Mobiilipelien käyttöliittymät ja tutoriaalin vaikutus pelikokemukseen
Karlberg, Jessina (2021-05-12)
Mobiilipelien käyttöliittymät ja tutoriaalin vaikutus pelikokemukseen
Karlberg, Jessina
(12.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051930710
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051930710
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää, mistä mobiilipelien käyttöliittymä koostuu ja miten tutoriaali vaikuttaa pelikokemukseen. Mobiilipelien käyttöliittymien koostumiseen vastataan aiheeseen liittyvän aineiston avulla. Tutoriaaleihin liittyvän yleisen teorian jälkeen käydään läpi tutkielmaa varten toteutettua tutkimusta. Tutkimusta varten kehitettiin mobiilipeli, jossa merirosvo seikkailee saarelta toiselle lautan avulla. Tutkimukseen osallistui 20 koehenkilöä, joista jokainen pelasi mobiilipelistä kahta eri versiota, jotka erosivat kontrollien osalta. Tutkimuksen osallistujista puolet näki tutoriaalin ennen pelaamista, mutta toinen puolisko näki vasta ennen toista pelikertaa. Tutkimusmenetelminä käytettiin niin kvantitatiivisia kuin kvalitatiivisia menetelmiä. Pelin pelaamisen aikana koehenkilöiltä kerättiin metriikkadataa, kuten montako kuolemaa pelissä kertyi. Tämän lisäksi koehenkilöitä pyydettiin vastaamaan kyselylomakkeeseen molempien pelikertojen jälkeen. Kyselylomakkeessa oli numeerisia väittämiä ja myös avoimia kysymyksiä.
Tutkimuksen avulla ilmeni, että 95 % koehenkilöistä koki tutoriaalin hyödylliseksi, vaikka peli oli hyvin yksinkertainen. Lisäksi 95 % koehenkilöistä vastasi tutoriaalin parantavan pelikokemusta. Näitä tuloksia tukee myös se, että koehenkilöiden vastaukset kyselylomakkeen kysymyksiin paranivat huomattavasti tutoriaalin näkemisen jälkeen. Kysymyksissä kysyttiin esimerkiksi, oliko pelin päämäärä selkeä ja löysikö koehenkilö omasta mielestään kaiken tarvittavan tiedon. Kukaan koehenkilöistä ei vastannut pienempiä arvoja tutoriaalin näkemisen jälkeen, vaan enemmistö raportoi suurempia arvoja. Näin ollen tutkimuksessa tutoriaali paransi pelikokemusta, vaikka peli oli hyvinkin yksinkertainen. Tutkimus antoi kuitenkin myös hieman osviittaa siitä, että suuremmalla otannalla kokeneemmat pelaajat voivat kokea tutoriaalin häiritseväksi.
Tutkimuksen avulla ilmeni, että 95 % koehenkilöistä koki tutoriaalin hyödylliseksi, vaikka peli oli hyvin yksinkertainen. Lisäksi 95 % koehenkilöistä vastasi tutoriaalin parantavan pelikokemusta. Näitä tuloksia tukee myös se, että koehenkilöiden vastaukset kyselylomakkeen kysymyksiin paranivat huomattavasti tutoriaalin näkemisen jälkeen. Kysymyksissä kysyttiin esimerkiksi, oliko pelin päämäärä selkeä ja löysikö koehenkilö omasta mielestään kaiken tarvittavan tiedon. Kukaan koehenkilöistä ei vastannut pienempiä arvoja tutoriaalin näkemisen jälkeen, vaan enemmistö raportoi suurempia arvoja. Näin ollen tutkimuksessa tutoriaali paransi pelikokemusta, vaikka peli oli hyvinkin yksinkertainen. Tutkimus antoi kuitenkin myös hieman osviittaa siitä, että suuremmalla otannalla kokeneemmat pelaajat voivat kokea tutoriaalin häiritseväksi.