Sukupuoliroolit alkukasvatuksen S1- ja S2-oppikirjoissa
Mulari, Sini (2019-06-04)
Sukupuoliroolit alkukasvatuksen S1- ja S2-oppikirjoissa
Mulari, Sini
(04.06.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062722122
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062722122
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa perehdyttiin sukupuolirooleihin kahdessa oppikirjassa: Seikkailujen lukukirjassa ja Kielikarhu 1 -oppikirjassa. Ensimmäinen kirjoista on suunnattu suomen kieli ja kirjallisuus -opetukseen 2. vuosiluokalle ja toinen suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -opetukseen 1.–2. vuosiluokalle. Molemmat kirjat ovat ilmestyneet vuonna 2014 laaditun uuden perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden jälkeen. Uusi opetussuunnitelma korostaa tasa-arvon tärkeyttä ja peruskoulun merkitystä sukupuolistereotypioiden vähentämisessä.
Tutkimuksessa selvitettiin mies- ja naispuolisten hahmojen määrää kummassakin kirjassa. Lisäksi tutkittiin sukupuolittuneiden sanojen määrää ja jakaumaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi hahmojen sukupuolirooleja laadullisesti sisällönanalyysin keinoin: Mies- ja naispuolisten hahmojen ammattien, vanhemmuuden ja ulkonäön eroja vertailtiin. Lisäksi tutkittiin tyttöjen ja poikien ominaisuuksien eroja.
Seikkailujen lukukirjassa oli miespuolisia hahmoja huomattavasti naisia enemmän, Kielikarhu 1 -oppikirjassa taas naishahmoja oli jonkin verran miehiä enemmän. Kummassakin oppikirjassa sukupuolittuneista sanoista valtaosa liittyi miehiin. Erot olivat kuitenkin hyvin maltillisia.
Vallitsevat sukupuolistereotypiat näkyivät kummassakin oppikirjassa niin ammateissa, vanhemmuuden rooleissa, tyttöjen ja poikien ominaisuuksissa kuin kuvituksessakin. Naiset kuvattiin miehiä useammin hoiva-aloilla työskentelevinä, miehet taas urheilijoina tai pelastajina. Vanhemmuus oli tärkeää sekä miehille että naisille. Äitejä oli kuitenkin kummassakin oppikirjassa miehiä enemmän, ja heitä kuvattiin miehiä hoivaavampina, tunteellisempina ja enemmän kotitöitä tekevinä. Poikien elämään kuului tyttöjä useammin urheilu, kilpailu ja menestymisen paineet. Tytöt olivat erityisesti Kielikarhu 1 -oppikirjassa usein poikia passiivisempia hahmoja. Sukupuolistereotypiat tulivat vahvasti esiin erityisesti Seikkailujen lukukirjan kuvituksessa. Sukupuolistereotypiat näkyivät kummassakin oppikirjassa esimerkiksi vaatteiden väreissä ja hiustyyleissä.
On tärkeää, että oppilaat saavat laadukasta opetusta taustastaan riippumatta. Tutkimus osoittaa, että tasa-arvotyötä tulee yhä jatkaa peruskoulujen oppimateriaaleissa. Opettajan kriittisyys oppimateriaaleja kohtaan ja tarkkuus niiden valinnassa on olennaista tasa-arvoisen opetuksen takaamiseksi.
Tutkimuksessa selvitettiin mies- ja naispuolisten hahmojen määrää kummassakin kirjassa. Lisäksi tutkittiin sukupuolittuneiden sanojen määrää ja jakaumaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi hahmojen sukupuolirooleja laadullisesti sisällönanalyysin keinoin: Mies- ja naispuolisten hahmojen ammattien, vanhemmuuden ja ulkonäön eroja vertailtiin. Lisäksi tutkittiin tyttöjen ja poikien ominaisuuksien eroja.
Seikkailujen lukukirjassa oli miespuolisia hahmoja huomattavasti naisia enemmän, Kielikarhu 1 -oppikirjassa taas naishahmoja oli jonkin verran miehiä enemmän. Kummassakin oppikirjassa sukupuolittuneista sanoista valtaosa liittyi miehiin. Erot olivat kuitenkin hyvin maltillisia.
Vallitsevat sukupuolistereotypiat näkyivät kummassakin oppikirjassa niin ammateissa, vanhemmuuden rooleissa, tyttöjen ja poikien ominaisuuksissa kuin kuvituksessakin. Naiset kuvattiin miehiä useammin hoiva-aloilla työskentelevinä, miehet taas urheilijoina tai pelastajina. Vanhemmuus oli tärkeää sekä miehille että naisille. Äitejä oli kuitenkin kummassakin oppikirjassa miehiä enemmän, ja heitä kuvattiin miehiä hoivaavampina, tunteellisempina ja enemmän kotitöitä tekevinä. Poikien elämään kuului tyttöjä useammin urheilu, kilpailu ja menestymisen paineet. Tytöt olivat erityisesti Kielikarhu 1 -oppikirjassa usein poikia passiivisempia hahmoja. Sukupuolistereotypiat tulivat vahvasti esiin erityisesti Seikkailujen lukukirjan kuvituksessa. Sukupuolistereotypiat näkyivät kummassakin oppikirjassa esimerkiksi vaatteiden väreissä ja hiustyyleissä.
On tärkeää, että oppilaat saavat laadukasta opetusta taustastaan riippumatta. Tutkimus osoittaa, että tasa-arvotyötä tulee yhä jatkaa peruskoulujen oppimateriaaleissa. Opettajan kriittisyys oppimateriaaleja kohtaan ja tarkkuus niiden valinnassa on olennaista tasa-arvoisen opetuksen takaamiseksi.