Vahvuusopetus : opettajien ajatuksia ja kokemuksia vahvuusopetuksesta
Pirhonen, Inka-Riina (2021-08-03)
Vahvuusopetus : opettajien ajatuksia ja kokemuksia vahvuusopetuksesta
Pirhonen, Inka-Riina
(03.08.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021082444042
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021082444042
Tiivistelmä
Tässä Pro Gradu -tutkimuksessa on tarkoitus selvittää opettajien ajatuksia ja kokemuksia liittyen vahvuusopetukseen. Tutkimuksessa selvitetään, että miten vahvuusopetus näkyy koulussa ja millaisia vaikutuksia sillä on ollut oppilaisiin ja opettajaan. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään opettajien ajatuksia vahvuusopetuksesta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoa vahvuusopetuksesta sekä tarjota keinoja käyttää sitä osana opetusta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä kahdeksaa opetustyössä työskentelevää henkilöä. Heistä viisi toimii alakoulun luokanopettajana ja kaksi laaja-alaisena erityisopettajana. Lisäksi yksi toimii yläkoulussa opinto-ohjaajana. Haastateltavista kolme toimii myös aineenopettajana yläkoulussa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina keväällä 2021. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä.
Tuloksissa tuli esiin paljon erilaisia harjoituksia vahvuuksiin liittyen, joita tutkimuksen haastateltavat olivat tehneet omien oppilaidensa kanssa. Tulosten mukaan opettajat kokevat vahvuudet hyvin tärkeäksi osaksi opetusta. Vahvuusopetus on vaikuttanut oppilaisiin sekä opettajiin positiivisesti.
Tämän melko suppean aineiston pohjalta ei voi tehdä vielä pitkälle meneviä tai yleistettäviä johtopäätöksiä liittyen kaikkien opettajien ajatuksiin ja kokemuksiin vahvuusopetuksesta. Voidaan kuitenkin todeta tämän tutkimuksen pohjalta, että vahvuusopetus nähdään hyvin tärkeänä osana opetusta. Toivon, että tämän tutkimuksen avulla vahvuudet nähdään tärkeänä osana opetusta. Jo pelkästään opetussuunnitelma velvoittaa opettajia huomioimaan vahvuuksia osana opetustaan, joten on tärkeää, että vahvuudet otetaan esille ja niiden rooli opetuksessa ymmärretään.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä kahdeksaa opetustyössä työskentelevää henkilöä. Heistä viisi toimii alakoulun luokanopettajana ja kaksi laaja-alaisena erityisopettajana. Lisäksi yksi toimii yläkoulussa opinto-ohjaajana. Haastateltavista kolme toimii myös aineenopettajana yläkoulussa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina keväällä 2021. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä.
Tuloksissa tuli esiin paljon erilaisia harjoituksia vahvuuksiin liittyen, joita tutkimuksen haastateltavat olivat tehneet omien oppilaidensa kanssa. Tulosten mukaan opettajat kokevat vahvuudet hyvin tärkeäksi osaksi opetusta. Vahvuusopetus on vaikuttanut oppilaisiin sekä opettajiin positiivisesti.
Tämän melko suppean aineiston pohjalta ei voi tehdä vielä pitkälle meneviä tai yleistettäviä johtopäätöksiä liittyen kaikkien opettajien ajatuksiin ja kokemuksiin vahvuusopetuksesta. Voidaan kuitenkin todeta tämän tutkimuksen pohjalta, että vahvuusopetus nähdään hyvin tärkeänä osana opetusta. Toivon, että tämän tutkimuksen avulla vahvuudet nähdään tärkeänä osana opetusta. Jo pelkästään opetussuunnitelma velvoittaa opettajia huomioimaan vahvuuksia osana opetustaan, joten on tärkeää, että vahvuudet otetaan esille ja niiden rooli opetuksessa ymmärretään.