Työnantajakuvan merkitys rekrytoinnissa : HR-asiantuntijoiden näkökulma
Kohonen, Emmi (2020-06-09)
Työnantajakuvan merkitys rekrytoinnissa : HR-asiantuntijoiden näkökulma
Kohonen, Emmi
(09.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070146566
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070146566
Tiivistelmä
Uusien potentiaalisten kykyjen houkuttelemisesta ja nykyisten kykyjen säilyttämisestä on tullut ratkaiseva tekijä yrityksen kilpailuedulle ja kyvylle selviytyä markkinoilla. Yritykset ovat tämän vuoksi alkaneet enemmän kiinnittää huomiota työnantajakuvaansa ja siihen, miten he pystyvät sitä parantamaan. Hyvällä työnantajakuvalla yritys pystyy erottautumaan positiivisesti kilpailijoistaan, koska se houkuttelee potentiaalisia työnhakijoita sekä auttaa sitouttamaan vanhat tekijät.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia työnantajakuvan merkitystä rekrytointiprosesseihin ja sitä, millainen vaikutus sillä on uusien potentiaalisten työntekijöiden löytämisessä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska haluttiin tarkastella HR-asiantuntijoiden omia näkemyksiä ja kokemuksia aiheesta. Haastateltavat valikoituivat kuudesta eri Suomessa toimivasta yrityksestä ja haastattelut tehtiin teemahaastatteluin.
Tulokset osoittivat, että HR-asiantuntijoiden mukaan työnantajakuvalla on tärkeä merkitys rekrytoinnissa. Hyvän työnantajakuvan nähtiin tekevän rekrytoinnista paljon sujuvampaa, koska yritys, jolla on hyvä työnantajakuva saa helpommin potentiaalisia sekä laadukkaita työnhakijoita. Hakijat ovat tällöin myös itse sitoutuneempia prosessiin ja vaikuttaen myös positiivisesti hakijan aikeisiin hakea yritykseen uudelleen.
Tärkeäksi koettiin, että työnantajakuvan pitää muodostua yrityksen arvoista, visiosta ja strategiasta. Viestintä työnantajakuvasta pitää heijastaa todellista kuvaa, sekä lupaukset hakijoille sekä työntekijöille pitää olla sellaisia, jotka pystytään pitämään. Rekrytointiprosessi nähtiin myös kriittisenä hakijan työnantajakuvan muodostumisessa, koska se on monesti hakijan ensimmäinen aito kosketuspinta yritykseen. Tämän vuoksi rekrytointiprosessilla on hyvin paljon vaikutusta siihen millaisen kuvan hakija saa yrityksestä ja mitä hän odottaa yritykseltä työnantajana.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia työnantajakuvan merkitystä rekrytointiprosesseihin ja sitä, millainen vaikutus sillä on uusien potentiaalisten työntekijöiden löytämisessä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska haluttiin tarkastella HR-asiantuntijoiden omia näkemyksiä ja kokemuksia aiheesta. Haastateltavat valikoituivat kuudesta eri Suomessa toimivasta yrityksestä ja haastattelut tehtiin teemahaastatteluin.
Tulokset osoittivat, että HR-asiantuntijoiden mukaan työnantajakuvalla on tärkeä merkitys rekrytoinnissa. Hyvän työnantajakuvan nähtiin tekevän rekrytoinnista paljon sujuvampaa, koska yritys, jolla on hyvä työnantajakuva saa helpommin potentiaalisia sekä laadukkaita työnhakijoita. Hakijat ovat tällöin myös itse sitoutuneempia prosessiin ja vaikuttaen myös positiivisesti hakijan aikeisiin hakea yritykseen uudelleen.
Tärkeäksi koettiin, että työnantajakuvan pitää muodostua yrityksen arvoista, visiosta ja strategiasta. Viestintä työnantajakuvasta pitää heijastaa todellista kuvaa, sekä lupaukset hakijoille sekä työntekijöille pitää olla sellaisia, jotka pystytään pitämään. Rekrytointiprosessi nähtiin myös kriittisenä hakijan työnantajakuvan muodostumisessa, koska se on monesti hakijan ensimmäinen aito kosketuspinta yritykseen. Tämän vuoksi rekrytointiprosessilla on hyvin paljon vaikutusta siihen millaisen kuvan hakija saa yrityksestä ja mitä hän odottaa yritykseltä työnantajana.