Oppilaan uimataito, uimatausta ja työmuisti sekä niiden väliset yhteydet peruskoulun toisella luokalla
Aho, Matti (2017-10-31)
Oppilaan uimataito, uimatausta ja työmuisti sekä niiden väliset yhteydet peruskoulun toisella luokalla
Aho, Matti
(31.10.2017)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017112355029
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017112355029
Tiivistelmä
Uuden perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 myötä vesilii-kunnan tavoitteita tarkennettiin ja opetuksen tavoitteeksi tuli varmistaa oppilaanalkeisuimataito eli kymmenen metrin uimataito 2. luokalla. Vesiliikunnasta jauinnista on todettu olevan monia positiivisia vaikutuksia ihmisen kehitykseen jalyhytkestoiseen muistiin, jolla on tärkeä osa liikuntataitojen oppimisessa. Tämäntutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhden peruskoulun 2. luokan oppilaidenuimataito, uimatausta ja työmuistin prosessointinopeus sekä niiden väliset yh-teydet.Uimataidon ja uimataustan teoriana pidettiin Keskisen ym. uimaopetusta ja ui-mataidon oppimista käsittelevää teosta. Työmuistin teoriana pidettiin Baddeleynmonikomponenttimallia, joka kuvaa työmuistin rakennetta ja toimintaa.Tutkimusaineisto kerättiin vuoden 2017 alussa ja tutkimukseen osallistui tutki-muksen eri vaiheissa 50–54 oppilasta. Oppilaiden uimataito selvitettiin uimatai-totestillä, uimatausta kyselylomakkeen avulla ja työmuistin mittaamisessa käy-tettiin WISC-IV:n Merkkikoe B-testiä, joka mittasi oppilaiden lyhytkestoisenmuistin prosessointinopeutta. Aineisto käsiteltiin ja analysoitiin SPSS-ohjelmanavulla.Tulosten mukaan kolmasosalla oppilaista ei ollut alkeisuimataitoa ja kolmasosaoppilaista suoriutui työmuistitestistä normaalia kehityksen keskitasoa heikom-min. Oppilaiden uimataidon, uimataustan ja työmuistin prosessointinopeudenvälillä ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Uimakoulutaustan ja uimatai-don välinen yhteys oli tilastollisesti melkein merkitsevä. Tulokset olivat yhdestäesimerkkikoulusta, joten niiden yleistäminen on haastavaa. Tulevaisuudessaolisi tärkeää tutkia valtakunnallisesti 2. luokan oppilaiden uimataitoa, jolloin saisitietoa oppilaiden uimataidon oppimisesta.