AAC-menetelmien tuntemus ja käyttö perusopetuksen erityisopettajilla
Honko, Heli (2020-03-17)
AAC-menetelmien tuntemus ja käyttö perusopetuksen erityisopettajilla
Honko, Heli
(17.03.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042722485
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042722485
Tiivistelmä
Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät eli AAC-menetelmät (AAC Augmentavive – tukeva, vahvistava; alternative – vaihtoehtoinen, korvaava ja Communication – kommunikointi) kasvavat ja muuttuvat koko ajan.
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia perusopetuksessa työskentelevien erityisopettajien AAC-menetelmien tuntemusta ja käyttöä eli sitä, kuinka paljon he ovat saaneet eri menetelmiin koulutusta, miten paljon he niitä käyttävät ja missä tilanteissa.
Käyn läpi eri AAC-menetelmiä ja myös erilaisia vammaryhmä, jotka voivat tarvita vaihtoehtoisia kommunikaatiomenetelmiä. Käsittelen myös Kelan tulkkauspalvelua.
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia perusopetuksessa työskentelevien erityisopettajien AAC-menetelmien tuntemusta ja käyttöä eli sitä, kuinka paljon he ovat saaneet eri menetelmiin koulutusta, miten paljon he niitä käyttävät ja missä tilanteissa.
Käyn läpi eri AAC-menetelmiä ja myös erilaisia vammaryhmä, jotka voivat tarvita vaihtoehtoisia kommunikaatiomenetelmiä. Käsittelen myös Kelan tulkkauspalvelua.