Digitaalisten palveluiden verotuksen suunnitelmat EU:ssa
Lahti, Anastasia (2019-05-14)
Digitaalisten palveluiden verotuksen suunnitelmat EU:ssa
Lahti, Anastasia
(14.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051715979
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051715979
Tiivistelmä
Maailma muuttuu ja verotuksen täytyy muuttua sen mukana. Digitalisaatio on muuttanut arkemme ja kulutustottumuksemme. Se muuttaa perinteisiä liiketoimintamalleja ja luo uusia arvoketjuja. Verkkoalustat, kuten hakukoneet, verkkokauppa-alustat ja sovelluskaupat, ovat kasvattaneet rooliaan sosiaalisessa ja taloudellisessa maailmassa. Viime vuosien aikana digitalisaatio on siis vaikuttanut merkittävästi taloudelliseen maailmaan ja luonut uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Tulevaisuudessa digitalisaation johdosta meidän kulutuksemme voi olla hyvin erilaista verrattuna nykyhetkeen. Tämä heijastuu suoraan myös verotukseen. Aiemmin verovelvollisuus oli helpompi määritellä, sillä lainsäädäntö soveltui hyvin kaupan kohteena olevien hyödykkeiden ja palveluiden määrittelyyn. Digitalisaatio toi markkinoille uusia mahdollisuuksia, joissa tuottoa voi tehdä ilman fyysistä läsnäoloa tietyssä valtiossa, jolloin tuotot eivät ole veronalaisia tässä kyseisessä valtiossa. Verotuksen lainsäädäntö ei siten ole enää ajan tasalla varmistamassa oikeudenmukaisen ja ennakoitavan verokohtelun.
Tämä tutkielma on veropoliittinen tutkimus. Tutkimuksessa pohditaan sitä, millaisia Euroopan komission ehdotukset digitaalisten palveluiden verotuksesta ovat, millaisia vaikutuksia niillä voisi olla ja mitä haasteita niihin liittyy. Tutkielmassa analysoidaan komission lainvalmistelutyötä ja asiantuntijoiden lausuntoja sekä pohditaan, mitä tämä tarkoittaisi yritysten ja verohallintojen kannalta. Tarkoituksena on arvioida nykyisiä ehdotuksia ja esittää kehitysehdotuksia.
Tutkimuksen pääteemoiksi nousivat kilpailukyky ja globaali lähestymistapa, sillä EU:n toimiessa yksin, toimenpiteiden avulla ei välttämättä saavuteta annettua tavoitetta, sekä arvonluonnin käsite. Digitaalisessa ympäristössä arvonluontia on hyvin haastavaa määritellä. Lisäksi digitaalisissa liiketoimintamalleissa on tunnistettu aineettomien oikeuksien merkitys, mitä komissio ei ole tunnustanut direktiiviehdotuksissaan. OECD on valmistelemassa omaa ehdotustaan digitaalisten palveluiden verottamisesta ja on suositeltavaa, että OECD:n raportti otetaan huomioon päätöksenteossa.
Tämä tutkielma on veropoliittinen tutkimus. Tutkimuksessa pohditaan sitä, millaisia Euroopan komission ehdotukset digitaalisten palveluiden verotuksesta ovat, millaisia vaikutuksia niillä voisi olla ja mitä haasteita niihin liittyy. Tutkielmassa analysoidaan komission lainvalmistelutyötä ja asiantuntijoiden lausuntoja sekä pohditaan, mitä tämä tarkoittaisi yritysten ja verohallintojen kannalta. Tarkoituksena on arvioida nykyisiä ehdotuksia ja esittää kehitysehdotuksia.
Tutkimuksen pääteemoiksi nousivat kilpailukyky ja globaali lähestymistapa, sillä EU:n toimiessa yksin, toimenpiteiden avulla ei välttämättä saavuteta annettua tavoitetta, sekä arvonluonnin käsite. Digitaalisessa ympäristössä arvonluontia on hyvin haastavaa määritellä. Lisäksi digitaalisissa liiketoimintamalleissa on tunnistettu aineettomien oikeuksien merkitys, mitä komissio ei ole tunnustanut direktiiviehdotuksissaan. OECD on valmistelemassa omaa ehdotustaan digitaalisten palveluiden verottamisesta ja on suositeltavaa, että OECD:n raportti otetaan huomioon päätöksenteossa.