Korkeakouluopiskelijoiden osaamisvaatimukset ja ihanneharjoittelijan kuvaus harjoittelupaikkailmoituksissa
Dahlqvist, Annika (2020-05-15)
Korkeakouluopiskelijoiden osaamisvaatimukset ja ihanneharjoittelijan kuvaus harjoittelupaikkailmoituksissa
Dahlqvist, Annika
(15.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062245298
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062245298
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää korkeakouluharjoittelijoihin kohdistuvia osaamisvaatimuksia ja kuvailla minkälaista ihanneharjoittelijan kuvaa osaamisvaatimusten avulla tuotetaan. Tämän korkeakoulutuksen ja työelämän väliseen rajapintaan kohdistuvan tutkimuksen aineistoksi valikoituivat harjoittelupaikkailmoitukset, sillä ne kertovat sekä korkeakouluharjoittelijoihin kohdistuvista osaamisvaatimuksista että vaikuttavat yleiseen ymmärrykseen ihanteellisista harjoittelijoista. Tutkimusaineisto koostuu 119 julkisesta, internetissä maaliskuussa 2019 julkaistusta harjoittelupaikkailmoituksesta. Tutkimuksessa osaamisvaatimusten analysoinnissa käytettiin Kansainvälisen työjärjestö ILO:n kvalifikaatioluokitukseen perustuvaa teorialähtöistä sisällönanalyysiä ja aineiston kvantifiointia. Ihanneharjoittelijan kuvan analyysi toteutettiin tarkastelemalla kokonaisvaltaisesti ja aineistolähtöisesti sisällönanalyysin tuloksia.
Harjoittelupaikkailmoitusten perusteella harjoittelijan tulee olla monipuolinen osaaja, sillä harjoittelijoihin kohdistuu paljon erilaisia kvalifikaatiovaatimuksia kaikista ILO:n kvalifikaatiokategorioista. Tutkimusaineistossa korostuvat kuitenkin erityisesti normatiivisista, yksilön henkilökohtaisiin ominaisuuksiin liittyvistä kvalifikaatioista motivaatio- ja sosiokulttuuriset kvalifikaatiot. Lisäksi erityisesti tuotannollisiin kvalifikaatioihin kuuluvat kognitiiviset kyvyt nousivat vahvasti aineistossa esille. Harjoittelupaikkailmoituksissa esiintyy paljon myös koulutukseen liittyviä vaatimuksia. Tätä voidaan tulkita niin, että harjoittelupaikkoja tarjoavat organisaatiot katsovat opintojen vaiheen sekä alan ilmentävän harjoittelijoiden osaamista.
Harjoittelupaikkailmoitukset luovat näiden vaatimusten kautta ensisijaisesti kuvaa ihanneharjoittelijasta, joka on ”osaava resurssi”, joskin myös erilaisia marginaalisia ihanneharjoittelijan kuvia on aineistosta havaittavissa. Ensisijaisesti luodaan siis kuvaa ihanneharjoittelijasta, jonka tulee olla valmis moniosaaja oikeanlaisella persoonalla, ja joka on lisäksi valmis tekemään työtä normaalia pienemmällä vastikkeella. Harjoittelupaikkailmoitusten avulla harjoittelijoihin kohdistetaan siis sellaisia tavoitteita, joita on vaikea, jopa mahdotonta täyttää. Samalla tullaan luoneeksi kuvaa ihanneharjoittelijasta, joka kykenee vastaamaan kaikkiin näihin vaatimuksiin. Ihanneharjoittelijaa voidaankin luonnehtia huippuyksilöksi, joka on ominaista myös ”huiputusta” korostavalle ajan hengelle.
Harjoittelupaikkailmoitusten perusteella harjoittelijan tulee olla monipuolinen osaaja, sillä harjoittelijoihin kohdistuu paljon erilaisia kvalifikaatiovaatimuksia kaikista ILO:n kvalifikaatiokategorioista. Tutkimusaineistossa korostuvat kuitenkin erityisesti normatiivisista, yksilön henkilökohtaisiin ominaisuuksiin liittyvistä kvalifikaatioista motivaatio- ja sosiokulttuuriset kvalifikaatiot. Lisäksi erityisesti tuotannollisiin kvalifikaatioihin kuuluvat kognitiiviset kyvyt nousivat vahvasti aineistossa esille. Harjoittelupaikkailmoituksissa esiintyy paljon myös koulutukseen liittyviä vaatimuksia. Tätä voidaan tulkita niin, että harjoittelupaikkoja tarjoavat organisaatiot katsovat opintojen vaiheen sekä alan ilmentävän harjoittelijoiden osaamista.
Harjoittelupaikkailmoitukset luovat näiden vaatimusten kautta ensisijaisesti kuvaa ihanneharjoittelijasta, joka on ”osaava resurssi”, joskin myös erilaisia marginaalisia ihanneharjoittelijan kuvia on aineistosta havaittavissa. Ensisijaisesti luodaan siis kuvaa ihanneharjoittelijasta, jonka tulee olla valmis moniosaaja oikeanlaisella persoonalla, ja joka on lisäksi valmis tekemään työtä normaalia pienemmällä vastikkeella. Harjoittelupaikkailmoitusten avulla harjoittelijoihin kohdistetaan siis sellaisia tavoitteita, joita on vaikea, jopa mahdotonta täyttää. Samalla tullaan luoneeksi kuvaa ihanneharjoittelijasta, joka kykenee vastaamaan kaikkiin näihin vaatimuksiin. Ihanneharjoittelijaa voidaankin luonnehtia huippuyksilöksi, joka on ominaista myös ”huiputusta” korostavalle ajan hengelle.