Rethinking Profit Allocation in International Taxation : Analyzing the Unified Approach Initiative with Focus on Principles Challenged
Kaunisto, Eveliina (2020-09-28)
Rethinking Profit Allocation in International Taxation : Analyzing the Unified Approach Initiative with Focus on Principles Challenged
Kaunisto, Eveliina
(28.09.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101484033
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101484033
Tiivistelmä
International tax law is at change. The digitalization of economy has challenged the traditional international tax regulations that have been drafted around the concept of physical presence and residency in a state. Digitalization has challenged this framework by allowing businesses to have notable economic presence in national markets without forming a taxable presence to the states, thus leading the digital presence and profiting untaxed. The discussions on amending the international practice are ongoing and give no mercy to the established principles of international tax law. The market jurisdictions are seen providing value that is left unnoticed with the current legislation and the change is pursued from the profit allocation rules.
Against this background this study has chosen to take a closer look at the OECD’s public consultation document “Secretariat’s Proposal for a “Unified Approach” under Pillar One” to identify how these proposed amendments challenge the established principles of international tax law and with what impacts. This study analyses the proposal and the principles it names to be amended in profit allocation, namely the Arm’s length principle and the formation of a permanent establishment. This thesis mainly uses the OECD reports and relevant academic articles as its sources complimented by scholarly material of international tax law.
The study identifies that the proposal is still needs major clarifications to pass. Its main weakness in terms of challenging the established principles is the lack of clear impact analysis and logic to justify the derivation from the long-standing international tax practice. The study agrees that digitalization has changed the way we conduct business to the point where established practices should be revised and reconsidered to ensure fair and just international taxation. Kansainvälinen vero-oikeus on murroksessa. Talouden digitalisoituminen haastaa vakiintuneita kansainvälisen vero-oikeuden säännöksiä, jotka on laadittu silmällä pitäen fyysistä toimipaikkaa ja läsnäoloa valtiossa, eivätkä siten vastaa digitalisaation tuomiin mahdollisuuksiin. Digitalisoitumisen myötä yrityksillä on mahdollisuus olla merkittävä taloudellinen vaikutus valtion markkinoilla ilman että markkinoilta tuotettuihin tuloihin syntyisi valtiolle verotusoikeutta. Kansainvälisen verotuskäytännön muuttamisesta käydään parhaillaan neuvotteluita, eikä vakiintuneille kansainvälisen vero-oikeuden periaatteille olla antamassa armoa. Markkinavaltioiden tuottamaa arvoa halutaan huomioida paremmin, ja muutosta haetaankin tulon allokoinnin parista.
Tämä tausta huomioiden tämä tutkielma keskittyy erityisesti OECD:n julkaisemaan julkiseen kuulemisasiakirjaan ”Secretariat’s Proposal for a “Unified Approach” under Pillar One” selvittääkseen kuinka ehdotetut muutokset tulevat haastamaan kansainvälisen vero-oikeuden vakiintuneiden periaatteiden asemaa ja millaisin vaikutuksin. Tutkielma analysoi ehdotusta ja sen haastamia periaatteita tulon allokaatioon, kuten markkinaehtoperiaatetta sekä verotuksellisen kiinteän toimipaikan syntymistä. Lähteinään tutkielma keskittyy OECD:n raportteihin ja relevantteihin akateemisiin julkaisuihin aihepiirin ympäriltä unohtamatta kansainvälisen vero-oikeuden teoksia.
Tutkielma toteaa ehdotuksen vaativan vielä laajamittaisia perusteluja ja tarkennuksia tullakseen otetuksi voimaan. Vero-oikeuden vakiintuneiden periaatteiden kannalta tarkasteltuna ehdotuksen heikkoudeksi identifioidaan vaikutusanalyysin puute sekä vajavaiset perustelut vakiintuneista periaatteista poikkeamiseen. Tutkielma tunnistaa digitalisaation aiheuttaman murroksen vaativan vero-oikeuden vakiintuneiden periaatteiden uudelleen tarkastelua ja haastamista oikeudenmukaisen kansainvälisen verotuskäytännön varmistamiseksi.
Against this background this study has chosen to take a closer look at the OECD’s public consultation document “Secretariat’s Proposal for a “Unified Approach” under Pillar One” to identify how these proposed amendments challenge the established principles of international tax law and with what impacts. This study analyses the proposal and the principles it names to be amended in profit allocation, namely the Arm’s length principle and the formation of a permanent establishment. This thesis mainly uses the OECD reports and relevant academic articles as its sources complimented by scholarly material of international tax law.
The study identifies that the proposal is still needs major clarifications to pass. Its main weakness in terms of challenging the established principles is the lack of clear impact analysis and logic to justify the derivation from the long-standing international tax practice. The study agrees that digitalization has changed the way we conduct business to the point where established practices should be revised and reconsidered to ensure fair and just international taxation.
Tämä tausta huomioiden tämä tutkielma keskittyy erityisesti OECD:n julkaisemaan julkiseen kuulemisasiakirjaan ”Secretariat’s Proposal for a “Unified Approach” under Pillar One” selvittääkseen kuinka ehdotetut muutokset tulevat haastamaan kansainvälisen vero-oikeuden vakiintuneiden periaatteiden asemaa ja millaisin vaikutuksin. Tutkielma analysoi ehdotusta ja sen haastamia periaatteita tulon allokaatioon, kuten markkinaehtoperiaatetta sekä verotuksellisen kiinteän toimipaikan syntymistä. Lähteinään tutkielma keskittyy OECD:n raportteihin ja relevantteihin akateemisiin julkaisuihin aihepiirin ympäriltä unohtamatta kansainvälisen vero-oikeuden teoksia.
Tutkielma toteaa ehdotuksen vaativan vielä laajamittaisia perusteluja ja tarkennuksia tullakseen otetuksi voimaan. Vero-oikeuden vakiintuneiden periaatteiden kannalta tarkasteltuna ehdotuksen heikkoudeksi identifioidaan vaikutusanalyysin puute sekä vajavaiset perustelut vakiintuneista periaatteista poikkeamiseen. Tutkielma tunnistaa digitalisaation aiheuttaman murroksen vaativan vero-oikeuden vakiintuneiden periaatteiden uudelleen tarkastelua ja haastamista oikeudenmukaisen kansainvälisen verotuskäytännön varmistamiseksi.