Ympäristöopin oppikirjat lajintuntemuksen oppimisessa
Latva-Nevala, Mikko (2020-07-29)
Ympäristöopin oppikirjat lajintuntemuksen oppimisessa
Latva-Nevala, Mikko
(29.07.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020091669734
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020091669734
Tiivistelmä
Koululaiset tunnistavat yleisimpiä eliölajeja heikosti. Kouluissa annettavaa opetusta määrittelevät opetussuunnitelman perusteet. Opetussuunnitelman perusteiden mukaan alakouluissa vuosiluokilla 1-6 annettava biologian opetus on integroitu ympäristöoppinimiseen oppiaineeseen yhdessä maantieteen, kemian, fysiikan ja terveystiedon kanssa. Opetussuunnitelmassa kerrotaan yhdeksi ympäristöopin tavoitteeksi eliöiden luokittelun, kuvailun ja nimeämisen. Tällaista taitoa kutsutaan lajintuntemukseksi. Lajintuntemustaitoja voidaan koulussa kehittää niin luonnossa kuin luokkahuoneessakin. Kouluissa tyypillisimmin käytetty opetusmateriaali on oppikirjat. Tässä tutkimuksessa selvitän, millaista sisältöä alakoulun ympäristöopin oppikirjat tarjoavat lajintuntemuksen oppimiselle. Lisäksi tutkin millaista lajistoa oppikirjoissa esiintyy. Tutkimusaineistona oli uuden opetussuunnitelman mukaiset painetut alakoulun ympäristöopin oppikirjat kolmelta kustantajalta. Kokonaisuudessaan aineistoon kuuluu 16 oppikirjaa. Aineiston analysoinnissa käytin induktiivista sisällönanalyysia. Oppikirjoista etsittiin teksteistä mainintoja eliölajeista. Lisäksi oppikirjojen kuvista määritettiin eliölajit. Aineistoon liitettiin myös tieto siitä, olivatko kuvissa esiintyvät lajit nimetty, jotta kuvat edistävät lajintuntemustaitojen oppimista. Oppikirjat sisälsivät runsaasti havaintoja eliölajeista sekä kuvissa että teksteissä. Kuvissa esiintyvät lajit olivat enimmäkseen nimetty. Oppikirjoissa esiintyvästä lajistosta enemmistön muodostivat eläimet. Kaikista kirjoista esiintyneistä eliölajeista noin kolmannes oli kasveja. Sienien määrä oli kaikkein vähäisin. Ympäristöopin oppikirjojen voidaan tuloksien mukaan ajatella edistävän oppilaiden lajintuntemustaitojen kehitystä. Oppikirjoissa yleisimmin esiintyvät lajit toistuvat kirjoissa paljon, mikä edistää niiden oppimista. Yleisimmin kirjoissa esiintyvät lajit edustavat pääsääntöisesti tunnettuja lajeja, joita oppilaat voivat kohdata lähiympäristössäänkin. Oppikirjat tukevat erityisesti eläinlajien tuntemusta. Kasvien rooli jää hieman vähäisemmäksi. Sienilajien opiskeluun oppikirjojen materiaali on niukkaa.