Oppimisen haasteiden vaikutus opettajien ja oppilaiden kokemuksiin integroiduista oppitunneista
Heikkinen, Veera (2021-04-15)
Oppimisen haasteiden vaikutus opettajien ja oppilaiden kokemuksiin integroiduista oppitunneista
Heikkinen, Veera
(15.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050729205
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050729205
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppimisen haasteiden vaikutuksia opettajien kokemuksiin integroiduista oppitunneista. Samalla selvitettiin millaisia kokemuksia integroiduilla oppilailla ja opettajilla on integroiduista oppitunneista, miten oppilaiden ja opettajien kokemukset integroitujen oppituntien hyödyistä eroavat toisistaan sekä kokevatko integroidut oppilaat saavansa tarpeeksi tukea yleisen tuen oppitunneilla.
Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää peruskoulun opettajaa ja oppilasta kevään 2020 aikana. Haastatteluissa käytettiin apuna puolistrukturoitua haastattelurunkoa ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että erilaisilla oppimisen haasteilla on vaikutusta siihen, millainen asenne opettajalla on nyt tai on ollut integroituja oppilaita kohtaan. Tutkimuksessa nousivat esiin oppimisen haasteiden ryhmänä käyttäytymisen pulmat, jotka aiheuttavat eniten negatiivisia tunteita ja asenteita opettajien keskuudessa. Tuloksiksi saatiin myös, että oppilaat kokivat saavansa tukea integroiduilla oppitunneilla aina tarvittaessa. Tulokset osoittivat myös sen, etteivät opettajien ja integroitujen oppilaiden mielipiteet integroitujen oppituntien hyödyistä eronneet toisistaan, mutta opettajat näkivät oppitunneilla olevan laajemmat hyödyt.
Integraatiota ja oppimisvaikeuksia on tutkittu melko paljon varsinkin opettajien näkökulmasta, mutta integroitujen oppilaiden näkökulma on jäänyt vähemmälle. Tämän takia jatkossa kannattaisi jatkaa integraatio- sekä oppimisen haasteiden tutkimuksia sekä opettajien, mutta myös integroitujen oppilaiden kautta.
Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää peruskoulun opettajaa ja oppilasta kevään 2020 aikana. Haastatteluissa käytettiin apuna puolistrukturoitua haastattelurunkoa ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että erilaisilla oppimisen haasteilla on vaikutusta siihen, millainen asenne opettajalla on nyt tai on ollut integroituja oppilaita kohtaan. Tutkimuksessa nousivat esiin oppimisen haasteiden ryhmänä käyttäytymisen pulmat, jotka aiheuttavat eniten negatiivisia tunteita ja asenteita opettajien keskuudessa. Tuloksiksi saatiin myös, että oppilaat kokivat saavansa tukea integroiduilla oppitunneilla aina tarvittaessa. Tulokset osoittivat myös sen, etteivät opettajien ja integroitujen oppilaiden mielipiteet integroitujen oppituntien hyödyistä eronneet toisistaan, mutta opettajat näkivät oppitunneilla olevan laajemmat hyödyt.
Integraatiota ja oppimisvaikeuksia on tutkittu melko paljon varsinkin opettajien näkökulmasta, mutta integroitujen oppilaiden näkökulma on jäänyt vähemmälle. Tämän takia jatkossa kannattaisi jatkaa integraatio- sekä oppimisen haasteiden tutkimuksia sekä opettajien, mutta myös integroitujen oppilaiden kautta.