Future of diamond marketing : Challenges and consumer perceptions
Ahonen, Janita (2021-06-11)
Future of diamond marketing : Challenges and consumer perceptions
Ahonen, Janita
(11.06.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061637785
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061637785
Tiivistelmä
This thesis was conducted since the current diamond industry seems to be facing challenges and consumers’ attitudes towards diamonds seem to be changing. This thesis aims to find out how diamond jewelry retail companies should market diamonds in the future based on consumer perceptions. This study also aims to find out, which challenges characterize the global diamond industry and how these challenges influence the marketing of diamonds, why consumers buy diamonds, and how consumers perceive diamond retail and diamond industry.
Available literature about the topic is introduced in this thesis. Qualitative data collection method was chosen since more profound answers were needed for this thesis. The data for this thesis was collected through three focus group interviews that were semi-structured. The first group consisted of six Finnish participants at the ages of 21–28 (Group 1). The second group consisted of seven Finnish participants at the ages of 55–61 (Group 2). The last group was formed by five participants outside Finland at ages 22–44 (Group 3). The interview was conducted in Finnish for groups 1 and 2, and in English for group 3.
According to the collected data some interviewees perceived the diamond industry quite negatively and were concerned about the ethical and ecological effects of the industry. Diamond industry needs to react to this, in order to appeal to environmentally and socially conscious consumers. Synthetic diamonds are seen as a possible replacement for mined diamonds. This creates a threat for the consumption of mined diamonds, or possibly for the current price of mined diamonds. Both synthetic and mined diamonds were seen as luxury products, but currently mined diamonds were perceived as more luxury than synthetic diamonds.
Consumer perceptions of the diamond industry and diamond retail have not been studied widely in the international business field. This study was conducted in order to provide managerial implications and recommendations for the marketing of diamonds in the future. Tämä tutkielma on tehty, koska timanttialaa näyttää kohtaavan erilaiset haasteet ja kuluttajien asenteet timantteja kohtaan näyttävät olevan muuttumassa. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää kuinka timanttivähittäiskauppiaiden tulisi markkinoida timantteja tulevaisuudessa, perustuen kuluttajien käsityksiin.
Tutkimuksen aiheeseen liittyvää kirjallisuutta on esitelty tutkielmassa. Tutkimuksen data on kerätty kolmesta puolistrukturoidusta fokusryhmähaastattelusta. Ensimmäiseen ryhmään kuului kuusi suomalaista 21–28-vuotiasta (ryhmä 1). Toiseen ryhmään kuului seitsemän suomalaista 55–61-vuotiasta (ryhmä 2). Kolmas ryhmä koostui viidestä ei-suomalaisesta 22–44-vuotiaasta (ryhmä 3).
Osa haastateltavista näki timanttialan negatiivisessa valossa, ja osa oli huolissaan alan eettisistä ja ekologisista vaikutuksista. Timanttialan tulee reagoida tähän, saavuttaakseen myös eettisesti ja ekologisesti valveutuneet kuluttajat. Synteettiset timantit nähdään louhittujen timanttien mahdollisena korvaajana. Tämä luo uhan louhittujen timanttien kulutukselle, tai mahdollisesti louhittujen timanttien hintatasolle. Sekä synteettiset että louhitut timantit nähtiin ylellisyystuotteina, mutta louhittuja timantteja pidettiin ylellisempinä kuin synteettisiä.
Tutkimuksen aihepiiriä ei ole tutkittu laajasti kansainvälisen liiketoiminnan saralla. Tutkimuksessa annetaan suosituksia timanttien markkinointiin tulevaisuudessa.
Available literature about the topic is introduced in this thesis. Qualitative data collection method was chosen since more profound answers were needed for this thesis. The data for this thesis was collected through three focus group interviews that were semi-structured. The first group consisted of six Finnish participants at the ages of 21–28 (Group 1). The second group consisted of seven Finnish participants at the ages of 55–61 (Group 2). The last group was formed by five participants outside Finland at ages 22–44 (Group 3). The interview was conducted in Finnish for groups 1 and 2, and in English for group 3.
According to the collected data some interviewees perceived the diamond industry quite negatively and were concerned about the ethical and ecological effects of the industry. Diamond industry needs to react to this, in order to appeal to environmentally and socially conscious consumers. Synthetic diamonds are seen as a possible replacement for mined diamonds. This creates a threat for the consumption of mined diamonds, or possibly for the current price of mined diamonds. Both synthetic and mined diamonds were seen as luxury products, but currently mined diamonds were perceived as more luxury than synthetic diamonds.
Consumer perceptions of the diamond industry and diamond retail have not been studied widely in the international business field. This study was conducted in order to provide managerial implications and recommendations for the marketing of diamonds in the future.
Tutkimuksen aiheeseen liittyvää kirjallisuutta on esitelty tutkielmassa. Tutkimuksen data on kerätty kolmesta puolistrukturoidusta fokusryhmähaastattelusta. Ensimmäiseen ryhmään kuului kuusi suomalaista 21–28-vuotiasta (ryhmä 1). Toiseen ryhmään kuului seitsemän suomalaista 55–61-vuotiasta (ryhmä 2). Kolmas ryhmä koostui viidestä ei-suomalaisesta 22–44-vuotiaasta (ryhmä 3).
Osa haastateltavista näki timanttialan negatiivisessa valossa, ja osa oli huolissaan alan eettisistä ja ekologisista vaikutuksista. Timanttialan tulee reagoida tähän, saavuttaakseen myös eettisesti ja ekologisesti valveutuneet kuluttajat. Synteettiset timantit nähdään louhittujen timanttien mahdollisena korvaajana. Tämä luo uhan louhittujen timanttien kulutukselle, tai mahdollisesti louhittujen timanttien hintatasolle. Sekä synteettiset että louhitut timantit nähtiin ylellisyystuotteina, mutta louhittuja timantteja pidettiin ylellisempinä kuin synteettisiä.
Tutkimuksen aihepiiriä ei ole tutkittu laajasti kansainvälisen liiketoiminnan saralla. Tutkimuksessa annetaan suosituksia timanttien markkinointiin tulevaisuudessa.