Podcastit vaikuttajamarkkinoinnin kanavana
Luukkonen, Kristiina (2020-06-15)
Podcastit vaikuttajamarkkinoinnin kanavana
Luukkonen, Kristiina
(15.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070146568
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070146568
Tiivistelmä
Vaikuttajamarkkinointi on tullut viime vuosina yrityksille yhä tärkeämmäksi. Podcastit ovat kanavana tällä hetkellä yksi vaikuttajamarkkinoinnin suurimmista trendeistä, ja podcastien suosio niin vaikuttajien kuin kuluttajienkin keskuudessa lisääntyy jatkuvasti. Tämä on saanut myös yritykset ja brändit kiinnostumaan vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksista podcasteissa. Tästä huolimatta tutkimusta vaikuttajamarkkinoinnista podcasteissa ei ole vielä tehty. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin lisätä ymmärrystä siitä, miten yritykset voivat hyödyntää podcasteja vaikuttajamarkkinoinnin kanavana.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, jossa haastateltiin viittä asiantuntijaa. Tutkimukseen osallistuneet haastateltavat edustivat sekä tuotantopuolen ja vaikuttajatoimistojen markkinointiviestintää suunnittelevia asiantuntijoita että yritysten vaikuttajamarkkinoinnista vastaavia henkilöitä. Tutkimuksen pohjana käytettiin pääosin vaikuttajamarkkinoinnin kirjallisuutta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että podcastien erityispiirteitä vaikuttajamarkkinoinnin kanavana ovat audion intiimiys, kuuntelijoiden sitoutuminen ja podcastien parissa vietetty keskimääräistä pidempi aika, podcastien kuuntelun vaivattomuus, vaikuttajille usein avoimemmat ja henkilökohtaisemmat aihealueet sekä mitattavuuden haasteet, kuten podcast-markkinoinnin suoriutumisen hankalampi todentaminen ja kuuntelutietojen jakautuminen useiden alustojen kesken. Vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamisvaihtoehdoiksi podcasteissa nousivat vaikuttajan äänellä tehdyt mainospaikat dynaamisilla alustoilla kampanja-ajastettuina, vaikuttajan äänellä tehdyt mainospaikat jaksoon upotettuina, kokonaisen jakson sisältöyhteistyöt sekä yrityksen oma podcast, joka on tehty yhteistyössä vaikuttajien kanssa. Vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteiksi tämän tutkimuksen perusteella nousivat myynnin kasvattaminen, erilaisten mikrokonversioiden saavuttaminen, kohderyhmän tavoittaminen, kuluttajan brändin parissa viettämän ajan lisääminen, brändimarkkinointi, keskustelun herättäminen, tarinankerronnan vahvistaminen sekä kuluttajan ja yrityksen välisen suhteen syventäminen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, jossa haastateltiin viittä asiantuntijaa. Tutkimukseen osallistuneet haastateltavat edustivat sekä tuotantopuolen ja vaikuttajatoimistojen markkinointiviestintää suunnittelevia asiantuntijoita että yritysten vaikuttajamarkkinoinnista vastaavia henkilöitä. Tutkimuksen pohjana käytettiin pääosin vaikuttajamarkkinoinnin kirjallisuutta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että podcastien erityispiirteitä vaikuttajamarkkinoinnin kanavana ovat audion intiimiys, kuuntelijoiden sitoutuminen ja podcastien parissa vietetty keskimääräistä pidempi aika, podcastien kuuntelun vaivattomuus, vaikuttajille usein avoimemmat ja henkilökohtaisemmat aihealueet sekä mitattavuuden haasteet, kuten podcast-markkinoinnin suoriutumisen hankalampi todentaminen ja kuuntelutietojen jakautuminen useiden alustojen kesken. Vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamisvaihtoehdoiksi podcasteissa nousivat vaikuttajan äänellä tehdyt mainospaikat dynaamisilla alustoilla kampanja-ajastettuina, vaikuttajan äänellä tehdyt mainospaikat jaksoon upotettuina, kokonaisen jakson sisältöyhteistyöt sekä yrityksen oma podcast, joka on tehty yhteistyössä vaikuttajien kanssa. Vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteiksi tämän tutkimuksen perusteella nousivat myynnin kasvattaminen, erilaisten mikrokonversioiden saavuttaminen, kohderyhmän tavoittaminen, kuluttajan brändin parissa viettämän ajan lisääminen, brändimarkkinointi, keskustelun herättäminen, tarinankerronnan vahvistaminen sekä kuluttajan ja yrityksen välisen suhteen syventäminen.