Unelma puuveneestä : Eurajoen kristillisen opiston veneenrakennuslinjalle osallistumisen hyödyt ja merkitykset yksilön hyvinvoinnin näkökulmasta
Korteniemi, Johan-Anton; Immonen, Vesa (2019-05-20)
Unelma puuveneestä : Eurajoen kristillisen opiston veneenrakennuslinjalle osallistumisen hyödyt ja merkitykset yksilön hyvinvoinnin näkökulmasta
Korteniemi, Johan-Anton
Immonen, Vesa
(20.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019060618837
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019060618837
Tiivistelmä
Tutkielmassa tutkittiin Eurajoen kristillisen opiston veneenrakennuslinjaa. Linjalla opiskelija rakentaa limisaumaisen puuveneen. Tutkielmassa kysyttiin millaisia hyötyjä ja merkityksiä veneenrakennuslinjalle osallistumisella on yksilön hyvinvoinnille. Tutkielma toteutettiin keväällä 2019. Tutkielma on laadullinen tapaustutkimus. Tutkielma täydentää viime vuosina julkaistuja tutkimuksia aikuisopiskelun hyödyistä. Teoreettinen viitekehys rakentui aikuiskasvatuksesta, veneilystä, käsityöstä ja hyvinvoinnista. Hyvinvointi on tutkielman näkökulma, joka ymmärretään ihmisen subjektiivisena kokemuksena. Aikuiskasvatus mahdollistaa kurssin. Kurssilla yhdistyvät suomalainen veneily- ja käsityökulttuuri. Aikuiskasvatus, veneily ja käsityö yhdessä muodostivat tutkielman kohteen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla ja lomakekyselyllä veneenrakennuslinjan opettajilta ja opiskelijoilta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti yksilön hyvinvoinnin näkökulmasta.
Veneenrakennuslinjan opiskelijat jakaantuvat kolmeen ryhmään. Ensisijaiset syyt kurssille hakeutumiseen ovat veneenrakennusalan ammattitutkinnon suorittaminen (Ryhmä 1), vaihtelu ja välivuoden pitäminen (Ryhmä 2) sekä puuvenehaaveen toteuttaminen, joutilaisuuden välttäminen ja sosiaalisuus (Ryhmä 3). Tutkimustuloksena todetaan, että tavoitellut asiat voidaan saavuttaa kurssilta. Lisäksi kurssilla on muita laajoja hyötyjä ja merkityksiä yksilön hyvinvoinnille. Hyödyt ja merkitykset muodostuvat kurssin aikuiskasvatuksellisesta, käsityöllisestä sekä veneilyllisestä puolesta. Kurssilla osallistuja voi toteuttaa itselleen tärkeitä arvoja. Kurssilla näkyy perinteen vaaliminen. Kurssi on käsityöllinen prosessi, josta opiskelija saa harjaannusta sekä ajattelun että käsityön taitoihin. Haastavana ja fyysisenä prosessina veneenrakennus on mielekästä päivän sisältöä. Opiskelijat saavat veneenrakennuksesta persoonalleen merkityksellisiä asioita, kuten onnistumisen kokemuksia. Opistotoiminnan rutiininomaisuus tuo päivärytmiä. Valmistettu vene merkitsee puuvenehaaveen toteutumista. Samalla sen suuri merkitys on tulevassa virkistyskäytössä. Sosiaalisuus on kurssille osallistumisen laaja hyöty. Opiston toiminta on yhteisöllistä, kurssilla kohdataan uusia ihmisiä ja itse tehdyn puuveneen kautta on mahdollista päästä ”puuvenepiireihin”. Tutkielman tulokset ovat samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa. Tutkielma tuo näkökulmia siihen keskusteluun, jota käydään perinteisen käsityön säilyttämisestä ja toisaalta aikuiskasvatuksen ja vapaan sivistystyön roolista aikuiskasvatuksen kentällä.
Veneenrakennuslinjan opiskelijat jakaantuvat kolmeen ryhmään. Ensisijaiset syyt kurssille hakeutumiseen ovat veneenrakennusalan ammattitutkinnon suorittaminen (Ryhmä 1), vaihtelu ja välivuoden pitäminen (Ryhmä 2) sekä puuvenehaaveen toteuttaminen, joutilaisuuden välttäminen ja sosiaalisuus (Ryhmä 3). Tutkimustuloksena todetaan, että tavoitellut asiat voidaan saavuttaa kurssilta. Lisäksi kurssilla on muita laajoja hyötyjä ja merkityksiä yksilön hyvinvoinnille. Hyödyt ja merkitykset muodostuvat kurssin aikuiskasvatuksellisesta, käsityöllisestä sekä veneilyllisestä puolesta. Kurssilla osallistuja voi toteuttaa itselleen tärkeitä arvoja. Kurssilla näkyy perinteen vaaliminen. Kurssi on käsityöllinen prosessi, josta opiskelija saa harjaannusta sekä ajattelun että käsityön taitoihin. Haastavana ja fyysisenä prosessina veneenrakennus on mielekästä päivän sisältöä. Opiskelijat saavat veneenrakennuksesta persoonalleen merkityksellisiä asioita, kuten onnistumisen kokemuksia. Opistotoiminnan rutiininomaisuus tuo päivärytmiä. Valmistettu vene merkitsee puuvenehaaveen toteutumista. Samalla sen suuri merkitys on tulevassa virkistyskäytössä. Sosiaalisuus on kurssille osallistumisen laaja hyöty. Opiston toiminta on yhteisöllistä, kurssilla kohdataan uusia ihmisiä ja itse tehdyn puuveneen kautta on mahdollista päästä ”puuvenepiireihin”. Tutkielman tulokset ovat samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa. Tutkielma tuo näkökulmia siihen keskusteluun, jota käydään perinteisen käsityön säilyttämisestä ja toisaalta aikuiskasvatuksen ja vapaan sivistystyön roolista aikuiskasvatuksen kentällä.