopiskelijoilla
Vehkamäki, Marjo
(16.11.2017)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017121955981
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017121955981
Tiivistelmä
Koska opettajan tekemä arviointi perustuu aina aikasidonnaisiin arvoihin, on sen täydellistä objektiivisuutta mahdotonta saavuttaa. Arvioinnin objektiivisuutta voivat vääristää erilaiset tekijät kuten ulkonäkö, sukupuoli, aiemmat suoritukset tai käsiala. Tämän kokeellisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden arvioinnin yhteneväisyyttä. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, onko käsialan luettavuudella vaikutusta koevastausten sisällön arviointiin. Käsialan yhteydestä arviointiin löytyy kansainvälistä tutkimusta, mutta kotimainen tutkimus käsialan ja muiden subjektiivisesti arviointiin vaikuttavien tekijöiden yhteydestä on vähäistä.
Käsialan luettavuudella ei tutkimustuloksen mukaan ollut vaikutusta koevastauksille annettuihin kouluarvosanoihin. Sen sijaan hyvän ja kiitettävän koevastauksen kirjoittaneen oppilaan matematiikan arvosana arvioitiin luokan keskiarvoa paremmaksi ja välttävän koevastauksen kirjoittaneen oppilaan matematiikan arvosana arvioitiin hieman keskiarvoa heikommaksi. Lisäksi helposti luettavien koevastausten oletettiin pääosin olevan tyttöjen kirjoittamia ja vaikeasti luettavien koevastausten poikien kirjoittamia.
Tulokset viittaavat siihen, että luokanopettajaopiskelijat säilyttävät arvioinnin objektiivisuuden käsialan luettavuuden suhteen ja perustavat arviointinsa sisällön laatuun käsialan luettavuuden sijaan vaikka heidän käytöksensä ilmentäisi sukupuolistereotypioita ja halo-vaikutuksen läsnäoloa.
Käsialan luettavuudella ei tutkimustuloksen mukaan ollut vaikutusta koevastauksille annettuihin kouluarvosanoihin. Sen sijaan hyvän ja kiitettävän koevastauksen kirjoittaneen oppilaan matematiikan arvosana arvioitiin luokan keskiarvoa paremmaksi ja välttävän koevastauksen kirjoittaneen oppilaan matematiikan arvosana arvioitiin hieman keskiarvoa heikommaksi. Lisäksi helposti luettavien koevastausten oletettiin pääosin olevan tyttöjen kirjoittamia ja vaikeasti luettavien koevastausten poikien kirjoittamia.
Tulokset viittaavat siihen, että luokanopettajaopiskelijat säilyttävät arvioinnin objektiivisuuden käsialan luettavuuden suhteen ja perustavat arviointinsa sisällön laatuun käsialan luettavuuden sijaan vaikka heidän käytöksensä ilmentäisi sukupuolistereotypioita ja halo-vaikutuksen läsnäoloa.