"Ruma se voi olla päältä, mutta hyvin se soi" : Funktionalistinen tila Turun konserttitalossa
Mustonen, Teija (2019-04-24)
"Ruma se voi olla päältä, mutta hyvin se soi" : Funktionalistinen tila Turun konserttitalossa
Mustonen, Teija
(24.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052316844
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052316844
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tutkin Turun konserttitaloa funktionalistisen tilan käsitteen kautta. Tutkimuksellani pyrin vastaamaan, millaiseen kontekstiin konserttitalo rakennettiin ja millaisia olivat sen eri tilallisuuden muodot rakennus- ja valmistumisaikana. Tutkin myös, kuinka rakennuksen suunnittelu ja sen funktiot käytännössä toteutuivat, kun rakennukseen tulivat sen käyttäjät eli yleisö.
Lähestyn tutkimuskysymyksiäni Henri Lefebvren kolmejakoisen tilan tulkinnan kautta. Lefebvren mukaan tilaa tuotetaan ja uusinnetaan koko ajan niin abstraktisti kuin sosiaalisestikin, joten se ei ole koskaan neutraalia tai pysyvää. Hänen teoriansa keskiössä on sosiaalisen tilan kolmijako, jossa niin kutsuttu tila muodostuu käsitteellistetyn, havaitun ja eletyn tilan vuorovaikutuksessa.
Tutkimusaineistoni koostuu pääosin lehtiartikkeleista, pöytäkirjoista ja muistioista, mutta myös kuvista ja rakennuspiirustuksista. Piirustusten kautta pyrin hahmottamaan konserttitaloa käsitteellistettynä tilana, kun taas muuta aineistoa käytän analysoidessani konserttitaloa havaittuna ja koettuna tilana. Kirjallisuuden ja aikaisempien tutkimusten avulla teen vertailua muihin saman aikakauden ja -tyylin konserttitaloihin saadakseni kattavamman kuvan modernistisen tyylisuunnan ja funktionalististen konserttitalojen rakentamisesta ja ominaisuuksista.
Turun konserttitalo on Suomen ensimmäinen konserttitaloksi rakennettu rakennus, joten sen suunnitteluun ja rakentamiseen liittyi runsaasti uudenlaista tekniikkaa. Akustiikka oli konserttitalon kohdalla sen tärkein funktio, joka määritti lopulta kaiken muun. Suunnittelu tapahtui tiiviissä yhteistyössä arkkitehdin ja akustikon kanssa, ja ajankohtaista tutkimusta akustiikasta käytettiin hyödyksi jokaisessa työvaiheessa. Lopputuloksena oli puhdaslinjainen, 1950-luvun modernismia edustava kokonaistaideteos, jonka jokainen osa ja yksityiskohta on huolella viimeistelty. Alusta saakka sen pääkäyttö on ollut toimia musiikkitilaisuuksien ja konserttien esityspaikkana, ja se toteuttaa alkuperäistä funktiotaan yhä.
Lähestyn tutkimuskysymyksiäni Henri Lefebvren kolmejakoisen tilan tulkinnan kautta. Lefebvren mukaan tilaa tuotetaan ja uusinnetaan koko ajan niin abstraktisti kuin sosiaalisestikin, joten se ei ole koskaan neutraalia tai pysyvää. Hänen teoriansa keskiössä on sosiaalisen tilan kolmijako, jossa niin kutsuttu tila muodostuu käsitteellistetyn, havaitun ja eletyn tilan vuorovaikutuksessa.
Tutkimusaineistoni koostuu pääosin lehtiartikkeleista, pöytäkirjoista ja muistioista, mutta myös kuvista ja rakennuspiirustuksista. Piirustusten kautta pyrin hahmottamaan konserttitaloa käsitteellistettynä tilana, kun taas muuta aineistoa käytän analysoidessani konserttitaloa havaittuna ja koettuna tilana. Kirjallisuuden ja aikaisempien tutkimusten avulla teen vertailua muihin saman aikakauden ja -tyylin konserttitaloihin saadakseni kattavamman kuvan modernistisen tyylisuunnan ja funktionalististen konserttitalojen rakentamisesta ja ominaisuuksista.
Turun konserttitalo on Suomen ensimmäinen konserttitaloksi rakennettu rakennus, joten sen suunnitteluun ja rakentamiseen liittyi runsaasti uudenlaista tekniikkaa. Akustiikka oli konserttitalon kohdalla sen tärkein funktio, joka määritti lopulta kaiken muun. Suunnittelu tapahtui tiiviissä yhteistyössä arkkitehdin ja akustikon kanssa, ja ajankohtaista tutkimusta akustiikasta käytettiin hyödyksi jokaisessa työvaiheessa. Lopputuloksena oli puhdaslinjainen, 1950-luvun modernismia edustava kokonaistaideteos, jonka jokainen osa ja yksityiskohta on huolella viimeistelty. Alusta saakka sen pääkäyttö on ollut toimia musiikkitilaisuuksien ja konserttien esityspaikkana, ja se toteuttaa alkuperäistä funktiotaan yhä.