Musiikkipedagogiset suuntaukset esi- ja alkuopetuksen musiikin oppimateriaaleissa : oppikirja-analyysi
Holsti, Saara (2021-05-03)
Musiikkipedagogiset suuntaukset esi- ja alkuopetuksen musiikin oppimateriaaleissa : oppikirja-analyysi
Holsti, Saara
(03.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060434176
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060434176
Tiivistelmä
Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset musiikkipedagogiset lähestymistavat ja ratkaisut näyttäytyvät tutkimuksen kohteena olevissa suomalaisissa esi- ja alkuopetuksen musiikin oppikirjojen opettajanoppaissa sekä analysoida millaisia musiikkipedagogisia painotuksia oppimateriaalien pedagogisissa lähestymistavoissa ja esimerkeissä oli havaittavissa. Oppimateriaalit toimivat opetussuunnitelman toteuttamisen tukena opettajan työssä. Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkastellaan musiikkikasvatusta osana lasten taito- ja taidekasvatusta, musiikkipedagogisia suuntauksia ja opettajan pedagogista ajattelua.
Menetelmät. Tutkimusaineistona olivat esi- ja alkuopetukseen suunnatut musiikin oppikirjojen opettajan oppaat. Tutkimusmenetelmänä käytettiin oppikirja-aineiston sisällönanalyysia, joka toteutettiin sekä määrällisen että laadullisen aineistoanalyysin kautta teemoittelua ja luokittelua hyödyntäen.
Tulokset ja johtopäätökset. Tulokset osoittivat, että analysoitavassa musiikkipedagogisessa oppimateriaaliaineistossa tuli esille kaikkien tunnettujen musiikkipedagogisten suuntauksien piirteitä (Jaques-Dalcroze, Kodály, Orff tai Suzuki). Oppimateriaaleissa painottui kuitenkin selkeästi eniten Orff-pedagoginen työtapa, prosessi ja sovellusmahdollisuudet. Myös musiikin integraatio näkyi esi- ja alkuopetuksen oppimateriaalissa, tämä tukee hyvin esi- ja alkuopetuksen kokonaisvaltaista opetussuunnitelmallista ajattelua.
Menetelmät. Tutkimusaineistona olivat esi- ja alkuopetukseen suunnatut musiikin oppikirjojen opettajan oppaat. Tutkimusmenetelmänä käytettiin oppikirja-aineiston sisällönanalyysia, joka toteutettiin sekä määrällisen että laadullisen aineistoanalyysin kautta teemoittelua ja luokittelua hyödyntäen.
Tulokset ja johtopäätökset. Tulokset osoittivat, että analysoitavassa musiikkipedagogisessa oppimateriaaliaineistossa tuli esille kaikkien tunnettujen musiikkipedagogisten suuntauksien piirteitä (Jaques-Dalcroze, Kodály, Orff tai Suzuki). Oppimateriaaleissa painottui kuitenkin selkeästi eniten Orff-pedagoginen työtapa, prosessi ja sovellusmahdollisuudet. Myös musiikin integraatio näkyi esi- ja alkuopetuksen oppimateriaalissa, tämä tukee hyvin esi- ja alkuopetuksen kokonaisvaltaista opetussuunnitelmallista ajattelua.