Uusiutuvien polttoaineiden hyödyntäminen kaupallisessa lentoliikenteessä
Laine, Jere (2021-06-09)
Uusiutuvien polttoaineiden hyödyntäminen kaupallisessa lentoliikenteessä
Laine, Jere
(09.06.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061036310
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061036310
Tiivistelmä
Keskustelu kaupallisen lentoliikenteen ympäristövaikutuksista on viime vuosien aikana nostanut päätään, kun vastuullisuus- sekä ympäristönäkökulma liiketoiminnassa toimialasta riippumatta ovat yleistyneet merkittävästi. Yhtenä merkittävimmistä keinoista kaupallisen lentoliikenteen aiheuttamien päästöjen madaltamiseen pidetään niin kutsuttuja uusiutuvia polttoaineita, jotka ovat perinteisistä fossiilisista polttoaineista poiketen valmistettu uusiutuvista raaka-aineista.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia uusiutuvien polttoaineiden hyödyntämisen mahdollisuuksia kaupallisessa lentoliikenteessä. Uusiutuvat polttoaineet ovat lentoliikenteessä varsin tuore ilmiö, mutta alalla on kehitelty jo useita eri menetelmin ja eri raaka-aineista valmistettuja polttoainetyyppejä, joita voidaan hyödyntää kaupallisesti. Uusiutuvat polttoaineet voidaan jakaa biopolttoaineisiin sekä synteettisiin polttoaineisiin. Tarkoituksena on selvittää, kuinka suuri uusiutuvien polttoaineiden rooli on kaupallisen lentoliikenteessä tulevaisuudessa sekä kuinka lentoyhtiöt ovat varautuneet uusiutuvien polttoaineiden käyttöönottoon. Kaupallinen lentoliikenne on hyvin globaali toimiala, ja tässä tutkielmassa uusiutuvia polttoaineita tutkitaankin globaalilla tasolla.
Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen eli määrällinen, ja sen tekemiseksi on hyödynnetty alaa säätelevien kansainvälisten organisaatioiden ja elinten tietokantoja sekä aiempaa tieteellistä kirjallisuutta ja raportteja aiheesta. Julkisesti saatavilla olevasta numeerisesta datasta on luotu kustannustaulukko, joka havainnollistaa fossiilisen poltto-aineen sekä uusiutuvien polttoaineiden hintatasoja tulevien vuosien aikana. Hintatasojen vertailu auttaa niin fossiilisen polttoaineen kuin uusiutuvien polttoaineiden vertailussa.
Biopolttoaineita voidaan pitää lyhyen aikavälin vaihtoehtona fossiilisille polttoaineille, kun taas synteettiset polttoaineet tulevat korvaamaan näitä vasta pidemmällä aikavälillä. Tärkeä tekijä uusiutuvien polttoaineiden menestymisen kannalta on sekoitevelvoite, jonka käyttöönotosta ollaan keskusteltu niin valtio- kuin EU-tasolla. Öljyn ja fossiilisen lentopolttoaineen hinnan nousu yhdistettynä mahdolliseen sekoitevelvoitteeseen ja uusiutuvien polttoaineiden teknologiseen kehitykseen viittaavat siihen, että uusiutuvat polttoaineet yleistyvät huomattavasti kaupallisessa lentoliikenteessä tulevina vuosikymmeninä.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia uusiutuvien polttoaineiden hyödyntämisen mahdollisuuksia kaupallisessa lentoliikenteessä. Uusiutuvat polttoaineet ovat lentoliikenteessä varsin tuore ilmiö, mutta alalla on kehitelty jo useita eri menetelmin ja eri raaka-aineista valmistettuja polttoainetyyppejä, joita voidaan hyödyntää kaupallisesti. Uusiutuvat polttoaineet voidaan jakaa biopolttoaineisiin sekä synteettisiin polttoaineisiin. Tarkoituksena on selvittää, kuinka suuri uusiutuvien polttoaineiden rooli on kaupallisen lentoliikenteessä tulevaisuudessa sekä kuinka lentoyhtiöt ovat varautuneet uusiutuvien polttoaineiden käyttöönottoon. Kaupallinen lentoliikenne on hyvin globaali toimiala, ja tässä tutkielmassa uusiutuvia polttoaineita tutkitaankin globaalilla tasolla.
Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen eli määrällinen, ja sen tekemiseksi on hyödynnetty alaa säätelevien kansainvälisten organisaatioiden ja elinten tietokantoja sekä aiempaa tieteellistä kirjallisuutta ja raportteja aiheesta. Julkisesti saatavilla olevasta numeerisesta datasta on luotu kustannustaulukko, joka havainnollistaa fossiilisen poltto-aineen sekä uusiutuvien polttoaineiden hintatasoja tulevien vuosien aikana. Hintatasojen vertailu auttaa niin fossiilisen polttoaineen kuin uusiutuvien polttoaineiden vertailussa.
Biopolttoaineita voidaan pitää lyhyen aikavälin vaihtoehtona fossiilisille polttoaineille, kun taas synteettiset polttoaineet tulevat korvaamaan näitä vasta pidemmällä aikavälillä. Tärkeä tekijä uusiutuvien polttoaineiden menestymisen kannalta on sekoitevelvoite, jonka käyttöönotosta ollaan keskusteltu niin valtio- kuin EU-tasolla. Öljyn ja fossiilisen lentopolttoaineen hinnan nousu yhdistettynä mahdolliseen sekoitevelvoitteeseen ja uusiutuvien polttoaineiden teknologiseen kehitykseen viittaavat siihen, että uusiutuvat polttoaineet yleistyvät huomattavasti kaupallisessa lentoliikenteessä tulevina vuosikymmeninä.