Luokanopettajien kokemuksia liikunnan yhteydestä oppimiseen
Pohto, Tanja (2020-01-08)
Luokanopettajien kokemuksia liikunnan yhteydestä oppimiseen
Pohto, Tanja
(08.01.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001243411
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001243411
Tiivistelmä
Tutkimuksentehtävä oli selvittää luokanopettajien kokemuksia liikunnan yhteydestä oppimiseen. Liikunnalla on tutkitusti yhteys lapsen kehittymiseen, kognitiivisiin taitoihin, oppimiseen ja koulumenestykseen. Lapsen fyysinen kasvu ja kehitys edellyttää monipuolista liikuntaa. Tutkimuksessa liikunnalla tarkoitettiin kaikkea lapsen tahdonalaista liikkumista, jolla tähdättiin ennalta asetettuihin päämääriin sekä liikkumisesta saataviin kokemuksiin ja elämyksiin.
Tutkimustehtävään haettiin vastauksia haastattelemalla yhdeksää luokanopettajaa ja vertailemalla saatuja tuloksia aiempiin tutkimustuloksiin. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, joissa kysyttiin luokanopettajien kokemuksia siitä, mitä mieltä he olivat lisätyn liikunnan yhteydestä oppimiseen ja miten he olivat lisänneet liikuntaa koulupäivään. Luokanopettajat antoivat vastauksia omien kokemuksiensa kautta. Haastateltavat luokanopettajat kertoivat opetuksessa käytettävistä menetelmistä, jotka he olivat kokeneet tukevan oppilaiden oppimista, vuorovaikutus- ja sosiaalistentaitojen kehittymistä sekä osallisuuden lisääntymistä ja liikunnalliseen elämän tapaan kasvamista.
Tutkimus osoitti, että luokanopettajien haastattelujen perusteella liikunnan merkitys voidaan nähdä suotuisana kasvun ja kehityksen tukemisessa. Luokanopettajat kokivat liikunnan yhteyden oppimiseen, kun sitä yhdistetään sopivissa määrin ja oikeaan aikaan ja paikkaan. Luokanopettajien mukaan liikuntaa voitiin liittää opetukseen lukuisilla eri tavoilla. Johtopäätöksenä luokanopettajien haastatteluissa esiin tulleiden kokemuksien perusteella voidaan nähdä liikunnan suotuisa yhteys oppimiseen. This research looks into elementary schools’ teachers experiences of the impacts that physical exercising has on learning. Past researches have proven that physical exercising is in connection to children’s development, cognitive skills, learning and how they perform in school in general. In the past it has been proven that physical growth and development of children requires diverse physical exercising. In this research physical exercise is considered as all physical activity that volitionally happens and which aims for goals set forehand and new knowledge and experiences physical exercising gives.
To answer research questions nine elementary school teachers were interviewed and results of these interviews were compared to past researches. Interviews were conducted as theme interviews, where teachers were asked about their opinions and experiences of extra physical exercising during the school day. Teachers gave answers to questions based on their own experiences. Interviewed classroom teachers told about their methods, which they have experienced to support development of students learning, interaction and social skills and which have introduced more participation as well orientated students to grow into active way of living.
This research indicated that based on interviews of classroom teacher’s physical exercising seems to have positive impact on supporting growth and development of children. Classroom teachers experienced that there is a connection between physical exercising and learning, when physical exercising is used in decent amounts, and in correct place and time. Based on experiences of classroom teachers more physical exercising could be introduced into school day in multiple ways. As conclusion from answers that interviews of classroom teachers gave, physical exercising seems to impact positively on learning.
Tutkimustehtävään haettiin vastauksia haastattelemalla yhdeksää luokanopettajaa ja vertailemalla saatuja tuloksia aiempiin tutkimustuloksiin. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, joissa kysyttiin luokanopettajien kokemuksia siitä, mitä mieltä he olivat lisätyn liikunnan yhteydestä oppimiseen ja miten he olivat lisänneet liikuntaa koulupäivään. Luokanopettajat antoivat vastauksia omien kokemuksiensa kautta. Haastateltavat luokanopettajat kertoivat opetuksessa käytettävistä menetelmistä, jotka he olivat kokeneet tukevan oppilaiden oppimista, vuorovaikutus- ja sosiaalistentaitojen kehittymistä sekä osallisuuden lisääntymistä ja liikunnalliseen elämän tapaan kasvamista.
Tutkimus osoitti, että luokanopettajien haastattelujen perusteella liikunnan merkitys voidaan nähdä suotuisana kasvun ja kehityksen tukemisessa. Luokanopettajat kokivat liikunnan yhteyden oppimiseen, kun sitä yhdistetään sopivissa määrin ja oikeaan aikaan ja paikkaan. Luokanopettajien mukaan liikuntaa voitiin liittää opetukseen lukuisilla eri tavoilla. Johtopäätöksenä luokanopettajien haastatteluissa esiin tulleiden kokemuksien perusteella voidaan nähdä liikunnan suotuisa yhteys oppimiseen.
To answer research questions nine elementary school teachers were interviewed and results of these interviews were compared to past researches. Interviews were conducted as theme interviews, where teachers were asked about their opinions and experiences of extra physical exercising during the school day. Teachers gave answers to questions based on their own experiences. Interviewed classroom teachers told about their methods, which they have experienced to support development of students learning, interaction and social skills and which have introduced more participation as well orientated students to grow into active way of living.
This research indicated that based on interviews of classroom teacher’s physical exercising seems to have positive impact on supporting growth and development of children. Classroom teachers experienced that there is a connection between physical exercising and learning, when physical exercising is used in decent amounts, and in correct place and time. Based on experiences of classroom teachers more physical exercising could be introduced into school day in multiple ways. As conclusion from answers that interviews of classroom teachers gave, physical exercising seems to impact positively on learning.