Omakuva peilaa minäkuvaa : 7.- ja 9.-luokkalaisten sekä lukiolaisten minäkuva omakuvamaalauksissa
Vuorinen, Viola (2021-03-15)
Omakuva peilaa minäkuvaa : 7.- ja 9.-luokkalaisten sekä lukiolaisten minäkuva omakuvamaalauksissa
Vuorinen, Viola
(15.03.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428697
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428697
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 7.-luokkalaisten, 9.-luokkalaisten ja lukiolaisten minäkuvaa omakuvamaalausten kautta. Tutkimusaineisto (n=18) kerättiin yhdestä Varsinais-Suomalaisesta koulusta. Omakuvamaalausten lisäksi oppilaille toteutettiin stimulated recall -haastattelut. Haastattelukysymykset perustuivat Piersin ym. (2018) minäkuvamittarin kysymyksiin minäkuvan eri ulottuvuuksilta.
Aineisto analysoitiin formalistisen ja semioottisen kuva-analyysin keinoin. Eri ikäryhmät erosivat selkeästi minäkuvaa määrittävien teemojen suhteen. 7.-luokkalaisten minäkuvaa määrittäviksi teemoiksi nousivat elämän ilo, onnellisuus, onnistumisen kokemukset, realistisuus ja järkeily. 9.-luokkalaisten kohdalla minäkuvaa määrittäviksi teemoiksi nousivat sen sijaan epävarmuus, minäkeskeisyys, viha, suru, ahdistus, ristiriita ja itsensä hyväksyminen. Lukiolaisten minäkuvaa määrittäviä teemoja olivat puolestaan syvällinen itseen liittyvä pohdinta, ympäristön merkitys, symbolinen ajattelu ja tyytyväisyys.
Tulosten perusteella 7.- ja 9.-luokkalaisten minäkuvassa tuli esiin kahtiajako, 7.-luokkalaisilla oli enemmän myönteinen minäkuva, kun taas ja 9.-luokkalaisilla enemmän kielteinen. Keskeinen kehityksellinen ero näkyi symbolisessa ajattelussa, joka oli lukiolaisille tyypillistä. Myös ympäristöön suuntautumisen ja minään suuntautumisen välillä näkyi eroja eri ikäryhmien välillä siten, että lukiolaiset kiinnittivät huomiota ympäristöihin 9.-luokkalaisten keskittyessä itseensä.
Tulokset tukevat aiempia tutkimuksia minäkuvan ja omakuvan suhteesta. Omakuvan tuottamisesta on hyötyä nuorelle itselleen, sillä se on tärkeä itsetutkiskelun ja itseilmaisun väline, jonka kautta nuori voi peilata minäkuvaansa. Parhaimmillaan omakuvalla on minäkuvaa eheyttävä vaikutus. Lisäksi omakuva voi palvella ympäristöä tuottamalla tietoa nuoren ajatuksista ja hyvinvoinnista. Erityisesti kouluissa opettajat voisivat omakuvan tuottamisen avulla saada tärkeää lisätietoa nuoren minäkuvasta. Omakuvan tekemistä olisi tärkeä integroida eri keinoilla nuorten arkeen.
Aineisto analysoitiin formalistisen ja semioottisen kuva-analyysin keinoin. Eri ikäryhmät erosivat selkeästi minäkuvaa määrittävien teemojen suhteen. 7.-luokkalaisten minäkuvaa määrittäviksi teemoiksi nousivat elämän ilo, onnellisuus, onnistumisen kokemukset, realistisuus ja järkeily. 9.-luokkalaisten kohdalla minäkuvaa määrittäviksi teemoiksi nousivat sen sijaan epävarmuus, minäkeskeisyys, viha, suru, ahdistus, ristiriita ja itsensä hyväksyminen. Lukiolaisten minäkuvaa määrittäviä teemoja olivat puolestaan syvällinen itseen liittyvä pohdinta, ympäristön merkitys, symbolinen ajattelu ja tyytyväisyys.
Tulosten perusteella 7.- ja 9.-luokkalaisten minäkuvassa tuli esiin kahtiajako, 7.-luokkalaisilla oli enemmän myönteinen minäkuva, kun taas ja 9.-luokkalaisilla enemmän kielteinen. Keskeinen kehityksellinen ero näkyi symbolisessa ajattelussa, joka oli lukiolaisille tyypillistä. Myös ympäristöön suuntautumisen ja minään suuntautumisen välillä näkyi eroja eri ikäryhmien välillä siten, että lukiolaiset kiinnittivät huomiota ympäristöihin 9.-luokkalaisten keskittyessä itseensä.
Tulokset tukevat aiempia tutkimuksia minäkuvan ja omakuvan suhteesta. Omakuvan tuottamisesta on hyötyä nuorelle itselleen, sillä se on tärkeä itsetutkiskelun ja itseilmaisun väline, jonka kautta nuori voi peilata minäkuvaansa. Parhaimmillaan omakuvalla on minäkuvaa eheyttävä vaikutus. Lisäksi omakuva voi palvella ympäristöä tuottamalla tietoa nuoren ajatuksista ja hyvinvoinnista. Erityisesti kouluissa opettajat voisivat omakuvan tuottamisen avulla saada tärkeää lisätietoa nuoren minäkuvasta. Omakuvan tekemistä olisi tärkeä integroida eri keinoilla nuorten arkeen.