SEINÄRUUSU VAI SUPERSANKARI Esimiehen rooli työyhteisön konfliktien ratkaisijana
Varjonen, Sanna (2019-11-21)
SEINÄRUUSU VAI SUPERSANKARI Esimiehen rooli työyhteisön konfliktien ratkaisijana
Varjonen, Sanna
(21.11.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121848789
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121848789
Tiivistelmä
Tämän tutkimus kuvaa esimiehen roolia ja keinoja konfliktienratkaisuun erilaisissa työyhteisöissä.
Tutkimuksessa kuvattiin esimiesten ajatuksia konfliktien ratkaisusta ja mahdollisista työkaluista
konfliktien ratkaisua varten. Tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa siitä, minkälaisia edellytyksiä esimiehillä on konfliktienratkaisua varten ja miten he kokevat oman roolinsa työyhteisön konfliktitilanteissa. Tutkimustuloksia voidaan käyttää apuna suunniteltaessa konfliktienhallinta suunnitelmaa tai sovittelukäytäntöjä työyhteisöille.
Aineisto kerättiin haastattelemalla eri alojen esimiehiä (N=10). Teemahaastattelut toteutettiin joko
yksilö- tai parihaastatteluina. Aineiston analysointiin käytettiin teemoittelua sekä sisältöanalyysiä.
Teoriapohja koostuu kolmesta isommasta teoriasta, jossa esillä on lähestymistapa konfliktin käsittelyyn, konfliktin hallinta ja sen hallintatyypit sekä käytännön toimenpiteitä konfliktien ratkaisuun.
Tutkimustulokset osoittavat, että jokaisessa työyhteisössä on konflikteja ja ne voivat olla pienimmillään väärinymmärryksiä ja epäoikeudenmukaisuuden kokemista ja suurimmillaan koko työyhteisön laajuisia organisaatiomuutoksesta johtuvia myllerryksiä. Tutkimuksen mukaan suurin konflikteihin vaikuttava tekijä on esimiehen rooli ja osallistuminen konfliktitilanteissa. Konflikteihin ja niiden syntymiseen vaikuttaa myös työyhteisön kulttuuri, ilmapiiri ja toiminnallisuus. Konfliktien ratkaisumallit ovat melko erilaisia, riippuen työyhteisöstä ja alasta. Tyypillisimmät tavat konfliktien
hallintaan ovat erilaiset keskustelut sekä ongelman vältteleminen.
Tutkimuksessa kuvattiin esimiesten ajatuksia konfliktien ratkaisusta ja mahdollisista työkaluista
konfliktien ratkaisua varten. Tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa siitä, minkälaisia edellytyksiä esimiehillä on konfliktienratkaisua varten ja miten he kokevat oman roolinsa työyhteisön konfliktitilanteissa. Tutkimustuloksia voidaan käyttää apuna suunniteltaessa konfliktienhallinta suunnitelmaa tai sovittelukäytäntöjä työyhteisöille.
Aineisto kerättiin haastattelemalla eri alojen esimiehiä (N=10). Teemahaastattelut toteutettiin joko
yksilö- tai parihaastatteluina. Aineiston analysointiin käytettiin teemoittelua sekä sisältöanalyysiä.
Teoriapohja koostuu kolmesta isommasta teoriasta, jossa esillä on lähestymistapa konfliktin käsittelyyn, konfliktin hallinta ja sen hallintatyypit sekä käytännön toimenpiteitä konfliktien ratkaisuun.
Tutkimustulokset osoittavat, että jokaisessa työyhteisössä on konflikteja ja ne voivat olla pienimmillään väärinymmärryksiä ja epäoikeudenmukaisuuden kokemista ja suurimmillaan koko työyhteisön laajuisia organisaatiomuutoksesta johtuvia myllerryksiä. Tutkimuksen mukaan suurin konflikteihin vaikuttava tekijä on esimiehen rooli ja osallistuminen konfliktitilanteissa. Konflikteihin ja niiden syntymiseen vaikuttaa myös työyhteisön kulttuuri, ilmapiiri ja toiminnallisuus. Konfliktien ratkaisumallit ovat melko erilaisia, riippuen työyhteisöstä ja alasta. Tyypillisimmät tavat konfliktien
hallintaan ovat erilaiset keskustelut sekä ongelman vältteleminen.