5–7-vuotiaiden lasten hienomotoristen taitojen taso Suomessa ja Intiassa
Töhönen, Matleena; Viljaranta, Sarianna (2020-02-21)
5–7-vuotiaiden lasten hienomotoristen taitojen taso Suomessa ja Intiassa
Töhönen, Matleena
Viljaranta, Sarianna
(21.02.2020)
Lataukset:
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003238838
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003238838
Tiivistelmä
Tutkimus on osa FINDIgATE (Finnish and Indian Wellbeing through Education) -hanketta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koulunsa aloittavien 5–7-vuotiaiden suomalaisten ja intialaisten lasten hienomotoristen taitojen tasoa BOT-2 (Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, Second Edition) -testin mukaan. Tutkimukseen osallistui 39 lasta, 18 Intiasta ja 21 Suomesta. Testauksia tehtiin yhteensä neljässä koulussa, kahdessa suomalaisessa ja kahdessa intialaisessa.
Hienomotoriset taidot ovat perusedellytys käsityön oppimiselle. Tutkimuksen teoreettisessa taustassa tarkastellaan hienomotoriikan lapsen kehityksestä, silmä-käsi-koordinaatiosta, kynäotteesta sekä käsityön vaikutuksista yhteiskuntaan, kulttuuriin ja lapsen kehitykseen.
Tutkimusote on monimenetelmällinen, jossa yhdistyvät sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimuksen aineisto kerättiin standardoidun BOT-2 -testin avulla sekä testitilanteesta kuvattua videomateriaalia havainnoimalla. Testi pisteytettiin BOT-2 -testin manuaalin ohjeiden mukaan ja testitulosten perusteella poimittiin tyyppitapaukset, joiden testisuoritusta havainnoimalla saatiin tietoa tekijöistä, jotka voivat olla yhteydessä hienomotoristen taitojen tasoon.
Testitulosten avulla selvitettiin testattavien lasten hienomotoristen taitojen taso lapsen kronologiseen ikään nähden. Tulosten perusteella valtaosa (74%) testattavista suomalaisista ja intialaisista lapsista on hienomotorisilta taidoiltaan keskitasoa. Tutkimuksessa saatua tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi käsityönopetuksen sekä hienomotoriikkaa kehittävien harjoitteiden suunnittelussa.
Hienomotoriset taidot ovat perusedellytys käsityön oppimiselle. Tutkimuksen teoreettisessa taustassa tarkastellaan hienomotoriikan lapsen kehityksestä, silmä-käsi-koordinaatiosta, kynäotteesta sekä käsityön vaikutuksista yhteiskuntaan, kulttuuriin ja lapsen kehitykseen.
Tutkimusote on monimenetelmällinen, jossa yhdistyvät sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimuksen aineisto kerättiin standardoidun BOT-2 -testin avulla sekä testitilanteesta kuvattua videomateriaalia havainnoimalla. Testi pisteytettiin BOT-2 -testin manuaalin ohjeiden mukaan ja testitulosten perusteella poimittiin tyyppitapaukset, joiden testisuoritusta havainnoimalla saatiin tietoa tekijöistä, jotka voivat olla yhteydessä hienomotoristen taitojen tasoon.
Testitulosten avulla selvitettiin testattavien lasten hienomotoristen taitojen taso lapsen kronologiseen ikään nähden. Tulosten perusteella valtaosa (74%) testattavista suomalaisista ja intialaisista lapsista on hienomotorisilta taidoiltaan keskitasoa. Tutkimuksessa saatua tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi käsityönopetuksen sekä hienomotoriikkaa kehittävien harjoitteiden suunnittelussa.