Liiketoimintamalli-lähestymistapa lähipalvelujen tuottamiseen : Tapaus Kirstinpuisto
Kivitie, Jussi (2021-05-17)
Liiketoimintamalli-lähestymistapa lähipalvelujen tuottamiseen : Tapaus Kirstinpuisto
Kivitie, Jussi
(17.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060734589
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060734589
Tiivistelmä
Tulevaisuudessa suomalaisten asuinalueiden elinvoimaisuudelle merkittävä tekijä ovat hyvin toimivat ja houkuttelevat lähipalvelut. Ne kiinnostavat alueensa asukkaita ja usein myös vaikuttavat alueelle muuttamista harkitsevien muuttopäätökseen. Lähipalvelut ovat myös keino luoda työpaikkoja ja siten ne kiinnostavat myös yrityksiä. Kuluttajien ja yritysten tilat puolestaan kiinnostavat kiinteistösijoittajia ja kaavoittajaa, sillä julkisen sektorin tehtävänä on luoda puitteet asumiselle ja elinkeinoelämälle. Täydennysrakennettavilla esikaupunkialueilla on merkittävä rooli uudenlaisten urbaanien lähipalvelujen kehittämisen alustoina. Näistä lähtökohdista katsoen on tärkeää, että lähipalvelujen kehittämiseen ja johtamiseen on olemassa työkaluja.
Tässä kehittämistutkimuksen piirteitä omaavassa tapaustutkimuksessa selvitetään, miten liiketoimintamalli-lähestymistapa soveltuu lähipalveluiden järjestämiseen. Tutkimus on teoreettinen. Tutkielman tutkimuskysymykseen ”Miten liiketoimintamallikäsite soveltuu uudistuotantona rakennettavan asuinalueen lähipalvelukeskittymän järjestämiseen?” vastataan tutkimalla millaisista sisällöistä uudistuotantona rakennettavan asuinalueen kaupallisten lähipalveluiden liiketoimintamallin elementit koostuvat ja millaisia lähipalveluita kaupungin keskustan laidalla sijaitsevalle uudistuotantona rakennettavalle asuinalueelle voisi sijoittua. Tutkimuksen tapaus on Turun keskustan liepeille rakenteilla olevan Kirstinpuisto, jossa muutetaan teollisuus- ja varikkokäytössä oleva maa-alue asuinalueeksi vuoteen 2030 mennessä.
Tutkimuksessa esitetään liiketoimintamalliehdotus Kirstinpuiston asuinalueen lähipalvelukeskittymälle rakentamalla morfologisen analyysin avulla näkökulmapolku, jota sovelletaan Osterwalder & Pigneurin The Business Model Canvas-työkaluun. Tutkimuksen liiketoimintamalliehdotuksen tuottamisessa on tutkijalla keskeinen rooli. Yhden liiketilat omistavan tahon näkökulmasta lähipalvelukeskittymä on kaksipuolinen markkina, jossa asiakassegmenttejä ovat asukkaat ja yrittäjät. Tällöin lähipalvelukeskittymälle voidaan rakentaa liiketoimintamalli. Lähipalvelukeskittymän kehittämisessä on tärkeää tulevaisuusorientoituneesti huomioida kuluttajatrendejä, asumisen muutosta ja niihin liittyviä uusia palveluita. Kokonaisuuden kannalta on myös noudatettava liikepaikkasuunnittelun perusperiaatteita ja valittava lähipalvelukeskittymän ankkuritoimijaksi riittävän suuri päivittäistavarakauppa. Kirstinpuiston lähipalveluiden järjestämiselle on hyvät edellytykset hyödyntämällä liiketoimintamalli-lähestymistapaa.
Tässä kehittämistutkimuksen piirteitä omaavassa tapaustutkimuksessa selvitetään, miten liiketoimintamalli-lähestymistapa soveltuu lähipalveluiden järjestämiseen. Tutkimus on teoreettinen. Tutkielman tutkimuskysymykseen ”Miten liiketoimintamallikäsite soveltuu uudistuotantona rakennettavan asuinalueen lähipalvelukeskittymän järjestämiseen?” vastataan tutkimalla millaisista sisällöistä uudistuotantona rakennettavan asuinalueen kaupallisten lähipalveluiden liiketoimintamallin elementit koostuvat ja millaisia lähipalveluita kaupungin keskustan laidalla sijaitsevalle uudistuotantona rakennettavalle asuinalueelle voisi sijoittua. Tutkimuksen tapaus on Turun keskustan liepeille rakenteilla olevan Kirstinpuisto, jossa muutetaan teollisuus- ja varikkokäytössä oleva maa-alue asuinalueeksi vuoteen 2030 mennessä.
Tutkimuksessa esitetään liiketoimintamalliehdotus Kirstinpuiston asuinalueen lähipalvelukeskittymälle rakentamalla morfologisen analyysin avulla näkökulmapolku, jota sovelletaan Osterwalder & Pigneurin The Business Model Canvas-työkaluun. Tutkimuksen liiketoimintamalliehdotuksen tuottamisessa on tutkijalla keskeinen rooli. Yhden liiketilat omistavan tahon näkökulmasta lähipalvelukeskittymä on kaksipuolinen markkina, jossa asiakassegmenttejä ovat asukkaat ja yrittäjät. Tällöin lähipalvelukeskittymälle voidaan rakentaa liiketoimintamalli. Lähipalvelukeskittymän kehittämisessä on tärkeää tulevaisuusorientoituneesti huomioida kuluttajatrendejä, asumisen muutosta ja niihin liittyviä uusia palveluita. Kokonaisuuden kannalta on myös noudatettava liikepaikkasuunnittelun perusperiaatteita ja valittava lähipalvelukeskittymän ankkuritoimijaksi riittävän suuri päivittäistavarakauppa. Kirstinpuiston lähipalveluiden järjestämiselle on hyvät edellytykset hyödyntämällä liiketoimintamalli-lähestymistapaa.