Tietojärjestelmän kehittäminen organisatorisesta näkökulmasta : tapaustutkimus YIT Oyj:n palveluhallinnan työkalusta
Uusitalo, Joona (2020-04-21)
Tietojärjestelmän kehittäminen organisatorisesta näkökulmasta : tapaustutkimus YIT Oyj:n palveluhallinnan työkalusta
Uusitalo, Joona
(21.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070146678
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070146678
Tiivistelmä
Tietojärjestelmien kehittäminen on noussut viimeisten vuosikymmenien aikana tärkeäksi osaksi organisaatioiden kilpailukyvyn rakentumista. Samalla kehittämistyön luonne on muuttunut ohjelmointialan ammattilaisten keskinäisestä tekemisestä läpi koko organisaatiota koskevaksi strategiseksi investointien johtamiseksi. Tietojärjestelmien kehittämisprojektit ovat kuitenkin aikaisempien tutkimusten valossa erittäin riskialttiita ja yleensä epäonnistuvat. Tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa organisaation kannalta merkittäviä tekijöitä ja organisatorisia toimia, joilla tietojärjestelmän kehitystyötä voidaan johtaa menestykseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla suomalaisen rakennusyhtiö YIT Oyj:n palvelunhallintaan käytetyn ja kehitettävän ESM-työkalun kehitysorganisaatiosta tunnistettuja rooleja kehitystyön tekijöistä kehitystyön omistajiin saakka.
Tutkimuksen lopputulemana voidaan todeta, että organisaation näkökulmasta menestyksekkääseen tietojärjestelmän kehittämistyöhön kohdeorganisaation avittaa johdon tuki, kehittämisen vision määrittäminen, loppukäyttäjien osallistaminen, vaatimusmäärittelyissä onnistuminen, kehittämistyön roolitusten selvyys sekä kehittämisen prosessin, erityisesti alkuvaiheen prosessin, visualisoiminen.
Kohdeorganisaatiossa tunnistettuja menestyksellisen tietojärjestelmäkehittämisen vaatimia toimia oli havaittu aiemmissa tehdyissä tutkimuksissa ja kerätty aineisto tuki paremmin viime aikaisten tutkimusten tuloksia kuin vuosituhannen alussa esitettyjä tutkimustuloksia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla suomalaisen rakennusyhtiö YIT Oyj:n palvelunhallintaan käytetyn ja kehitettävän ESM-työkalun kehitysorganisaatiosta tunnistettuja rooleja kehitystyön tekijöistä kehitystyön omistajiin saakka.
Tutkimuksen lopputulemana voidaan todeta, että organisaation näkökulmasta menestyksekkääseen tietojärjestelmän kehittämistyöhön kohdeorganisaation avittaa johdon tuki, kehittämisen vision määrittäminen, loppukäyttäjien osallistaminen, vaatimusmäärittelyissä onnistuminen, kehittämistyön roolitusten selvyys sekä kehittämisen prosessin, erityisesti alkuvaiheen prosessin, visualisoiminen.
Kohdeorganisaatiossa tunnistettuja menestyksellisen tietojärjestelmäkehittämisen vaatimia toimia oli havaittu aiemmissa tehdyissä tutkimuksissa ja kerätty aineisto tuki paremmin viime aikaisten tutkimusten tuloksia kuin vuosituhannen alussa esitettyjä tutkimustuloksia.