Tieto ikääntyneiden päätöksenteon perustana hoivapaikan valinnassa : dokumenttianalyysi palveluntuottajien internetsivuihin
Hyttinen, Heidi (2021-04-25)
Tieto ikääntyneiden päätöksenteon perustana hoivapaikan valinnassa : dokumenttianalyysi palveluntuottajien internetsivuihin
Hyttinen, Heidi
(25.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051830267
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051830267
Tiivistelmä
Hoivapaikan valinnassa päätöksenteon perustana voidaan pitää riittävää ja asiakaskeskeistä sekä helposti saavutettavaa tietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida ympärivuorokautista hoivapalvelua tarjoavien palveluntuottajien internetsivujen sisältämää tietoa päätöksenteon perustaksi hoivapaikan valintaa tehtäessä ikääntyneen ihmisen näkökulmasta. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää palveluntuottajien internetsivuilla saatavilla olevien palvelukuvauksien määrittelyssä vastaamaan niitä tiedon tarpeita mitä hoivapaikan valintaan kohdistuu asiakkaan näkökulmasta.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli Suomessa toimivat ympärivuorokautista hoivapalvelua tarjoavat palveluntuottajat (n=16) ja niiden julkiset internetsivut. Tutkimukseen mukaan valitut palveluntuottajat edustivat sekä julkisia että yksityisiä palveluntuottajia. Aineisto kerättiin siten, että kaupunkien osalta palveluntuottajien internetsivujen tarkasteluun poimittiin kansallinen otos systemaattisella otannalla jokaisesta läänistä sen pääkaupunki ja sieltä julkinen ja yksityinen palveluntuottaja (n=10). Pienimpien kuntien osalta toteutettiin otanta sattumanvaraisella, systemaattisella otannalla aluehallintovirastojen alueen kunnista ja niiden julkisen palveluntuottajan internetsivut (n=6). Tutkimuksessa tuotettiin havaintorunko, joka sisältää aikaisempien tutkimusten perusteella osoitetut hoivapaikan valintaa koskevan tiedon kohteet. Aineisto analysoitiin hyödyntäen deduktiivista sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan palveluntuottajien sivustoilla oli eroavaisuuksia tiedon määrässä ja palvelukuvauksien sisällössä. Kattavammin sivustoilla oli kuvattuna hoivayksikön maantieteellinen sijainti ja yksilöllisyyteen sekä yksilöllisiin tarpeisiin liittyvät kuvaukset. Hoidon ja palvelun laadun osalta saatavilla oleva tieto oli niukkaa tai sitä ei ollut lainkaan. Henkilökunnan määrään ja asukkaiden ja omaisten kokemuksiin liittyvää tietoa ei esitelty sivustoilla lainkaan. Lakiperustaiset saavutettavuustiedot olivat pääsääntöisesti sivustoilla esitettynä ja palveluntuottajan yhteystiedot kattavasti saatavilla. Helppokäyttöisyyden osalta todettiin vaihtelevuutta palveluntuottajien sivustojen välillä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että palveluntuottajien tulisi kiinnittää huomiota internetsivustoilla saatavilla olevan tiedon sisältöön kuten tietoon henkilökunnan määrästä ja ajankäytöstä sekä muiden asukkaiden ja omaisten kokemuksista. Riittävä, asiakaskeskeinen ja ikääntyneen henkilön tiedon tarpeisiin vastaava tieto tukee päätöksentekoa ja vahvistaa valinnan merkitystä. Kohdennettu tieto tukee myös ikääntyneen valinnanvapauden toteutumista. Adequate, person-centered and easily accessible information can be considered as a basis for the decision-making when choosing a nursing home. The aim of this study was to analyze the information contained in nursing home service providers websites as a basis for decision-making when choosing a nursing home from the perspective of an elderly person. Results can be utilized in defining the service descriptions available on the service providers’ websites to respond to the need for information regarding the choice of nursing home from the customer’s point of view.
The study focused on nursing home service providers (n=16) providing care services in Finland. According to the study, the selected service providers represented both municipal and private sector. The data were collected, in the case of cities, a national sample of each county, its capital and, from there, a municipal and private service provider, was selected by systematic sampling of the service providers websites (n=10). In the case of the smallest municipalities, a random, systematic sample was taken of the municipalities in the area of the regional government agencies and their websites of their public service provider (n=6). The observational framework produced that contains the objects of nursing home selection information identified on the basis of previous studies. The data was analyzed with deductive content analysis.
According to the results of the study, there were differences in the amount of information and the content of service descriptions on the websites of service providers. The geographical location of the care unit and the description related to individuality and individual needs were described more comprehensively on the websites. Regarding the quality of care and service, the information available was scarce or non-existent. The number of staff and the experiences of residents and relatives were not presented on the sites at all. Statutory accessibility information was generally presented and contact details of the service provider were comprehensively available. In terms of ease to use, variability was noted between service providers’ sites.
Based on the results, it can be concluded that service providers should pay attention to the content of the available information on the websites. Adequate, customer-focused information that meets the information needs of the elderly person supports decision-making and reinforces the importance of choice. Targeted information supports decision-making and the elderly persons freedom of choice.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli Suomessa toimivat ympärivuorokautista hoivapalvelua tarjoavat palveluntuottajat (n=16) ja niiden julkiset internetsivut. Tutkimukseen mukaan valitut palveluntuottajat edustivat sekä julkisia että yksityisiä palveluntuottajia. Aineisto kerättiin siten, että kaupunkien osalta palveluntuottajien internetsivujen tarkasteluun poimittiin kansallinen otos systemaattisella otannalla jokaisesta läänistä sen pääkaupunki ja sieltä julkinen ja yksityinen palveluntuottaja (n=10). Pienimpien kuntien osalta toteutettiin otanta sattumanvaraisella, systemaattisella otannalla aluehallintovirastojen alueen kunnista ja niiden julkisen palveluntuottajan internetsivut (n=6). Tutkimuksessa tuotettiin havaintorunko, joka sisältää aikaisempien tutkimusten perusteella osoitetut hoivapaikan valintaa koskevan tiedon kohteet. Aineisto analysoitiin hyödyntäen deduktiivista sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan palveluntuottajien sivustoilla oli eroavaisuuksia tiedon määrässä ja palvelukuvauksien sisällössä. Kattavammin sivustoilla oli kuvattuna hoivayksikön maantieteellinen sijainti ja yksilöllisyyteen sekä yksilöllisiin tarpeisiin liittyvät kuvaukset. Hoidon ja palvelun laadun osalta saatavilla oleva tieto oli niukkaa tai sitä ei ollut lainkaan. Henkilökunnan määrään ja asukkaiden ja omaisten kokemuksiin liittyvää tietoa ei esitelty sivustoilla lainkaan. Lakiperustaiset saavutettavuustiedot olivat pääsääntöisesti sivustoilla esitettynä ja palveluntuottajan yhteystiedot kattavasti saatavilla. Helppokäyttöisyyden osalta todettiin vaihtelevuutta palveluntuottajien sivustojen välillä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että palveluntuottajien tulisi kiinnittää huomiota internetsivustoilla saatavilla olevan tiedon sisältöön kuten tietoon henkilökunnan määrästä ja ajankäytöstä sekä muiden asukkaiden ja omaisten kokemuksista. Riittävä, asiakaskeskeinen ja ikääntyneen henkilön tiedon tarpeisiin vastaava tieto tukee päätöksentekoa ja vahvistaa valinnan merkitystä. Kohdennettu tieto tukee myös ikääntyneen valinnanvapauden toteutumista.
The study focused on nursing home service providers (n=16) providing care services in Finland. According to the study, the selected service providers represented both municipal and private sector. The data were collected, in the case of cities, a national sample of each county, its capital and, from there, a municipal and private service provider, was selected by systematic sampling of the service providers websites (n=10). In the case of the smallest municipalities, a random, systematic sample was taken of the municipalities in the area of the regional government agencies and their websites of their public service provider (n=6). The observational framework produced that contains the objects of nursing home selection information identified on the basis of previous studies. The data was analyzed with deductive content analysis.
According to the results of the study, there were differences in the amount of information and the content of service descriptions on the websites of service providers. The geographical location of the care unit and the description related to individuality and individual needs were described more comprehensively on the websites. Regarding the quality of care and service, the information available was scarce or non-existent. The number of staff and the experiences of residents and relatives were not presented on the sites at all. Statutory accessibility information was generally presented and contact details of the service provider were comprehensively available. In terms of ease to use, variability was noted between service providers’ sites.
Based on the results, it can be concluded that service providers should pay attention to the content of the available information on the websites. Adequate, customer-focused information that meets the information needs of the elderly person supports decision-making and reinforces the importance of choice. Targeted information supports decision-making and the elderly persons freedom of choice.