Digitaalisten viestintäkanavien merkitys osakepohjaisen joukkorahoituksen sijoituspäätöksenteossa
Ruohonen, Lari (2021-12-08)
Digitaalisten viestintäkanavien merkitys osakepohjaisen joukkorahoituksen sijoituspäätöksenteossa
Ruohonen, Lari
(08.12.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021121761503
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021121761503
Tiivistelmä
Osakepohjainen joukkorahoituksen suosio on kasvanut viimeisten vuosien aikana ja se on yhä suhteellisen uusi rahoitusmuoto, jonka tutkimusta ja ymmärrystä tulisi syventää. Tutkimuksen tavoitteena oli saada vastaus kysymykseen, millainen merkitys digitaalisilla viestintäkanavilla on sijoituspäätöksenteossa osakepohjaisessa joukkorahoituksessa. Tutkimuksella haluttiin myös löytää vastaus kysymykseen, millaiset kriteerit vaikuttivat päätöksenteossa. Joukkorahoitusta keräävien yrittäjien ja palveluntarjoajien on hyödyllistä ymmärtää digitaalisten viestintäkanavien merkitys sijoittajien päätöksenteossa, jotta sijoittajille osataan kohdentaa relevanttia viestintää ja tuetaan rahoituskampanjoiden onnistumista.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmällä, jonka aineisto koostui kuudesta osakepohjaiseen joukkorahoitukseen aikaisemmin sijoittaneesta henkilöstä. Haastateltavat olivat käyttäneet yhtä tai lukuisia osakepohjaisen joukkorahoituksen palveluita sijoituksiinsa. Haastatteluiden aineisto on kerätty teemahaastattelulla ja otanta on tehty lumipallomenetelmällä.
Osakepohjainen joukkorahoitus koettiin mielenkiintoisena ja perinteisiä sijoitusmuotoja riskipitoisempana rahoitusmuotona, joka tarjoaa mahdollisuuden sijoittaa hankkeisiin varhaisessa vaiheessa. Digitaalisten viestintäkanavien merkitys sijoituspäätöksenteossa vaihteli eri vaiheissa prosessia. Henkilökohtaisilla kontakteilla havaittiin korostunut rooli kiinnostuksen herättäjänä erityisesti sijoittamisen alkuvaiheessa. Tiedonhaussa ja vaihtoehtojen vertailussa joukkorahoituspalveluiden kampanjasivut havaittiin tärkeäksi kanavaksi, vaikka vertailua sijoitusvaihtoehtojen välillä havaittiin yllättäen vähäisesti. Sijoituspäätöksessä hyödynnettiin useita kanavia, mutta kampanjasivujen, yrityksen kotisivujen ja tietyissä tapauksissa myyntihenkilöiden rooli korostui. Sijoituksia seurattiin jälkikäteen pääosin sijoittajaraportin, yhtiökokousten ja sijoittajatilaisuuksien avulla, mutta aktiivisen seurannan merkitys oli vähäinen jälkimarkkinoiden puuttuessa. Sijoittajien ostoprosessi ja kanavavalinnat ovat yksilöllinen ja monivaiheinen kokonaisuus, johon vaikuttaa mm. henkilön ominaisuudet, sijoituskokemus, sijoituskohde ja sijoitettavan pääoman määrä. Tuloksia yhdistävänä teemana esille nousi taloudellista menestystä tukevat sijoituskriteerit.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmällä, jonka aineisto koostui kuudesta osakepohjaiseen joukkorahoitukseen aikaisemmin sijoittaneesta henkilöstä. Haastateltavat olivat käyttäneet yhtä tai lukuisia osakepohjaisen joukkorahoituksen palveluita sijoituksiinsa. Haastatteluiden aineisto on kerätty teemahaastattelulla ja otanta on tehty lumipallomenetelmällä.
Osakepohjainen joukkorahoitus koettiin mielenkiintoisena ja perinteisiä sijoitusmuotoja riskipitoisempana rahoitusmuotona, joka tarjoaa mahdollisuuden sijoittaa hankkeisiin varhaisessa vaiheessa. Digitaalisten viestintäkanavien merkitys sijoituspäätöksenteossa vaihteli eri vaiheissa prosessia. Henkilökohtaisilla kontakteilla havaittiin korostunut rooli kiinnostuksen herättäjänä erityisesti sijoittamisen alkuvaiheessa. Tiedonhaussa ja vaihtoehtojen vertailussa joukkorahoituspalveluiden kampanjasivut havaittiin tärkeäksi kanavaksi, vaikka vertailua sijoitusvaihtoehtojen välillä havaittiin yllättäen vähäisesti. Sijoituspäätöksessä hyödynnettiin useita kanavia, mutta kampanjasivujen, yrityksen kotisivujen ja tietyissä tapauksissa myyntihenkilöiden rooli korostui. Sijoituksia seurattiin jälkikäteen pääosin sijoittajaraportin, yhtiökokousten ja sijoittajatilaisuuksien avulla, mutta aktiivisen seurannan merkitys oli vähäinen jälkimarkkinoiden puuttuessa. Sijoittajien ostoprosessi ja kanavavalinnat ovat yksilöllinen ja monivaiheinen kokonaisuus, johon vaikuttaa mm. henkilön ominaisuudet, sijoituskokemus, sijoituskohde ja sijoitettavan pääoman määrä. Tuloksia yhdistävänä teemana esille nousi taloudellista menestystä tukevat sijoituskriteerit.