"Porukka oottaa että pääsee taas viikon päästä soittamaan ja se on parasta ikinä" : Opettajien käsityksiä erilaisten oppijoiden musiikin opetuksesta ja oppimista tukevasta oppimisympäristöstä taiteen perusopetuksessa
Kerminen, Emma (2021-02-11)
"Porukka oottaa että pääsee taas viikon päästä soittamaan ja se on parasta ikinä" : Opettajien käsityksiä erilaisten oppijoiden musiikin opetuksesta ja oppimista tukevasta oppimisympäristöstä taiteen perusopetuksessa
Kerminen, Emma
(11.02.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103258466
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103258466
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä siitä, millainen oppimisympäristö tukee erilaisten oppijoiden musiikinopetusta, sekä musiikin oppimista taiteen perusopetuksessa. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitä kehitettävää erityisryhmien musiikinopetuksessa ja harrastamismahdollisuuksissa opettajien mielestä on. Aihetta tarkasteltiin fyysisen, sosiaalisen ja didaktisen oppimisympäristönäkökulman kautta. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta taiteen perusopetuksen opettajaa, ja se analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Fyysisessä oppimisympäristössä tärkeänä pidettiin esteetöntä, monikäyttöistä ja selkeää opetustilaa, saman opetustilan käyttömahdollisuutta sekä hyvää ja monipuolista opetustilan varustetasoa. Helposti muunneltavissa oleva opetustila mahdollistaa oppilaiden erilaisten lähtökohtien huomioimisen sekä erilaisten opetusmenetelmien käytön. Hyvälaatuisten ja kestävien soittimien, sekä muiden materiaalien tulisi olla helposti oppilaiden saatavilla. Sosiaaliseen oppimisympäristöön vaikuttavat ryhmän koko, myönteisen ja kannustavan ilmapiirin luominen, sekä vuorovaikutuksellisuus. Positiivinen ote, oppimisen ilon korostaminen sekä rento suhtautuminen tunnilla tapahtuvaan toimintaan luo onnistumisen kokemuksia, edesauttaa oppilaiden rohkeutta ilmaista itseään sekä vähentää muun muassa esiintymiseen liittyvää jännitystä. Kannustukset, kehut sekä oppilaan kohtaaminen yksilönä edistävät positiivisen ilmapiirin luomista sekä ylläpitoa. Didaktisen oppimisympäristön osalta opettajat nostivat esille yksilölliset oppimistavat ja opetusmateriaalit, aistien monipuolisen hyödyntämisen, tavoitteellisuuden, sekä motivoivan ja oppilaan osallisuutta tukevan toiminnan. Kehittämisen kohteina opettajat mainitsivat oman opettajuuden kehittämisen lisäksi yhteisten toimintamallien ja musiikkioppilaitosten välisen yhteistyön edistämisen, erilaisten oppijoiden musiikki- ja harrastustoiminnan näkyvyyden lisäämisen, sekä yleisen asenneilmapiirin muutoksen.
Tutkimus tuo esille huomioita, ajatuksia ja näkemyksiä erilaisten oppijoiden musiikin oppimista tukevan oppimisympäristön ja harrastusmahdollisuuksien kehittämiseen sekä musiikkitoiminnan suunnitteluun musiikkioppilaitoksissa.
Asiasanat: erityismusiikkikasvatus, musiikinopetus, erilainen oppija, taiteen perusopetus, oppimisympäristö
Fyysisessä oppimisympäristössä tärkeänä pidettiin esteetöntä, monikäyttöistä ja selkeää opetustilaa, saman opetustilan käyttömahdollisuutta sekä hyvää ja monipuolista opetustilan varustetasoa. Helposti muunneltavissa oleva opetustila mahdollistaa oppilaiden erilaisten lähtökohtien huomioimisen sekä erilaisten opetusmenetelmien käytön. Hyvälaatuisten ja kestävien soittimien, sekä muiden materiaalien tulisi olla helposti oppilaiden saatavilla. Sosiaaliseen oppimisympäristöön vaikuttavat ryhmän koko, myönteisen ja kannustavan ilmapiirin luominen, sekä vuorovaikutuksellisuus. Positiivinen ote, oppimisen ilon korostaminen sekä rento suhtautuminen tunnilla tapahtuvaan toimintaan luo onnistumisen kokemuksia, edesauttaa oppilaiden rohkeutta ilmaista itseään sekä vähentää muun muassa esiintymiseen liittyvää jännitystä. Kannustukset, kehut sekä oppilaan kohtaaminen yksilönä edistävät positiivisen ilmapiirin luomista sekä ylläpitoa. Didaktisen oppimisympäristön osalta opettajat nostivat esille yksilölliset oppimistavat ja opetusmateriaalit, aistien monipuolisen hyödyntämisen, tavoitteellisuuden, sekä motivoivan ja oppilaan osallisuutta tukevan toiminnan. Kehittämisen kohteina opettajat mainitsivat oman opettajuuden kehittämisen lisäksi yhteisten toimintamallien ja musiikkioppilaitosten välisen yhteistyön edistämisen, erilaisten oppijoiden musiikki- ja harrastustoiminnan näkyvyyden lisäämisen, sekä yleisen asenneilmapiirin muutoksen.
Tutkimus tuo esille huomioita, ajatuksia ja näkemyksiä erilaisten oppijoiden musiikin oppimista tukevan oppimisympäristön ja harrastusmahdollisuuksien kehittämiseen sekä musiikkitoiminnan suunnitteluun musiikkioppilaitoksissa.
Asiasanat: erityismusiikkikasvatus, musiikinopetus, erilainen oppija, taiteen perusopetus, oppimisympäristö