Merikuljettajan ympäristövastuun arvo asiakkaalle
Mälkiä, Elina (2019-12-10)
Merikuljettajan ympäristövastuun arvo asiakkaalle
Mälkiä, Elina
(10.12.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121949043
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121949043
Tiivistelmä
Logistiikkaan ja toimitusketjuihin liittyvät operaatiot vaikuttavat kielteisesti ilmastonmuutokseen, etenkin kasvihuonekaasupäästöjen kautta. Merenkulkualalla on vasta viime vuosina herätty rajoittamaan päästöjä niin lainsäädännön kuin myös yritysten itse etsimien vaihtoehtojen kautta. Aikaisemman tutkimuksen mukaan lähimerenkulun bulk-kuljetuksissa ympäristövastuulla ei juurikaan ole ollut mitään roolia, eikä sitä ole yritysten tai asiakkaiden aloitteesta aikaisemmin nostettu esiin. Sidosryhmien lisääntynyt tietoisuus ja vaatimus laatupalveluille ovat muuttaneet merikuljetusyritysten liiketoimintaympäristöä, ja ympäristönäkökulmasta katsottuna alan voidaan sanoa olevan murroksessa.
Asiakkaan kokema arvo on noussut käytännön markkinoinnin ja akateemisen keskustelun keskiöön.
Tutkimusten mukaan yhteiskunta- ja ympäristövastuulliset yritykset voivat tuottaa itselleen arvoa, esim. hyvää mainetta, joka voi parantaa yrityksen kykyä houkutella resursseja, rakentaa kilpailuetua ja vaikuttaa yritysten taloudelliseen suorituskykyyn. Yritykset voivat myös siirtää vihertymisen paineita edelleen toimittajilleen. Tämä tutkimus kartoittaa millaista arvoa merikuljettajan ympäristövastuuaktiivisuus voi tuoda asiakkaalle. Tutkimus tehtiin case-yrityksen kautta, joka on viime vuosina erottautunut kilpailijoistaan aktiivisella ympäristövastuun kehittämisellä mm. ottamalla ensimmäisenä merikuljettajana käyttöön aluksia, jotka käyttävät jätepohjaista biopolttoainetta voimanlähteenä. Tutkimus tehtiin haastattelemalla bulk-rahtaajia, jotka ovat yrityksen asiakkaita, sekä käyttämällä hyväksi case-yrityksen asiakaskyselyiden aineistoja vuosilta 2014 ja 2019. Tämän tutkimuksen tulokset tukevat aikaisempaa tutkimusta siitä, että hinta on tärkein tekijä bulk-kuljetuksissa ja oltaessa B2B-ympäristössä toimitusketjujen alkupäässä, ympäristöasiat eivät ole kuljetuksissa arvotekijänä. Selkeää asennemuutosta on kuitenkin myös tällä alalla havaittavissa, ja rahtaajat uskovat, että ympäristöasiat ovat nousemassa tärkeämpään rooliin ja tulevaisuudessa lisäarvotekijäksi myös bulk-kuljetuksissa.
Asiakkaan kokema arvo on noussut käytännön markkinoinnin ja akateemisen keskustelun keskiöön.
Tutkimusten mukaan yhteiskunta- ja ympäristövastuulliset yritykset voivat tuottaa itselleen arvoa, esim. hyvää mainetta, joka voi parantaa yrityksen kykyä houkutella resursseja, rakentaa kilpailuetua ja vaikuttaa yritysten taloudelliseen suorituskykyyn. Yritykset voivat myös siirtää vihertymisen paineita edelleen toimittajilleen. Tämä tutkimus kartoittaa millaista arvoa merikuljettajan ympäristövastuuaktiivisuus voi tuoda asiakkaalle. Tutkimus tehtiin case-yrityksen kautta, joka on viime vuosina erottautunut kilpailijoistaan aktiivisella ympäristövastuun kehittämisellä mm. ottamalla ensimmäisenä merikuljettajana käyttöön aluksia, jotka käyttävät jätepohjaista biopolttoainetta voimanlähteenä. Tutkimus tehtiin haastattelemalla bulk-rahtaajia, jotka ovat yrityksen asiakkaita, sekä käyttämällä hyväksi case-yrityksen asiakaskyselyiden aineistoja vuosilta 2014 ja 2019. Tämän tutkimuksen tulokset tukevat aikaisempaa tutkimusta siitä, että hinta on tärkein tekijä bulk-kuljetuksissa ja oltaessa B2B-ympäristössä toimitusketjujen alkupäässä, ympäristöasiat eivät ole kuljetuksissa arvotekijänä. Selkeää asennemuutosta on kuitenkin myös tällä alalla havaittavissa, ja rahtaajat uskovat, että ympäristöasiat ovat nousemassa tärkeämpään rooliin ja tulevaisuudessa lisäarvotekijäksi myös bulk-kuljetuksissa.