The Adoption and Use of Open Innovation in the Pharmaceutical Industry
Jokiniemi, Aaro (2021-11-30)
The Adoption and Use of Open Innovation in the Pharmaceutical Industry
Jokiniemi, Aaro
(30.11.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021121761577
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021121761577
Tiivistelmä
The value of innovation in medicinal drugs is unquestionable. However, the pharmaceutical industry’s ability to provide these drugs has been undermined by a confluence of factors, having led to a long-continued decline in the productivity of drug discovery and development. The pharmaceutical innovation is characterized by high complexity, large investments, long cycle-times, low success rates, and ever-increasing expenses. Traditionally pharmaceutical companies have largely depended on their internal resources and competencies in their innovation processes, but with the prevailing ‘productivity crisis’ in the sector and the changes in the innovation landscape, the managers within the industry have been forced to seek new remedies to improve the outcomes and to lower the costs. Open innovation is touted to represent one such remedy by promising to offer solutions against many of the problems currently plaguing the industry. Open innovation paradigm urges companies to systematically leverage external knowledge in internal innovation, and to use external commercialization opportunities for internal innovations. The aim of this thesis is thus to examine the concept of open innovation, to examine its state of adoption within the pharmaceutical industry, and to look at the benefits it offers and the challenges it poses. For this purpose, a conceptual analysis approach is used. The thesis shows that the pharmaceutical industry is boasting – and has historically boasted – high levels of openness, with a variety of externally oriented activities being pursued by companies of all sizes. The management of these activities does not however always subscribe to the open innovation paradigm, and it is mainly the larger pharmaceutical companies that have established separate formal open innovation strategies, while in the smaller companies these activities are employed mostly informally and on an ad hoc basis. The industry in general is well positioned to use and benefit from open innovation, although this requires careful consideration of the many situational factors influencing the success of the activities. The thesis will add to the literature by providing a state-of-the-art review on open innovation by examining holistically its manifestation in the pharmaceutical industry in the light of extant literature, and by complementing these findings and conclusions with the author’s own reflection and reasoning. The thesis also serves to provide the managers in charge of drug innovation a comprehensive foundation of knowledge on the subject matter to support their R&D management efforts. Innovaatiot lääkekehityksen saralla ovat kiistattoman arvokkaita. Lääketeollisuuden kyky tuottaa uusia alkuperäislääkkeitä on kuitenkin heikentynyt erinäisistä syistä johtuen, joka on puolestaan johtanut jo pitkään jatkuneeseen laskuun lääkekehityksen tuottavuudessa. Lääkekehitystä sävyttävät monimutkaisuus, suuret investoinnit, pitkät kehitysajat, suuri epäonnistumisen todennäköisyys ja alati kasvavat kulut. Perinteisesti lääkeyhtiöt ovat suurilta osin turvautuneet sisäisiin resursseihinsa ja kykyihinsä innovoinnin saralla, mutta alalla vallitsevan ’tuottavuuskriisin’ ja innovaatioympäristön muutosten myötä alan johtajien on täytynyt etsiä uusia keinoja suorituskyvyn parantamiseksi ja kustannusten pienentämiseksi. Yhtenä mahdollisista ratkaisuista pidetään avointa innovaatiota, jonka esitetään tarjoavan ratkaisuja moniin niistä haasteista, joiden kanssa lääketeollisuus parhaillaan painii. Avoimen innovaation paradigma kehottaa yrityksiä systemaattisesti hyödyntämään yrityksen ulkopuolista tietoa omissa innovointiprosesseissaan, ja hyödyntämään ulkopuolisia kaupallistamismahdollisuuksia omien innovaatioidensa kanssa. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella avointa innovaatiota käsitetasolla, sen käyttöönoton tilaa lääketeollisuudessa ja myös niitä hyötyjä ja haasteita, joita siihen liittyy. Tätä tarkoitusta varten tutkimusotteeksi on valikoitunut käsiteanalyysi. Tutkielma osoittaa, että lääketeollisuus on – ja on myös historiallisesti ollut – varsin avoin toimiala, kun lääkeyhtiöt kokoon katsomatta ovat laajalti hyödyntäneet erilaisia organisaatiorajat ylittäviä toimia. Näiden toimien johtaminen ei kuitenkaan aina noudata avoimen innovaation paradigmaa: erillisiä formaaleja avoimen innovaation strategioita on käytössä lähinnä suurissa lääkeyhtiöissä, kun taas pienemmissä yhtiöissä näitä toimia johdetaan enimmäkseen epämuodollisesti ja ad hoc -tyylisesti. Lääkeyhtiöt ylipäätänsä ovat hyvin asemoituneita hyödyntämään avointa innovaatiota, vaikkakin tämä edellyttää huolellista perehtymistä niihin moniin tilannekohtaisiin tekijöihin, jotka vaikuttavat näiden toimien onnistumiseen. Tämä tutkielma täydentää kirjallisuutta tarjoamalla state-of-the-art -katsauksen avoimesta innovaatiosta tarkastelemalla kokonaisvaltaisesti sen ilmenemistä lääketeollisuudessa olemassa olevan kirjallisuuden valossa, sekä täydentämällä näitä havaintoja ja johtopäätöksiä kirjoittajan omalla pohdinnalla ja päättelyllä. Tutkielma myös tarjoaa lääkeinnovoinnista vastaaville johtajille kattavan tietopohjan tutkimus- ja kehitystoiminnan johtamisen tueksi.