Yhteisyritys strategisena valintana : case energia-alan yhteisyritys
Koskinen, Eveliina (2021-01-05)
Yhteisyritys strategisena valintana : case energia-alan yhteisyritys
Koskinen, Eveliina
(05.01.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101262796
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101262796
Tiivistelmä
Tämän päivän organisaatiot kohtaavat paineita kehittyä ja vastata haasteisiin, joita esimerkiksi ilmastonmuutos, palveluportfolion laajentamisen tarve ja kilpailun kiihtyminen asettavat. Sekä yksityisen että julkisen sektorin organisaatiot ovat pyrkineet sopeutumaan toimintaympäristön muutoksiin allianssisuhteisiin nojaamalla. Palvelutuotannon vaatimusten yleistymisen myötä myös allianssin osapuolten palvelutoimintojen ulkoistaminen erillisiin verkoston osapuolille ja muille organisaatioille palvelua tarjoaviin palvelukeskusorganisaatioihin on yleistynyt. Strategisella allianssilla tavoitellaan osapuolten yhdessä tuottamaa strategista etua, joka näyttäytyy erityisesti kilpailluilla toimialoilla selviytymisen edellytyksenä. Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa, mikä on strategista allianssia edustavan yhteisyrityksen merkitys kilpailuedun kannalta. Kohdeorganisaatio on kotimaisten energiayhtiöiden toimesta perustettu yhteiskonserni, joka koostuu sähkönmyynti- ja palveluyhtiöstä. Tutkielmassa kartoitetaan yhteisyrityksen perustamisen motiiveja sekä sitä, mitä onnistumisen edellytyksiä strategisen allianssin toteutukseen liittyy. Tutkimusongelmia lähestytään resurssipohjaisen näkemyksen ja strategisen uudistumisen teoreettisista näkökulmista. Tutkielma on tutkimusotteeltaan toiminta-analyyttinen tapaustutkimus. Tutkielman tutkimusmetodologiaksi on valittu laadullinen tutkimus ja se perustuu empiriasta hankittuun aineistoon, joka on kerätty haastattelemalla kohdeorganisaation asiantuntijoita sekä hyödyntämällä kohdeorganisaation toimialan uutisointia. Tutkimus osoittaa, että empiiriset havainnot vastaavat aiempaa teoreettista aineistoa. Tutkielman johtopäätöksinä todetaan, että yhteisyrityksen motiivit kytkeytyvät toimialaspesifisten muutosvoimien vaikutukseen, resurssien yhdistämiseen sekä resurssien, toimintatapojen ja liiketoiminnan uudistamisen tarpeeseen. Strategisen allianssin keskeisiksi onnistumisen elementeiksi nousevat allianssin osapuolten kulttuurinen ja strateginen yhteensopivuus, allianssin johtamisosaaminen, yhtenäisen kulttuurin luominen ja henkilöstön sitouttaminen muutokseen. Yhteenvetona esitetään, että strategisen allianssin kilpailuetu perustuu verkostoitumisen kautta saatavien resurssien yhdistämiseen ja johtamiseen sekä resurssien, toimintatapojen ja liiketoiminnan onnistuneeseen uudistamiseen.