Arvoperusteisen johtamisen käyttö suomalaisissa First North-yrityksissä
Santikko, Janne (2020-05-29)
Arvoperusteisen johtamisen käyttö suomalaisissa First North-yrityksissä
Santikko, Janne
(29.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062245251
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062245251
Tiivistelmä
Yritysten yhteiskunnallinen tehtävä on aiheuttanut keskustelua aina ja tämä keskustelu vuorostaan heijastuu yritysmaailmaan ja sen toimintaan. Erityisesti 1980-luvulta lähtien asiakas- ja omistajakeskeinen ajattelumalli on kasvattanut suosiotaan niin yritysmaailman, kuin julkisen keskustelun piirissä. Tämä omistajakeskeinen ajattelumalli synnytti lopulta modernin omistaja-arvon käsitteen. Tämä käsite loi legitimiteettiä yritysten omistaja-arvon maksimoinnille. Yleisenä ajatuksena on, että tehokkaasti käytetty yrityspääoma on hyödyllisintä niin yhteiskunnan, kuin yrityksen omistajienkin näkökulmasta. Tämän ajattelumallin pohjalta on luotu arvoperusteinen johtaminen. Arvoperusteisen johtamisen tarkoituksena on pyrkiä aktiivisesti mittaamaan ja johtamaan yrityksen omistaja-arvoa. Lopullisena tarkoituksena on omistaja-arvon maksimointi.
Tämän tutkielman tavoitteena on lisätä ymmärrystä, kuinka suomalaiset First Northmarkkinapaikalla noteeratut yritykset käyttävät arvoperusteista johtamista tai mitä mahdollisia ongelmia kyseisessä johtamismenetelmässä koetaan olevan. Tutkielman teoriaosuudessa tuodaan esiin relevanttia teoriaa liittyen yrityksen ohjausjärjestelmiin, agenttiteoriaan ja yritysrahoitukseen. Tutkielmassa tuodaan myös esiin määritelmä arvoperusteiselle johtamiselle käyttämällä kriteerinä sille tyypillisesti kirjallisuudessa liitettäviä suorituskykymittareita ja levers of control-viitekehystä. Empiriaosuus koostuu kolmesta yrityshaastattelusta. Itse haastateltavat henkilöt olivat kaikki talouden asiantuntijoita, joilta löytyi relevantti koulutus ja pitkä työhistoria kohdeyrityksessä.
Tähän tutkielmaan osallistuneista yrityksistä yksikään ei käyttänyt arvoperusteista johtamista. Lisäksi haastatteluissa tuli esiin useita ongelmia, jotka koettiin esteiksi arvoperusteisen johtamisjärjestelmän implementoinnille. Tämän tutkielman tulosten perusteella First North-markkinapaikalla olevat yritykset saattavat olla liian pieniä yhtiöitä hyötymään arvoperusteisesta johtamisesta. Lisäksi pienemmillä yhtiöillä saattaa olla selkeitä rajoitteita ja haasteita arvoperusteiseen johtamiseen liitettävien suorituskykymittarien käytölle. Tutkielmassa tuodaan myös esiin muita aiemmassa kirjallisuudessa esiintyneitä tekijöitä, joilla saattaa olla vaikutus arvoperusteisen johtamisen käytölle kohdeyrityksissä
Tämän tutkielman tavoitteena on lisätä ymmärrystä, kuinka suomalaiset First Northmarkkinapaikalla noteeratut yritykset käyttävät arvoperusteista johtamista tai mitä mahdollisia ongelmia kyseisessä johtamismenetelmässä koetaan olevan. Tutkielman teoriaosuudessa tuodaan esiin relevanttia teoriaa liittyen yrityksen ohjausjärjestelmiin, agenttiteoriaan ja yritysrahoitukseen. Tutkielmassa tuodaan myös esiin määritelmä arvoperusteiselle johtamiselle käyttämällä kriteerinä sille tyypillisesti kirjallisuudessa liitettäviä suorituskykymittareita ja levers of control-viitekehystä. Empiriaosuus koostuu kolmesta yrityshaastattelusta. Itse haastateltavat henkilöt olivat kaikki talouden asiantuntijoita, joilta löytyi relevantti koulutus ja pitkä työhistoria kohdeyrityksessä.
Tähän tutkielmaan osallistuneista yrityksistä yksikään ei käyttänyt arvoperusteista johtamista. Lisäksi haastatteluissa tuli esiin useita ongelmia, jotka koettiin esteiksi arvoperusteisen johtamisjärjestelmän implementoinnille. Tämän tutkielman tulosten perusteella First North-markkinapaikalla olevat yritykset saattavat olla liian pieniä yhtiöitä hyötymään arvoperusteisesta johtamisesta. Lisäksi pienemmillä yhtiöillä saattaa olla selkeitä rajoitteita ja haasteita arvoperusteiseen johtamiseen liitettävien suorituskykymittarien käytölle. Tutkielmassa tuodaan myös esiin muita aiemmassa kirjallisuudessa esiintyneitä tekijöitä, joilla saattaa olla vaikutus arvoperusteisen johtamisen käytölle kohdeyrityksissä