Integraatioprosessi yritysostoissa ja fuusioissa : Miksi yritysostot epäonnistuvat?
Viljanen, Jesse (2021-06-08)
Integraatioprosessi yritysostoissa ja fuusioissa : Miksi yritysostot epäonnistuvat?
Viljanen, Jesse
(08.06.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061436842
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061436842
Tiivistelmä
Yritysostoja ja fuusioita tapahtuu jatkuvasti ja se onkin yksi yleisimmistä kasvumahdollisuuksista yrityksille. Yritysostoja ja fuusioita tekevät monet niin pienemmät kuin isommatkin yritykset. Yritysostoille ja fuusioille tyypillistä on se, että ne ovat heterogeenisiä ja aina täysin yksilöllisiä. Yrityskauppojen hyödyt realisoituvat usein vasta kauppojen tekemisen jälkeen ja onnistumista määrittää hyvin pitkälti integraatioprosessi. Yrityskauppojen epäonnistumisen tai onnistumisen voi määritellä puntaroimalla, vastaako yrityskaupoista maksettu summa yrityskaupoilla tavoiteltuja tavoitteita tai hyötyjä. Tässä tutkielmassa epäonnistuneilla yrityskaupoilla tarkoitetaan nimenomaan sellaisia yrityskauppoja, joista on maksettu liian paljon. Yrityskauppoja pannaan alulle monesta eri syystä. Useimmiten tarvetta yrityskaupoille kuitenkin ohjaa kilpailuympäristön tuoma paine kasvaa. Toisinaan tarve yritysostoille ja fuusioille saattaa tulla siitä, että halutaan laajentaa uusille aloille.
Vaikka yritysostoja toteutetaan jatkuvasti, ovat ne alttiita epäonnistumaan. Suurin syy epäonnistuneille yrityskaupoille on huonosti hoidettu integraatioprosessi. Kirjallisuudesta löytyy verrattain niukasti tietoa yrityskauppojen epäonnistumisista. Tässä tutkielmassa perehdytään juuri yritysostojen ja fuusioiden integraatioprosessiin sekä siihen, miksi yritysostot ja fuusiot epäonnistuvat niin usein. Koska jokainen yritysosto ja fuusio on erilainen, niin tässä tutkielmassa perehdytään aihepiiriin ensin kirjallisuuden ja sitten teemahaastatteluiden kautta. Integraatioprosessissa erityisesti kulttuurikysymykset aiheuttavat suuria ongelmia. Vaikka kulttuurikysymykset ovat osaltaan tunnistettu kirjallisuudessa, ei niitä silti empiiristen tulosten valossa huomioida riittävästi toteutettaessa yritysostoja ja fuusioita.
Huolimatta yritysostojen ja fuusioiden heterogeenisyydestä, ongelmakohdiksi osoittautuvat jokaisessa tapauksessa hyvin samankaltaiset asiat. Tämän tutkimuksen empiiristen tulosten mukaan integraatioprosessi hoidetaan ostavan yrityksen toimesta niin, että lähes kaikki prosessit, toimintatavat ja käytännöt mielivaltaisesti jalkautetaan ostettavaan yritykseen. Ostettavan yrityksen osaamisen hyödyntäminen jää usein due diligence vaiheessa käyttämättä. Yrityskauppojen ongelmakohta on myös selkeästi se, että riskejä ja mahdollisia eteen tulevia ongelmia ei kunnolla huomioida arvonmäärityksessä. Tämän seurauksena yrityskaupoista maksettu hinta osoittautuu liian suureksi, koska odotetut synergiat eivät toteudukaan halutulla tavalla. Odotettujen synergioiden toteutuminen vaatisi yleensä sen, ettei ongelmakohtia tai esteitä tule eteen.
Vaikka yritysostoja toteutetaan jatkuvasti, ovat ne alttiita epäonnistumaan. Suurin syy epäonnistuneille yrityskaupoille on huonosti hoidettu integraatioprosessi. Kirjallisuudesta löytyy verrattain niukasti tietoa yrityskauppojen epäonnistumisista. Tässä tutkielmassa perehdytään juuri yritysostojen ja fuusioiden integraatioprosessiin sekä siihen, miksi yritysostot ja fuusiot epäonnistuvat niin usein. Koska jokainen yritysosto ja fuusio on erilainen, niin tässä tutkielmassa perehdytään aihepiiriin ensin kirjallisuuden ja sitten teemahaastatteluiden kautta. Integraatioprosessissa erityisesti kulttuurikysymykset aiheuttavat suuria ongelmia. Vaikka kulttuurikysymykset ovat osaltaan tunnistettu kirjallisuudessa, ei niitä silti empiiristen tulosten valossa huomioida riittävästi toteutettaessa yritysostoja ja fuusioita.
Huolimatta yritysostojen ja fuusioiden heterogeenisyydestä, ongelmakohdiksi osoittautuvat jokaisessa tapauksessa hyvin samankaltaiset asiat. Tämän tutkimuksen empiiristen tulosten mukaan integraatioprosessi hoidetaan ostavan yrityksen toimesta niin, että lähes kaikki prosessit, toimintatavat ja käytännöt mielivaltaisesti jalkautetaan ostettavaan yritykseen. Ostettavan yrityksen osaamisen hyödyntäminen jää usein due diligence vaiheessa käyttämättä. Yrityskauppojen ongelmakohta on myös selkeästi se, että riskejä ja mahdollisia eteen tulevia ongelmia ei kunnolla huomioida arvonmäärityksessä. Tämän seurauksena yrityskaupoista maksettu hinta osoittautuu liian suureksi, koska odotetut synergiat eivät toteudukaan halutulla tavalla. Odotettujen synergioiden toteutuminen vaatisi yleensä sen, ettei ongelmakohtia tai esteitä tule eteen.