Yhteisopettajuuden solmukohtia aineen-ja luokanopettajien sekä laaja-alaisten erityisopettajien ja erityisluokanopettajien kokemana
Mäenpää, Sandra; Mäkinen, Ville (2020-05-12)
Yhteisopettajuuden solmukohtia aineen-ja luokanopettajien sekä laaja-alaisten erityisopettajien ja erityisluokanopettajien kokemana
Mäenpää, Sandra
Mäkinen, Ville
(12.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946152
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946152
Tiivistelmä
Yhteisopettajuus on nykypäivänä paljon puhuttu trendi opetuksen kentällä. Parhaimmillaan yhteisopetuksen avulla voidaan tukea opettajien työhyvinvointia sekä työssäjaksamista, kun vastuu oppilaista, opetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta jaetaan yhdessä kollegan kanssa. Opettajien tasa-arvoinen ja tavoitteellinen yhteistyö tähtää oppilaiden oppimisen ja kasvun tukemiseen tarjoamalla oppilaille esimerkiksi useamman aikuisen tuen ja pedagogisen osaamisen, sekä antamalla arvokkaita esimerkkejä yhteistyöstä ja yhdessä tekemisestä. Onnistuneesti toteutetun yhteisopettajuuden avulla voidaan tukea inklusiivisten periaatteiden toteutumista, kun myös tehostetun ja erityisen tuen oppilaat kyetään huomioimaan luokassa useamman aikuisen toimesta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia haasteita ja ongelmakohtia opettajat kokevat liittyen yhteisopettajuuteen ja sen toteuttamiseen. Tutkimus on toteutettu kyselymenetelmällä. 59 vastaajan aineisto on kerätty sosiaalisen median kautta ja koostuu neljän eri opettajille suunnatun Facebook-ryhmän jäsenten antamista vastauksista. Aineisto on analysoitu laadullisin menetelmin, temaattista sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan opettajat kokevat, että suurimmat ongelmat yhteisopettajuuden toteuttamisessa liittyvät koulun johdon taholta saatuun heikkoon tukeen sekä yhteisopettajuutta tukemattomaan koulun toimintakulttuuriin. Lisäksi haasteet yhteisen suunnitteluajan löytämisessä sekä opettajien keskinäiset yhteensopimattomat opetukseen ja kasvatukseen liittyvät arvot sekä henkilökemiat koettiin haasteellisiksi tekijöiksi yhteisopettajuuden toteuttamisen ja toteutumisen kannalta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia haasteita ja ongelmakohtia opettajat kokevat liittyen yhteisopettajuuteen ja sen toteuttamiseen. Tutkimus on toteutettu kyselymenetelmällä. 59 vastaajan aineisto on kerätty sosiaalisen median kautta ja koostuu neljän eri opettajille suunnatun Facebook-ryhmän jäsenten antamista vastauksista. Aineisto on analysoitu laadullisin menetelmin, temaattista sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan opettajat kokevat, että suurimmat ongelmat yhteisopettajuuden toteuttamisessa liittyvät koulun johdon taholta saatuun heikkoon tukeen sekä yhteisopettajuutta tukemattomaan koulun toimintakulttuuriin. Lisäksi haasteet yhteisen suunnitteluajan löytämisessä sekä opettajien keskinäiset yhteensopimattomat opetukseen ja kasvatukseen liittyvät arvot sekä henkilökemiat koettiin haasteellisiksi tekijöiksi yhteisopettajuuden toteuttamisen ja toteutumisen kannalta.