Hälsovård på svenska. Svenskspråkiga studerandes språkbruk och bemötandet av dem på Studenthälsan i Åbo
Aidantausta, Piia (2019-05-06)
Hälsovård på svenska. Svenskspråkiga studerandes språkbruk och bemötandet av dem på Studenthälsan i Åbo
Aidantausta, Piia
(06.05.2019)
Turun yliopisto
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051315395
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051315395
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling har varit att utreda om svenskspråkiga studerande vid Åbo Akademi blir bemötta på svenska på Studenthälsan (Studenternas hälsovårdsstiftelse) i Åbo, om de själva använder svenska och om de tycker att det är viktigt att få service på svenska. Därtill har jag analyserat Studenthälsans språkpolicy.
Materialet för min undersökning samlade jag in 2017 med en webbenkät som jag skapade i Webropol. Jag skickade länken till enkäten till studerande via Åbo Akademis studentkår och olika ämnes- och fakultetsföreningar. Detta resulterade i 159 enkätsvar av svensk-språkiga studerande vid Åbo Akademi. Därtill intervjuade jag en anställd vid Studenthälsan för att få med Studenthälsans synvinkel och mer detaljerad information om verksamheten.
Tyngdpunkten i avhandlingen ligger på den empiriska undersökningen. Analysen av materialet är mestadels kvantitativ men för att kunna belysa och tolka resultaten mer in-gående diskuterar jag också svar på de öppna frågorna jag ställde i enkäten. Resultaten presenteras i tre olika grupper med utgångspunkt i avhandlingens forskningsfrågor: informanternas egna önskemål och språkval, personalens inställning till och kunskaper i svenska språket samt studerandes förnöjsamhet med Studenthälsan.
Undersökningens resultat visar att största delen av studerandena tycker att det är viktigt att få service på svenska och de vill bli betjänade på svenska på Studenthälsan. Oavsett hur viktigt de upplever service på svenska, använder en stor del av studerandena ändå finska vid tjänster för allmän- och oralhälsa samt vid informations- och anmälningsdisken. Mest svenska använder studerandena inom mentalhälsan och när de är i kontakt med personalen över telefon.
Personalens inställning till svenska på Studenthälsan varierar enligt studerandena mellan positiv och negativ. Två tredjedelar av studerandena har blivit tillfrågade om de kan tala finska. Personalens kunskaper i svenska upplevs ändå som åtminstone tillräckliga av största delen av studerandena. Studerandenas förnöjsamhet med den språkliga situationen varierar: nästan lika många är neutrala, nöjda som mindre nöjda.
Även om Studenthälsan redan nu eftersträvar att rekrytera svenskkunnig personal och ordnar svenska kurser för personalen borde den språkliga situationen förbättras så att så många svenskspråkiga studerande som möjligt skulle kunna bli bemötta på svenska. Studerandena borde samtidigt själva aktivt använda svenska utan att känna sig besvärliga då de kräver svenskspråkig service för att kunna bevara svenskans ställning i Finland.
Materialet för min undersökning samlade jag in 2017 med en webbenkät som jag skapade i Webropol. Jag skickade länken till enkäten till studerande via Åbo Akademis studentkår och olika ämnes- och fakultetsföreningar. Detta resulterade i 159 enkätsvar av svensk-språkiga studerande vid Åbo Akademi. Därtill intervjuade jag en anställd vid Studenthälsan för att få med Studenthälsans synvinkel och mer detaljerad information om verksamheten.
Tyngdpunkten i avhandlingen ligger på den empiriska undersökningen. Analysen av materialet är mestadels kvantitativ men för att kunna belysa och tolka resultaten mer in-gående diskuterar jag också svar på de öppna frågorna jag ställde i enkäten. Resultaten presenteras i tre olika grupper med utgångspunkt i avhandlingens forskningsfrågor: informanternas egna önskemål och språkval, personalens inställning till och kunskaper i svenska språket samt studerandes förnöjsamhet med Studenthälsan.
Undersökningens resultat visar att största delen av studerandena tycker att det är viktigt att få service på svenska och de vill bli betjänade på svenska på Studenthälsan. Oavsett hur viktigt de upplever service på svenska, använder en stor del av studerandena ändå finska vid tjänster för allmän- och oralhälsa samt vid informations- och anmälningsdisken. Mest svenska använder studerandena inom mentalhälsan och när de är i kontakt med personalen över telefon.
Personalens inställning till svenska på Studenthälsan varierar enligt studerandena mellan positiv och negativ. Två tredjedelar av studerandena har blivit tillfrågade om de kan tala finska. Personalens kunskaper i svenska upplevs ändå som åtminstone tillräckliga av största delen av studerandena. Studerandenas förnöjsamhet med den språkliga situationen varierar: nästan lika många är neutrala, nöjda som mindre nöjda.
Även om Studenthälsan redan nu eftersträvar att rekrytera svenskkunnig personal och ordnar svenska kurser för personalen borde den språkliga situationen förbättras så att så många svenskspråkiga studerande som möjligt skulle kunna bli bemötta på svenska. Studerandena borde samtidigt själva aktivt använda svenska utan att känna sig besvärliga då de kräver svenskspråkig service för att kunna bevara svenskans ställning i Finland.