Asiakkaan tunteminen pankkialalla
Schrey, Emmi (2021-10-22)
Asiakkaan tunteminen pankkialalla
Schrey, Emmi
(22.10.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110353594
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110353594
Tiivistelmä
Asiakkaan tunteminen pankkialalla on aihe, joka kiinnostaa sekä pankin että asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaan tunteminen perustuu luottamukseen, hyvään pankkitapaan ja lainsäädäntöön. Pankeilla ja rahalaitoksilla on lakisääteisiä velvoitteita tuntea asiakkaansa jatkuvasti, koko asiakassuhteen ajan. Pankit tiedottavat aiheesta verkkosivuillaan, kukin pankki omaan tyyliinsä sopien.
Asiakkaan tunteminen on yksi pankin tärkeistä riskienhallintakeinoista. Riskienhallinnalla arvioidaan asiakassuhteen laatu ja laajuus, jolloin täytetään velvollisuudet rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen ehkäisemiseksi. Pankit luovat asiakkaistaan riskiarvion, jonka perusteella asiakkaalle tarjotaan tai ei tarjota sopivia palveluita.
Asiakkaan tuntemisen tarkoituksena on lakisääteisten velvoitteiden täyttämisen lisäksi luoda asiakkaille lisäarvoa. Tuntemalla asiakkaansa, pankki voi tarjota asiakkaalleen henkilökohtaisempia palveluita muuttuviin elämäntilanteisiin. Asiakkaan tunteminen luo siis mahdollisuuksia asiakassuhteen laadun parantamiseen.
Asiakkaan tunteminen on yksi pankin tärkeistä riskienhallintakeinoista. Riskienhallinnalla arvioidaan asiakassuhteen laatu ja laajuus, jolloin täytetään velvollisuudet rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen ehkäisemiseksi. Pankit luovat asiakkaistaan riskiarvion, jonka perusteella asiakkaalle tarjotaan tai ei tarjota sopivia palveluita.
Asiakkaan tuntemisen tarkoituksena on lakisääteisten velvoitteiden täyttämisen lisäksi luoda asiakkaille lisäarvoa. Tuntemalla asiakkaansa, pankki voi tarjota asiakkaalleen henkilökohtaisempia palveluita muuttuviin elämäntilanteisiin. Asiakkaan tunteminen luo siis mahdollisuuksia asiakassuhteen laadun parantamiseen.