Kaupunkikulttuuri nuorisomatkailijan kulutuskokemuksen muodostajana
Ruohomaa, Timo (2019-01-16)
Kaupunkikulttuuri nuorisomatkailijan kulutuskokemuksen muodostajana
Ruohomaa, Timo
(16.01.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901303571
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901303571
Tiivistelmä
Nykyajan nuoriso kuluttaa aikansa nykyään yhä useammin matkustamalla ulkomaille. Nuoret kuluttavat myös nykyään enemmän rahaa kuin koskaan ja suuntaavat usein ulkomaanmatkoilla kohti kaupunkeja eri puolilla maailmaa. Aikaisemman tutkimuksen pohjalta tiedetään hyvin vähän siitä, miten valitun matkakohteen kaupunkikulttuuri vaikuttaa koettuun matkakokemukseen.
Näin ollen tämän tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä siihen, mikä vaikutus kaupunkikulttuurilla on nuorisomatkailijan muodostuneeseen kulutuskokemukseen. Aikaisemman tutkimuksen pohjalta on muodostettu alustava konseptuaalinen viitekehys selittämään tätä prosessia.
Tutkimus noudattelee laadullisen tutkimuksen periaatetta ja tutkimusotteeksi on valittu hermeneuttis-fenomenologinen lähestymistapa. Tutkimusta varten on haastateltu kymmentä henkilöä, joista kukin on käynyt useamassa kaupunkilomakohteessa ympäri maailmaa. Haastattelut ovat toteutettu avoimena teemahaastatteluna.
Tutkimuksen avulla on mahdollista poimia tekijöitä, jotka ovat merkityksellisiä nuorisomatkailijoiden silmissä. Tutkimus tuo esille niitä asioita, joita nuorisomatkailijat pitävät tärkeinä matkakohteessa, kuin myös sen mitkä asiat parantavat tai huonontavat matkakokemusta. Lisäksi tutkimus tuo ilmi eri tekijöitä matkakohteen ympäristöstä, jotka lisäävät tai vähentävät turvallisuudentunnetta.
Erityisesti ne matkakohteet joihin nuorisomatkailijat ovat halunneet palata uudelleen sisältävät paljon tekijöitä, joita matkailualalla työskentelevät voivat käyttää hyväksi maksimoidakseen matkailijoiden positiivisia kokemuksia. Näihin tekijöihin liittyvät esimerkiksi matkakohteen infrastruktuuri, paikallinen kaupunkikulttuuri, ympäristö ja mahdollisten aktiviteettien määrä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat sen, että kaupunkikohteella on merkitystä siihen, millaiseksi matkakokemus muodostuu. Tämän lisäksi tutkimuksessa on käynyt ilmi se, että nuorisomatkailijan muodostuva kulutuskokemus ei ainoastaan rajoitu itse matkan aikana tapahtuviin tekijöihin vaan kulutuskokemuksen voidaan mieltää alkavan jo ennen matkaa, kuin myös jatkuvan matkan jälkeen.
Näin ollen tämän tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä siihen, mikä vaikutus kaupunkikulttuurilla on nuorisomatkailijan muodostuneeseen kulutuskokemukseen. Aikaisemman tutkimuksen pohjalta on muodostettu alustava konseptuaalinen viitekehys selittämään tätä prosessia.
Tutkimus noudattelee laadullisen tutkimuksen periaatetta ja tutkimusotteeksi on valittu hermeneuttis-fenomenologinen lähestymistapa. Tutkimusta varten on haastateltu kymmentä henkilöä, joista kukin on käynyt useamassa kaupunkilomakohteessa ympäri maailmaa. Haastattelut ovat toteutettu avoimena teemahaastatteluna.
Tutkimuksen avulla on mahdollista poimia tekijöitä, jotka ovat merkityksellisiä nuorisomatkailijoiden silmissä. Tutkimus tuo esille niitä asioita, joita nuorisomatkailijat pitävät tärkeinä matkakohteessa, kuin myös sen mitkä asiat parantavat tai huonontavat matkakokemusta. Lisäksi tutkimus tuo ilmi eri tekijöitä matkakohteen ympäristöstä, jotka lisäävät tai vähentävät turvallisuudentunnetta.
Erityisesti ne matkakohteet joihin nuorisomatkailijat ovat halunneet palata uudelleen sisältävät paljon tekijöitä, joita matkailualalla työskentelevät voivat käyttää hyväksi maksimoidakseen matkailijoiden positiivisia kokemuksia. Näihin tekijöihin liittyvät esimerkiksi matkakohteen infrastruktuuri, paikallinen kaupunkikulttuuri, ympäristö ja mahdollisten aktiviteettien määrä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat sen, että kaupunkikohteella on merkitystä siihen, millaiseksi matkakokemus muodostuu. Tämän lisäksi tutkimuksessa on käynyt ilmi se, että nuorisomatkailijan muodostuva kulutuskokemus ei ainoastaan rajoitu itse matkan aikana tapahtuviin tekijöihin vaan kulutuskokemuksen voidaan mieltää alkavan jo ennen matkaa, kuin myös jatkuvan matkan jälkeen.