Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmennus peruskouluissa : valmentajien antamia merkityksiä etsimässä
Mannila, Heli (2021-09-02)
Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmennus peruskouluissa : valmentajien antamia merkityksiä etsimässä
Mannila, Heli
(02.09.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021091045803
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021091045803
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia diskursseja ratkaisukeskeiset neuropsykiatriset valmentajat tuottavat kouluissa toteutettavasta ratkaisukeskeisestä neuropsykiatrisesta valmennuksesta. Tutkimuksen toteutusta ohjasi kaksi alakysymystä, joiden avulla selvitin, millaisia merkityksiä valmentajat antavat kouluissa toteutettavalle ratkaisukeskeiselle neuropsykiatriselle valmennukselle ja miten valmennus toteutuu koulun kontekstissa. Toivon tutkimuksen tulosten auttavan toiminnan resurssoinnin arvioinnissa.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineistonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin kuutta ratkaisukeskeistä neuropsykiatrista valmennusta kouluissa toteuttavaa valmentajaa Kouvolan kaupungissa. Haastattelut toteutettiin Zoom- yhteydellä alkuvuodesta 2021. Aineisto on analysoitu diskursiivisellä sisällönanalyysillä. Aineiston alkuperäisilmauksista muodostettiin tiivistämällä ja pelkistämällä ala-, ylä- ja pääluokkia sisällönanalyysin keinoin etsien samalla yhteneviä merkityssysteemeitä diskurssien löytämiseksi.
Tutkimuksen tuloksina esittelen neljä eri diskurssia, jotka ovat yksilöllisyyden diskurssi, aikuisten toimintaan vaikuttamisen diskurssi, syrjäytymisen ehkäisyn diskurssi ja kehittämisen diskurssi. Näistä kolme ensimmäistä kuvaavat valmentajien antamia merkityksiä kouluissa toteutettavalle ratkaisukeskeiselle neuropsykiatriselle valmennukselle ja neljäs kuvaa valmennuksen toteutusta koulukontekstissa. Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmennus on hyvin koulumaailmaan sopiva tukimuoto, joka huomioi lapsen/nuoren elämän kokonaisuudessaan pyrkien vaikuttamaan myös aikuisten toimintaan. Tulosten mukaan sillä voidaan vaikuttaa myös syrjäytymisen ehkäisyyn. Syrjäytymisen ehkäisy on tärkeää, jotta yhä useampi nuori saisi koulutuksen, kasvattaisi osaamistaan ja työllistyisi tulevaisuudessa.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineistonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin kuutta ratkaisukeskeistä neuropsykiatrista valmennusta kouluissa toteuttavaa valmentajaa Kouvolan kaupungissa. Haastattelut toteutettiin Zoom- yhteydellä alkuvuodesta 2021. Aineisto on analysoitu diskursiivisellä sisällönanalyysillä. Aineiston alkuperäisilmauksista muodostettiin tiivistämällä ja pelkistämällä ala-, ylä- ja pääluokkia sisällönanalyysin keinoin etsien samalla yhteneviä merkityssysteemeitä diskurssien löytämiseksi.
Tutkimuksen tuloksina esittelen neljä eri diskurssia, jotka ovat yksilöllisyyden diskurssi, aikuisten toimintaan vaikuttamisen diskurssi, syrjäytymisen ehkäisyn diskurssi ja kehittämisen diskurssi. Näistä kolme ensimmäistä kuvaavat valmentajien antamia merkityksiä kouluissa toteutettavalle ratkaisukeskeiselle neuropsykiatriselle valmennukselle ja neljäs kuvaa valmennuksen toteutusta koulukontekstissa. Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmennus on hyvin koulumaailmaan sopiva tukimuoto, joka huomioi lapsen/nuoren elämän kokonaisuudessaan pyrkien vaikuttamaan myös aikuisten toimintaan. Tulosten mukaan sillä voidaan vaikuttaa myös syrjäytymisen ehkäisyyn. Syrjäytymisen ehkäisy on tärkeää, jotta yhä useampi nuori saisi koulutuksen, kasvattaisi osaamistaan ja työllistyisi tulevaisuudessa.