Suomen maakuvan rooli kansainvälisessä markkinointistrategiassa Japanin kuluttajamarkkinoilla
Tihaja, Laura (2021-06-14)
Suomen maakuvan rooli kansainvälisessä markkinointistrategiassa Japanin kuluttajamarkkinoilla
Tihaja, Laura
(14.06.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061738411
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061738411
Tiivistelmä
Suomalaiset designtuotteet ovat kiinnostaneet japanilaisia kuluttajia jo usean vuosikymme-nen ajan. Japanilaisilla kuluttajilla on vahva mielikuva suomesta ja suomalaisista tuotteista. Globaalissa markkinataloudessa suomalaiset yritykset ovat kiinnostuneita Japanin markkinan potentiaalista. Tässä tutkimuksessa selvitettiin miten suomalaisen, design alan yrityksen kannattaisi hyödyntää maabrändiä ja erityisesti Suomea alkuperämaana Japanin markkinoil-la. Tutkielma on laadullinen, ja se on toteutettu teemahaastatteluin. Teemahaastattelut eteni-vät ajatuksella, että mikä Japanin markkinoilla olisi hyvä suomalaisen design-alan yrityksen tuoda esiin. Kaikissa haastatteluissa haastateltavat heti korostivat suomalaisuutta ja suomen maabrändin merkitystä. Teoriaosuudessa esiin tulleet alkuperämaakuvan tärkeyttä korostavat teoriat sekä erityisesti Suomen maakuvaa korostavat artikkelit vahvistuivat teemahaastatte-luiden keskustelujen kautta.
Maabrändi ja alkuperämaa koetaan tärkeäksi osa-alueeksi markkinointitutkimuksessa. Tut-kimukset ja teemat alkuperämaakuvan ympärillä osoittavat maabrändin merkityksen yrityk-sen brändimielikuvan luomisessa. Suomen maabrändiä Japanin markkinoilla on tutkittu myös tieteellisissä julkaisuissa, ja sillä on havaittu olevan tärkeä merkitys brändin rakentu-misen osalta. Suomen maabrändi koetaan Japanissa ja japanilaisten kuluttajien mielessä puhtaaksi ja luonnolliseksi. Suomen maabrändi onkin rakentunut Japanissa jo useiden vuosi-kymmenien aikana ja se pohjautuu vahvasti muumeihin, luontoon ja skandinaavisuuden kautta Ikeaan ja skandimaiseen ympäristöön. Suomen maabrändin kiinnostavuutta myös korostavat suomalaisen ja japanilaisen kulttuurin samankaltaisuudet.
Tässä tutkimuksessa selvisi, että Suomen alkuperämaakuva on vahva Japanissa. Suomalais-ten yritysten olisi tärkeää hyödyntää vahvaa alkuperämaakuvaa omaa tuotebrändiä rakenta-essaan, sillä se nähdään kyseisillä markkinoilla eduksi. Vahva maakuva perustuu stereotypi-oihin, joiden kautta viestimällä myös tuotebrändin mielikuva vahvistuu. Finnish design products have been in interest of Japanese consumers for several decades. Japanese consumers have strong image of Finland and Finnish products. In global world Japan is interesting and potential market for Finnish companies. In this thesis research has been conducted how Finnish design company should take advantage of its country-of-origin image and country brand. This study is qualitative, and it has been conducted with theme interviews. Theme interviews were built upon idea of what should Finnish design company highlight in Japanese market. All interviews got similar results about importance of Finnish-ness and Finnish country brand. In theory part this study shows importance of country-of-origin image. Conducted interviews and already conducted research articles work together and common consensus can be found in previous research, and this conducted one.
Country brand and country of origin is found to be important part of marketing research. Studies and themes around country of origin shows importance of country of origin while building product and country brand image. Finnish country of origin image and country brand has also been studied and it has been seen to have significant meaning in brand build-ing. Finnish country brand is seen in Japan and in the minds of Japanese consumers as clean and natural. Finnish country image has been building up in Japan for several decades and it its based strongly on Moomins, nature, Scandinavian design throughout Ikea as well as Scandinavian nature. Similarity in Finnish and Japanese culture also are found to be im-portant factors of country-of-origin image and country brand building.
In this study findings were that Finnish country of origin image is very strong in Japan. Finn-ish companies should take advantage of this strong country of origin image while building their company and product brands. Strong image is based on stereotypical factors and by communicating them stronger also product brand image will get stronger.
Maabrändi ja alkuperämaa koetaan tärkeäksi osa-alueeksi markkinointitutkimuksessa. Tut-kimukset ja teemat alkuperämaakuvan ympärillä osoittavat maabrändin merkityksen yrityk-sen brändimielikuvan luomisessa. Suomen maabrändiä Japanin markkinoilla on tutkittu myös tieteellisissä julkaisuissa, ja sillä on havaittu olevan tärkeä merkitys brändin rakentu-misen osalta. Suomen maabrändi koetaan Japanissa ja japanilaisten kuluttajien mielessä puhtaaksi ja luonnolliseksi. Suomen maabrändi onkin rakentunut Japanissa jo useiden vuosi-kymmenien aikana ja se pohjautuu vahvasti muumeihin, luontoon ja skandinaavisuuden kautta Ikeaan ja skandimaiseen ympäristöön. Suomen maabrändin kiinnostavuutta myös korostavat suomalaisen ja japanilaisen kulttuurin samankaltaisuudet.
Tässä tutkimuksessa selvisi, että Suomen alkuperämaakuva on vahva Japanissa. Suomalais-ten yritysten olisi tärkeää hyödyntää vahvaa alkuperämaakuvaa omaa tuotebrändiä rakenta-essaan, sillä se nähdään kyseisillä markkinoilla eduksi. Vahva maakuva perustuu stereotypi-oihin, joiden kautta viestimällä myös tuotebrändin mielikuva vahvistuu.
Country brand and country of origin is found to be important part of marketing research. Studies and themes around country of origin shows importance of country of origin while building product and country brand image. Finnish country of origin image and country brand has also been studied and it has been seen to have significant meaning in brand build-ing. Finnish country brand is seen in Japan and in the minds of Japanese consumers as clean and natural. Finnish country image has been building up in Japan for several decades and it its based strongly on Moomins, nature, Scandinavian design throughout Ikea as well as Scandinavian nature. Similarity in Finnish and Japanese culture also are found to be im-portant factors of country-of-origin image and country brand building.
In this study findings were that Finnish country of origin image is very strong in Japan. Finn-ish companies should take advantage of this strong country of origin image while building their company and product brands. Strong image is based on stereotypical factors and by communicating them stronger also product brand image will get stronger.