3-5-vuotiaan leikki päiväkodissa ja kotona
Olli, Pirjo (2020-02-29)
3-5-vuotiaan leikki päiväkodissa ja kotona
Olli, Pirjo
(29.02.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003319986
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003319986
Tiivistelmä
Leikki on lapselle ominainen tapa toimia. Pienten lasten leikkiä on tutkittu
päiväkodissa, mutta kotona tehtyä leikin tutkimusta on vähän. Tämän
tutkimuksen tarkoitus on täydentää tätä aukkoa ja selvittää mitä leikkejä 3–5-
vuotiaat lapset leikkivät kotona ja päiväkodissa, sisällä ja ulkona. Tavoitteena on
myös selvittää, millaista lasten leikki on, ja onko lasten leikeissä eroa kodin ja
päiväkodin välillä.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa käytettiin menetelmänä teoriaohjaavaa
sisällönanalyysia. Tutkimusaineistona oli yliopistonlehtori Päivi Pihlajan
varhaiserityiskasvatuksen opiskelijoiden kurssityönä tehdyt leikin havainnoinnit
3–5-vuotiaiden lasten leikeistä päiväkodissa ja kotona. Aineistossa oli mukana
myös oma havainnointini lapsen leikistä kotona ja päiväkodissa. Havainnoitavia
lapsia oli yhteensä 15 (yhdeksän tyttöä ja kuusi poikaa).
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia, jossa
osallistumisen aste pyrittiin pitämään mahdollisimman vähäisenä.
Tutkimusaineisto muodostui muistiinpanoilla tehdyistä lasten leikkitilanteista,
joissa osassa käytettiin apuna Päivi Pihlajan laatimaa leikin
havainnointikaavaketta.
Tutkimustulosten mukaan lapset leikkivät kotona pääasiassa yksin ja
päiväkodissa useamman lapsen ryhmissä. Etenkin päiväkodin metsään
suuntautuneet retket innostivat lapsia leikkimään isommissa ryhmissä tytöt ja
pojat yhdessä. Kotona lasten ulkoilu oli vähäisempää, joten leikin havainnoinnit
olivat pääasiassa sisäleikeistä. Päiväkodissa leikittiin paljon roolileikkejä, joissa
lasten pääroolit olivat usein eläimiä. Kotona leikit olivat lyhytkestoisia ja vaihtuivat
usein leikistä toiseen. Pitkäkestoiselle leikille olisi niin kotona kuin
päiväkodissakin luotava enemmän mahdollisuuksia oppimisympäristön ja
päiväjärjestyksen suunnittelulla.
päiväkodissa, mutta kotona tehtyä leikin tutkimusta on vähän. Tämän
tutkimuksen tarkoitus on täydentää tätä aukkoa ja selvittää mitä leikkejä 3–5-
vuotiaat lapset leikkivät kotona ja päiväkodissa, sisällä ja ulkona. Tavoitteena on
myös selvittää, millaista lasten leikki on, ja onko lasten leikeissä eroa kodin ja
päiväkodin välillä.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa käytettiin menetelmänä teoriaohjaavaa
sisällönanalyysia. Tutkimusaineistona oli yliopistonlehtori Päivi Pihlajan
varhaiserityiskasvatuksen opiskelijoiden kurssityönä tehdyt leikin havainnoinnit
3–5-vuotiaiden lasten leikeistä päiväkodissa ja kotona. Aineistossa oli mukana
myös oma havainnointini lapsen leikistä kotona ja päiväkodissa. Havainnoitavia
lapsia oli yhteensä 15 (yhdeksän tyttöä ja kuusi poikaa).
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia, jossa
osallistumisen aste pyrittiin pitämään mahdollisimman vähäisenä.
Tutkimusaineisto muodostui muistiinpanoilla tehdyistä lasten leikkitilanteista,
joissa osassa käytettiin apuna Päivi Pihlajan laatimaa leikin
havainnointikaavaketta.
Tutkimustulosten mukaan lapset leikkivät kotona pääasiassa yksin ja
päiväkodissa useamman lapsen ryhmissä. Etenkin päiväkodin metsään
suuntautuneet retket innostivat lapsia leikkimään isommissa ryhmissä tytöt ja
pojat yhdessä. Kotona lasten ulkoilu oli vähäisempää, joten leikin havainnoinnit
olivat pääasiassa sisäleikeistä. Päiväkodissa leikittiin paljon roolileikkejä, joissa
lasten pääroolit olivat usein eläimiä. Kotona leikit olivat lyhytkestoisia ja vaihtuivat
usein leikistä toiseen. Pitkäkestoiselle leikille olisi niin kotona kuin
päiväkodissakin luotava enemmän mahdollisuuksia oppimisympäristön ja
päiväjärjestyksen suunnittelulla.