"Kylhän siellä vierailta vesiltä itsensä löytää" : Luokanopettajien kokemuksia projektien suunnittelutyössä kehittymisestä
Kiiski, Kati (2019-10-25)
"Kylhän siellä vierailta vesiltä itsensä löytää" : Luokanopettajien kokemuksia projektien suunnittelutyössä kehittymisestä
Kiiski, Kati
(25.10.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112143593
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112143593
Tiivistelmä
Vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet toivat uutena opetuksen eheyttämisen välineenä monialaiset oppimiskokonaisuudet, joita voidaan toteuttaa esimerkiksi oppimisprojekteina. Oppimisprojekteja voidaan toteuttaa useiden eri metodien avulla, joita ovat mm. projektipohjainen oppiminen, ongelmapohjainen oppiminen ja ilmiöoppiminen. Oppimisprojekteja yhdistää niiden poikkeaminen lukujärjestykseen sidotuista, oppiaineisiin pohjautuvista tunneista ja projektin toteuttamiseksi vaadittava etukäteen tehtävä suunnittelutyö.
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa alakoulun opettajien kokemuksia oppimisprojektien suunnittelutyöstä ja siinä kehittymisestä. Tutkimusote on laadullinen ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti kokemusten osalta. Kehittymiskokemusten osalta ryhmittelyn avuksi käytettiin teoriaohjaavaa analyysiä, kun taas varsinainen analyysi tapahtui aineistolähtöisesti.
Luokanopettajien kokemukset projektien suunnittelutyöstä jakautuvat mahdollistamisen ja hallinnan pääluokkiin. Opettajan haasteena projektisuunnittelussa on antaa oppilaille tilaa kokeiluille ja elämyksille, mutta toisaalta varmistaa opetussuunnitelman tavoitteiden toteutuminen. Luokanopettajat kokevat kehittyneensä projektisuunnittelussa käytännön työn avulla. Samalla opettajankoulutuksen ja erilaisten täydennyskoulutusten rooli ammatillisen kehittymisen osalta kyseenalaistettiin.
Asiasanat:
projektipohjainen oppiminen, project-based learning, ongelmapohjainen oppiminen, problem-based learning, ilmiöpohjainen oppiminen, phenomenon-based learning, opettaja työnsä suunnittelijana, opettajan ammatillinen kehitys, asiantuntijuus, professional development, development of professional competences
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa alakoulun opettajien kokemuksia oppimisprojektien suunnittelutyöstä ja siinä kehittymisestä. Tutkimusote on laadullinen ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti kokemusten osalta. Kehittymiskokemusten osalta ryhmittelyn avuksi käytettiin teoriaohjaavaa analyysiä, kun taas varsinainen analyysi tapahtui aineistolähtöisesti.
Luokanopettajien kokemukset projektien suunnittelutyöstä jakautuvat mahdollistamisen ja hallinnan pääluokkiin. Opettajan haasteena projektisuunnittelussa on antaa oppilaille tilaa kokeiluille ja elämyksille, mutta toisaalta varmistaa opetussuunnitelman tavoitteiden toteutuminen. Luokanopettajat kokevat kehittyneensä projektisuunnittelussa käytännön työn avulla. Samalla opettajankoulutuksen ja erilaisten täydennyskoulutusten rooli ammatillisen kehittymisen osalta kyseenalaistettiin.
Asiasanat:
projektipohjainen oppiminen, project-based learning, ongelmapohjainen oppiminen, problem-based learning, ilmiöpohjainen oppiminen, phenomenon-based learning, opettaja työnsä suunnittelijana, opettajan ammatillinen kehitys, asiantuntijuus, professional development, development of professional competences