Nestemäisten polttoaineiden hiilidioksidiverotus ilmastonmuutoksen torjunnan näkökulmasta
Oksanen, Pinja (2020-02-26)
Nestemäisten polttoaineiden hiilidioksidiverotus ilmastonmuutoksen torjunnan näkökulmasta
Oksanen, Pinja
(26.02.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003128123
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003128123
Tiivistelmä
Ilmastonmuutoksen torjunnan haastavuus edellyttää monenlaisten ympäristöohjauskeinojen soveltamista hiilidioksidipäästöjen hillitsemiseksi. Riittävien päästövähennysten saavuttaminen vaatii kunnianhimoista sääntelyä, sillä asetetut tavoitteet edellyttävät merkittäviä päästövähennystoimia. Ilmastonmuutoksen jatkuvasti kiihtyvä tahti aiheuttaa lisähaasteita. Jotta vaadittavia muutoksia saataisiin aikaiseksi, on ryhdyttävä toimiin välittömästi. Ohjauskeinojen monipuolistuessa erityisesti taloudelliset ympäristöohjauskeinot ovat kasvattaneet viime vuosikymmenten aikana suosiotaan niin kansallisessa, EU-tasoisessa kuin kansainvälisessäkin sääntelyssä.
Tutkielman tarkoituksena on arvioida sitä, miten nestemäisten polttoaineiden hiilidioksidiverotus soveltuu ilmastonmuutoksen torjuntaan. Tutkielmassa tarkastellaan hiilidioksidiverotuksen ominaispiirteitä, hyötyjä ja mahdollisia haittoja. Ensimmäisenä päätutkimuskysymyksenä tarkastellaan sitä, millaisia ominaispiirteitä hiilidioksidiverolla on ja miten se soveltuu ympäristöpoliittiseksi välineeksi. Toisena päätutkimuskysymyksenä tutkitaan sitä, miten hiilidioksidiverotusta käytännössä sovelletaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Sääntelyteoreettisen tutkimuksen lisäksi aihetta tarkastellaan oikeustaloustieteellisen sekä ympäristötaloustieteellisen tutkimuksen näkökulmasta.
Hiilidioksidiverolla pyritään vaikuttamaan kuluttajien ja yritysten päätöksentekoon luomalla hintasignaali, joka ohjaa vähäpäästöisten valintojen tekemiseen. Verotuksen on arvioitu olevan tehokas kannuste vähentää hiilidioksidipäästöjä, sillä se ohjaa päästöjen ulkoiskustannuksia saastuttajan maksettavaksi ja toteuttaa tehokkaasti aiheuttaja maksaa -periaatetta.
Hiilidioksidiverotuksen ominaisuuksien ja vaikutusten tutkiminen on osoittanut, että se on toimiva päästövähennysmekanismi. Siihen kuitenkin liittyy monia haasteita, kuten vastuun oikeudenmukainen jakautuminen ja negatiiviset vaikutukset kansalliseen kilpailukykyyn. Yhtä ylivoimaista ohjauskeinoa ei ole olemassa, vaan soveltuva ympäristöohjauskeino tai niiden yhdistelmä on aina arvioitava tapauskohtaisesti. Tarkoituksenmukaisen lopputuloksen saavuttamiseksi eri ohjauskeinoja tulisi käyttää samanaikaisesti, jotta ne täydentäisivät toisiaan. Hiilidioksidiveron vaikuttavuus riippuu hyvin pitkälti siitä, mitä muita keinoja siihen on yhdistetty.
Tutkielman tarkoituksena on arvioida sitä, miten nestemäisten polttoaineiden hiilidioksidiverotus soveltuu ilmastonmuutoksen torjuntaan. Tutkielmassa tarkastellaan hiilidioksidiverotuksen ominaispiirteitä, hyötyjä ja mahdollisia haittoja. Ensimmäisenä päätutkimuskysymyksenä tarkastellaan sitä, millaisia ominaispiirteitä hiilidioksidiverolla on ja miten se soveltuu ympäristöpoliittiseksi välineeksi. Toisena päätutkimuskysymyksenä tutkitaan sitä, miten hiilidioksidiverotusta käytännössä sovelletaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Sääntelyteoreettisen tutkimuksen lisäksi aihetta tarkastellaan oikeustaloustieteellisen sekä ympäristötaloustieteellisen tutkimuksen näkökulmasta.
Hiilidioksidiverolla pyritään vaikuttamaan kuluttajien ja yritysten päätöksentekoon luomalla hintasignaali, joka ohjaa vähäpäästöisten valintojen tekemiseen. Verotuksen on arvioitu olevan tehokas kannuste vähentää hiilidioksidipäästöjä, sillä se ohjaa päästöjen ulkoiskustannuksia saastuttajan maksettavaksi ja toteuttaa tehokkaasti aiheuttaja maksaa -periaatetta.
Hiilidioksidiverotuksen ominaisuuksien ja vaikutusten tutkiminen on osoittanut, että se on toimiva päästövähennysmekanismi. Siihen kuitenkin liittyy monia haasteita, kuten vastuun oikeudenmukainen jakautuminen ja negatiiviset vaikutukset kansalliseen kilpailukykyyn. Yhtä ylivoimaista ohjauskeinoa ei ole olemassa, vaan soveltuva ympäristöohjauskeino tai niiden yhdistelmä on aina arvioitava tapauskohtaisesti. Tarkoituksenmukaisen lopputuloksen saavuttamiseksi eri ohjauskeinoja tulisi käyttää samanaikaisesti, jotta ne täydentäisivät toisiaan. Hiilidioksidiveron vaikuttavuus riippuu hyvin pitkälti siitä, mitä muita keinoja siihen on yhdistetty.