Luokanopettaja oppilaan osallisuuden mahdollistajana opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
Mononen, Tiina (2021-05-04)
Luokanopettaja oppilaan osallisuuden mahdollistajana opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
Mononen, Tiina
(04.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052631818
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052631818
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena oli oppilaan osallisuus alakoulussa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisilla työtavoilla luokanopettaja voi tukea oppilaan ja opetusryhmän osallisuutta opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Osallisuutta tarkasteltiin luokanopettajan näkökulmasta. Tutkimuksen lähtökohtana oli osallisuuden pedagogisen toimintakulttuurin kehittäminen ja opettajan ammatillisen kehittymisen näkökulma.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 osallisuuden teema on nostettu vahvasti esille, joten aiheen voidaan todeta olevan ajankohtainen. Nykyisen opetussuunnitelman 2014 mukaan oppilaiden osallistuminen oman koulutyön ja opetusryhmänsä toiminnan suunnitteluun vahvistaa oppilaiden osallisuutta. Perusopetuksen opetussuunnitelma 2014 ei kuitenkaan määrittele tarkemmin niitä konkreettisia työtapoja, joilla luokanopettajat voivat tukea oppilaan ja opetusryhmän osallisuutta alakoulussa.
Pro gradu -tutkielma koostuu kirjallisesta teoreettisesta viitekehyksestä ja tutkimusosiosta. Teoreettinen viitekehys pohjautuu kirjallisuuskatsaukseen osallisuuden ilmiöstä alakoulussa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Kohdejoukkona oli kahdeksan luokanopettajaa, jotka työskentelivät peruskoulun luokilla 1 ̶6. Tutkimusaineisto kerättiin kirjallisena kyselynä, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Kyselyn vastauksien analysointi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Tutkimuksen tulokset muodostivat kokonaiskuvan kyselyyn vastanneiden luokanopettajien käyttämistä työtavoista, joilla oppilasta ja opetusryhmää osallistetaan opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Oppilaan ja opetusryhmän osallisuuden tukemisessa opetustapahtuman kolmessa eri vaiheessa havaittiin eroja vastaajien kesken. Luokanopettajat toivat esille useampia koko opetusryhmää koskevia osallistavia työtapoja kuin yksittäisen oppilaan omaa koulutyötä ja oppimisprosessia tukevia työtapoja. Tässä tutkimuksessa selvitettyjä työtapoja ammattikasvattajat voivat hyödyntää opetustyössä, jotta Perusopetuksen opetussuunnitelmassa 2014 määritelty osallisuus toteutuisi alakoulussa.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 osallisuuden teema on nostettu vahvasti esille, joten aiheen voidaan todeta olevan ajankohtainen. Nykyisen opetussuunnitelman 2014 mukaan oppilaiden osallistuminen oman koulutyön ja opetusryhmänsä toiminnan suunnitteluun vahvistaa oppilaiden osallisuutta. Perusopetuksen opetussuunnitelma 2014 ei kuitenkaan määrittele tarkemmin niitä konkreettisia työtapoja, joilla luokanopettajat voivat tukea oppilaan ja opetusryhmän osallisuutta alakoulussa.
Pro gradu -tutkielma koostuu kirjallisesta teoreettisesta viitekehyksestä ja tutkimusosiosta. Teoreettinen viitekehys pohjautuu kirjallisuuskatsaukseen osallisuuden ilmiöstä alakoulussa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Kohdejoukkona oli kahdeksan luokanopettajaa, jotka työskentelivät peruskoulun luokilla 1 ̶6. Tutkimusaineisto kerättiin kirjallisena kyselynä, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Kyselyn vastauksien analysointi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Tutkimuksen tulokset muodostivat kokonaiskuvan kyselyyn vastanneiden luokanopettajien käyttämistä työtavoista, joilla oppilasta ja opetusryhmää osallistetaan opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Oppilaan ja opetusryhmän osallisuuden tukemisessa opetustapahtuman kolmessa eri vaiheessa havaittiin eroja vastaajien kesken. Luokanopettajat toivat esille useampia koko opetusryhmää koskevia osallistavia työtapoja kuin yksittäisen oppilaan omaa koulutyötä ja oppimisprosessia tukevia työtapoja. Tässä tutkimuksessa selvitettyjä työtapoja ammattikasvattajat voivat hyödyntää opetustyössä, jotta Perusopetuksen opetussuunnitelmassa 2014 määritelty osallisuus toteutuisi alakoulussa.