Matematiikkaa oppimispeleissä
Kuusisto, Säde (2020-07-01)
Matematiikkaa oppimispeleissä
Kuusisto, Säde
(01.07.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082161359
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082161359
Tiivistelmä
Digitaalisten oppimispelien hyödyntäminen matematiikan opetuksessa on viime vuosina
lisääntynyt ja enenemissä määrin aiheesta on tehty myös tutkimuksia. Usein oppimispeleillä pyritään kouluissa lisäämään oppilaiden motivaatiota matematiikkaa kohtaan ja saada
oppilaat kiinnostumaan matematiikan opetuksesta, sillä useassa maassa on tutkimuksissa ja
esimerkiksi PISA -tuloksissa havaittu matemaattisen osaamisen heikentymistä ja selkeää
motivaatiopulaa matemaattisia-aineita kohtaan.
Kirjallisuuden ja tehdyn tutkimuksen perusteella oppimispelit voivat muuttaa oppilaiden
suhtautumista matematiikkaa kohtaan positiivisemmaksi, oppilaiden matemaattista osaamista parantaa ja matematiikan oppimisesta saada nautinnollisempaa ja mukaansatempaavaa. Sopivalla oppimispelillä ja sitä oikein hyödyntämällä osana muuta opetusta voidaan
onnistua saamaan positiivisia oppimistuloksia matematiikan oppimisprosessiin.
lisääntynyt ja enenemissä määrin aiheesta on tehty myös tutkimuksia. Usein oppimispeleillä pyritään kouluissa lisäämään oppilaiden motivaatiota matematiikkaa kohtaan ja saada
oppilaat kiinnostumaan matematiikan opetuksesta, sillä useassa maassa on tutkimuksissa ja
esimerkiksi PISA -tuloksissa havaittu matemaattisen osaamisen heikentymistä ja selkeää
motivaatiopulaa matemaattisia-aineita kohtaan.
Kirjallisuuden ja tehdyn tutkimuksen perusteella oppimispelit voivat muuttaa oppilaiden
suhtautumista matematiikkaa kohtaan positiivisemmaksi, oppilaiden matemaattista osaamista parantaa ja matematiikan oppimisesta saada nautinnollisempaa ja mukaansatempaavaa. Sopivalla oppimispelillä ja sitä oikein hyödyntämällä osana muuta opetusta voidaan
onnistua saamaan positiivisia oppimistuloksia matematiikan oppimisprosessiin.