Näytä suppeat kuvailutiedot

Värit esteettisen elämyksen luojana retail-ympäristössä

Vuokko, Nora (2019-03-27)

dc.contributor.authorVuokko, Nora
dc.date.accessioned2019-05-09T10:02:21Z
dc.date.available2019-05-09T10:02:21Z
dc.date.issued2019-03-27
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/147107
dc.description.abstractTieteen, teknologian ja tietotekniikan kehityksen myötä kuluttajien tarpeet ja halut ovat muuttuneet ja tuotteiden ja palveluiden perinteisten ominaisuuksien sijasta tavoitellaan yhä enemmän tunteita herättäviä elämyksiä. Elämyksellä tarkoitetaan reaktiota, joka syntyy seurauksena tarpeeksi vaikuttavasta kokemuksesta. Tavaroista palveluihin kehittyneessä taloudessa, elämysten välittämisestä on tullut kommunikointiväline ja mahdollinen erottautumisstrategia. Myymälän sisustuksella ja väreillä voidaan aikaansaada erityisiä tuntemuksia, jotka vaikuttavat elämyksen syntymiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten eri väristen mattojen avulla voidaan vaikuttaa esteettisen elämyksen syntymiseen retail-ympäristössä. Tutkimuksen teoria nojaa pitkälti elämyksellisen kokemuksen tuottamisen malleihin sekä värien psykologiaan. Elämyksellisen kokemuksen teorioista erotellaan esteettisen elämyksen syntymisen kannalta tärkeimmät alueet. Tutkimuskysymyksiin vastaamiseksi käytetään kvalitatiivista tutkimustapaa. 12 kuluttajalle näytetään lisätyn todellisuuden työkalun avulla muodostettuja eri värisiä mattoja sisältäviä kuvia K-Supermarket Hertan sisäänkäynniltä ja käytävältä. Väreiksi valikoituivat sininen, oranssi, vihreä ja punainen, joiden lisäksi tutkittiin paljasta lattiasisustusta. Tutkimustulokset osoittivat, että oikeilla väreillä voidaan vaikuttaa merkittävästi asiakkaiden tunteisiin, aistimuksiin ja ajatuksiin ja sitä kautta elämyksen syntymiseen. Tutkimuksesta kuitenkin ilmeni, etteivät samat värit toimi kaikissa kohdissa myymälää. Myymälän värisuunnittelussa tulee ottaa huomioon monta asiaa, kuten esimerkiksi ympäristön muut elementit ja värit sekä vuodenajat ja juhlapyhät. Tulosten pohjalta voidaan sanoa, että elämyksellisen ympäristön rakentaminen vaatii huolellista suunnittelua. Elämys, joka halutaan välittää, tulee määritellä tarkasti ja myymälän elementeistä ja väreistä on tunnistettava ne, jotka tuovat asiakkaalle eniten arvoa.
dc.format.extent88
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.titleVärit esteettisen elämyksen luojana retail-ympäristössä
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.rights.accessrightssuljettu
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2019042913579
dc.contributor.facultyfi=Turun kauppakorkeakoulu|en=Turku School of Economics|
dc.contributor.studysubjectfi=Markkinointi, Pori|en=Marketing, Pori|
dc.contributor.departmentfi=Turun kauppakorkeakoulu, Porin yksikkö|en=Turku School of Economics, Pori|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot